Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
jonasandre

oljetryck mercruiser 4.3 l

Rekommendera Poster

jag undrar vad normalt oljetryck är på mercruiser 4.3 l vid varm motor ca 3500 rpm mvh jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert men normalt på de båtar jag ägt brukar det ligga på mellan 43-53psi. Vad har du för tryck på mätaren? Om det är lågt kan det även vara mätare eller givare som är paj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det ligger på ca 45 psi men motorn har inte gått mer änn 15-20 tim o vet ej om gamle ägaren hällt i hel syntet olja i den har hört att trycket kan vara lägre då mvh jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju fråga tidigare ägare. Helsyntetolja i en så enkel motor är ingen idé, toleranserna är för stora för att det ska vara motiverat. Oljetrycket blir som sagt lägre pga. att oljan är tunnare, men fördelen är om du kör mycket på vinternwink Själv har jag blivit rekomenderad av mekar med kunskaper inom smörjning att köra på mineralolja olja avsedd för turbomatade dieselmaskiner.

Valet av olja är viktigare än vad vissa vill tro, motsvarar ditt eget blod kan man kanske sägawink Fel sort och det blir problem.

Mitt tips - undvik helsyntet, den kostar mer än vad den tillför i en V6:a.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har köpt mercruisers olja 25w-40w jag tror det var halv syntet men det var mercruisers egen olja jag ska byta den på fredag o kolla om oljetrycket blir något bättre mvh jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...