Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Gäst Madeleonten

Omvandlare/Converter

Rekommendera Poster

Gäst Madeleonten

Hej! Jag undrar om någon kan tipsa om en omvandlare från 24v till 230v som inte är svindyr? Behöver en till den bärbara datorn. Eller finns det en annan lösning?

Vore tacksam för råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar ju bara om du har 12 V TS har tydligen 24 V i sitt system.

Personligen skulle jag nog leta efter en omvandlare som gör om spänningen från 24 V direkt till vad datorn behöver- finns i alla fall för 12 V.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Madeleonten

Tack för svar! Jag tror jag även kan använda en 12-230 eftersom det är kopplat så men tänkte att  det kanske var mer kraftfullt med 24-230. Jag kan ingenting om sånt här, total dummie wink

Personligen skulle jag nog leta efter en omvandlare som gör om spänningen från 24 V direkt till vad datorn behöver- finns i alla fall för 12 V.

Vad är det för omvandlare och hur vet jag hur mycket datorn behöver? Har en gammal Ibm Thinkpad T22 som vi tänkte använda för att navigera oss hem till Stockholm från Göteborg med vår nya båt. Sen tänkte vi använda en stationär dator i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Madeleonten

Jag har både och, eftersom vi har två seriekopplade 12 voltsbatterier så det blir 24 och då får vi ut även 12 volt.

Senast ändrad av Madeleonten | 23 augusti 2011 | 15:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på nätadaptern som finns till datorn och se vilken spänning den ger ut - borde stå på den.

Brukar ligga mellan 15-18 V, nu innebär detta iosf inte att datorn behöver exakt den spänningen för att fungera ex.vis så fungerar min dator i båten direkt på 12 V uttaget men ska enl. spec. på nätadaptern ha 16,5 V. Antar att det ligger en spänningsstab. krets i datorn som ser till att själva datorn får ex.vis 10.6 V  viket är den spänning som det inbyggda batteriet ger.

Fördelen med att ha en stabil omvandlare mellan batteri/generator-kretsen och datorn är ju att den förhoppningsvis eliminerar spänningsspikar som kan uppstå i båtens elsystem.

Om du är någorlunda hemma på elektronik så kan ju en sådan här vara ett alternativ

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-534-93&toc=19196

Om det visar sig att datorn inte behöver mer än 12V så kan du ju bara sätta in en DC/DC omvandlare för 24/12V - sådana finns det en uppsjö av till billigt pris.

Kolla också att ev. omvandlare klarar av att ge så mycket ström som datorn drar.

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 24 augusti 2011 | 10:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det blir inte bra att bara ta ström från ett batteri, annat än som extrem tillfällig nödlösning. Och då bör man ladda det batteriet separat innan man kopplar in det igen.

Problemet är att laddningsströmmen går igenom båda batterierna. Det mindre använda blir då överladdat och med mer använda får inte full laddning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...