Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
jonizen

Evinrude 40 hk -73 får inget bränsle!

Rekommendera Poster

Hej!

Ber om lite expertice hjälp nu, blir fan galen... Har en evinrude 40 hk -73 med brytar tändning. Hade förra året problem med motorn då den gick riktigt dåligt och tvärdog när vi väl stälde tändningen rätt.

 

Efter en lång vinter köpte jag hem nya grejer till motorn:

- två nya tändspolare

- två nya kondesatorer

- två nya brytakit

- hela förgasarpackningsats

- en packningsats till bensinpumpen

 

Efter att ha meckat som fan fick vi inte ena cylindern att tända vilket resulterade i att kabeln till killswitchen dödade då den hade kabelbrott som jordade i plattan.

efter att ha fått bra gnista och bytt en del el, får jag ingen soppa fram till cylindrarna... Förra året fick jag massor och nu fungerar de inte alls, allt jag gjort är att byta packningar till förgasaren och bensinpump samt dubbelkollat att allt står rätt till.

jag tänker att de finns ett par möjliga tillvägagångsätt. då jag mest mekar bilar tänker jag endå att principen är någorlunda samma.

jag testade som första steg startgas, den startar och går fint som fan, men ingen bensin kommer så när gasen är slut dör den.

kontrollerade trycket i bensinpumpen och på starten trycker den fram bensin dock inte jätte mycket, men det står i handboken  1psi på 700/v vilket inte heller är mycket.

sprutar jag startgas i förgasaren så startar motorn så redventilen fungerar ju? Jag sitter fast på att de är förgasaren men jag hittar inget fel!?

 

Någon som kan ge mig en liten vison om vad jag ska göra? :)

Tack på förhand!

Jonathan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blir det undertryck i tanken?

Funkar blåsan om du pumpar och blir hård? Håller den hårdheten under gång eller blir den mjuk igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även bytt blåsan och den är stenhård, de kommer bränsle på startmotorn, och den fyller upp fögasaren hela vägen, de kommer dock inget in till cylindern.. Hittade en packning som sitter på munstycket som kan varit boven, nu dog dock startmotorn och klickar bara... ska se om jag hittar 5kg släggan istället..

 

tack för ditt svar!

 

Jonathan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en lång vinter och en tidig vår har vi börjat fixa med skiten igen, det visade sig att startmotorns kol var helt slut så nu ligger en ny beställning på detta.

 

Men problemet med bensin kvarstår, och har funderat många timmar på det, det måste väl vara förgasaren om stiften är helt torra och inte minsta färg efter kört den på startmotorn. Då får den altlså inte upp bensin från förgasaren, koppen är full med bensin, men inget i cylindrarna.

 

Vi körde startgas rakt in och då gick den på 2 var på starten. Så förgasaren? Eller missar jag något? Har kollat den flera gånger men det måste ju vara det? Har någon förslag blir jag väldigt tacksam.

 

Mvh

Jonizen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stänger chokespjället/en helt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du råkar inte ha sånt soppafilter som sitter i en glaskropp inne i maskin? På min gamla Sucka maskin hade packningen till glasbehållaren pajat så maskin sög tjuvluft där. Kopplade förbi och ersatte med annat filter och maskin gick kanon. Råkade av en händelse se att det läckte där när jag hade kåpan öppen och klämde på bollen på soppaslangen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat attt både öppna och stänga spjället, kopplade bort automatchocken och har testat båda men det fungerar inte tyvärr.

oj såg att du skrev stänger de helt, jo om jag sätter den i det läget stananr den så, har även testat att justera under start.



Senast ändrad av jonizen | 10 maj 2012 | 20:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte vad jag vet, den har ju ett filter på soppa pumpen, direkt när man kopplar på soppa slangen till motorn så går den in till soppa pumpen och sen direkt till förgasaren, och förgasaren blir full med bensin, alltså den fyller upp den tills flotören stänger men sen händer inget och kör jag den på starten kommer ingen bensin även om jag chokar eller inte, stiften är helt torra utan färg.

 

hittade en kille idag som påstår sig sälja en extra förgasare som fungera till motorn så ska säkerhetställa att de är samma bara så kanske jag kan testa med den istället.

tack för svaren!



Senast ändrad av jonizen | 10 maj 2012 | 20:48



Senast ändrad av jonizen | 10 maj 2012 | 20:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att blåsa med tryckluft genom soppaslangen in i förgasaren... Kan hända att 2-t oljan kladdat igen något i förgasaren. Jag fick göra så på grabbens cross som stått sedan i höstas. Ett tips innan du river isär grejerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång hade jag en skogsmyra som kommit in i flottörhuset till min Opel vars bakkropp stoppade vägen till munstycket.

Skit i munstycket var inte så ovanligt fel på mopeden en gång i tiden.

Något liknande problem verkar du ha fått.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är den att jag gjort rent förgasaren 2-3 ggr och vi köpte till och med en packningsats och bytte, men alla packningar kunde inte bytas då tex munstycket satt fast mer eller mindre och mässingen ger sig innan man får bort den så har haft nere allt i små delar och jag hittar inget.

Jag minns dock att munstycket satt konstigt till så att röret går ner till botten av förgasaren och därifrån suger den in bensin från ett injutet rör, så från koppen ska de sugas upp på sidan av förgasaren och sen till en liten behållare som går rakt upp till munstycket och upp i insuget.

 

om ni hänger med ;) Svårt utan bild dock, sprängskiss

 

http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1973/40304D/CARBURETOR/parts.html

packning 47 går inte byta, då munstycket den ska sitta bakom inte går rubba och den är inte färsk, men de fungerade även innan jag bytte packningar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din ritning står det 20 Nozzle high speed. Det kan tänkas bara används när du drar på. Men sen finns 19 Neddle low speed, vars passage troligen bränslet går då du startar och kör sakta.

Kan du ställa den nålen och kan du verifiera att soppan kan ta vägen via det munstycket in till motorn? Nånstans måset det vara stopp om motorn suger och flottörhuset är fullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt ska genast ta och kolla just den passagen! Tack för hjälpen!

 

//Jonathan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag kontrollerat förgasaren, tog lite tid då jag bor på annan ort än båten.. Men iaf så insåg jag att nålen inte riktigt suttit helt korrekt, utan antagligen har den suttit en bit ut ifrån mot vad den ska, min nästa fråga blir då, jag har fått för mig att man ska skruva in den tills den tar stopp sen ett halvt varv ut som grundinställning?

 

Sen funderar jag lite, passagen där var inte täppt med något utan gick att blåsa utan problem och bensinen i koppen bubblade. Men om nålen är i sitt iskruvade läge ska den vara helt stängd den passagen? eller kan jag kontrollera att det fungerar på något sätt?

Inte nog med det hade startmotorn slutata fungera pga dålig lödning från tidigare ägare så nu ska de lödas dit 4 nya kol istället :)

 

Tack!

//Jonathan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...