Gå till innehåll
måndag 21 april 2025
gragru

Elverk

Rekommendera Poster

Jag har en fundering gällande elverk. När det gäller de flesta elverk på marknaden så levererar de en ansenllig mängd watt. Ett exempel är Jula som har ett elverk på 4200W (http://www.jula.se/dieseldrivet-elverk-4200-w-740035):
Men, det konstiga är att den bara lyckas leverera drygt 8A vid 12 volt. Enligt min gamla fysikbok så borde amperestyrkan kunna räknas ut såhär: I=E/U, dvs dela watt med volt för att få ut ampere.
Teoretiskt borde det därför bli cirka 350 Ampere från elverket.
Var tar de 342 amperen vägen undrar jag därför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag misstänker att det rör sig om separat lindningar för trefas-kretsarna och den för 12V

Man kan alltså betrakta det som om generatorn har två generatorer, i för 12v och en för trefas. 

Senast ändrad av Beeblebronx | 23 augusti 2011 | 08:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4200W gäller ju bara om du tar ut 400V... Sen sitter det säkert en likriktare som är dimensionerad för 8,3A men jag tror inte detta aggregat är gjort för 12v's kunder...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att svara direkt på din fråga så tar dom inte vägen någonstans, du kan fortfarande plocka ut uppemot 4000 w 230 v ur verket även om du samtidigt tar ut 8 A 12 V. Begränsningen sitter alltså i likriktaren/omformaren till 12 V.

Anledningen är antagligen att behovet av uppemot 350A 12V likström inte är speciellt vanligt utan anledningen till att man skaffar ett elverk är just för att få tillgång till 230/400 volt växelström, 12 V uttaget är mera en bonus för att kunna ladda batterierna utan mellanliggande batteriladdare.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! OM man skulle vilja ha t ex 350A 12V, är det nån som känner till ett sånt elverk?

Tanken är nämligen att köra en husbåt på elmotorer, och då behöver man ju en hiskelig massa ampere.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När ändå frågan är uppe så kommer jag med en liknande, jag är intresserad av ett elverk som ger 24V. 40-50A duger för mig och gärna med en snål motor till.. Någon som vet om det finns något sådant?

Och såklart inte helt vansinniga priser..

Senast ändrad av akterspegel | 23 augusti 2011 | 12:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte vitsen med att först köra ett förbränningsmotordrivet elverk och sedan driva båten med el från detta.

Bättre då att driva båten direkt med förbränningsmotorn och slippa effektförlusterna i omvandlingen.

Eller har jag missat något???

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen är det ju självklart korkat att ha ett elverk som driver elmotorer, men så här tänker jag:. Elverket är tystare än en utombordare. Tanken är dessutom att detta ska vara ett kompliment, då den huvudsakliga drivkällan är solceller, och eventuellt vindkraft.

Jag har gjort en skiss på min drömhusbåt, där jag satt 4 elmotorer på den. Jag har dock ingen aning om detta räcker. Varje motor ska tydligen orka cirka 500 kg båtvikt, så 4 motorer borde då orka 2 ton, och 4 knop.

Dessa motorer drar cirka 50 A styck, så 200 A kommer behövas en regnig dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

50 A * 12 V = 600W

1 hästkraft = 736 W, betyder att du ska köra med 600/736=0,8 hk per motor, 3.2 hk totalt.  Låter lite klent vid motvind och en hel husbåt. Den du skissat på ser ut att bli en 4-5 ton och ett rejält vindfång.

En utombordare på 9-15 hästkrafter skulle nog vara bättre som reserv. En fyrtaktare är ganska tyst.

(Ursäkta en besserwisser ingenjör. Men det finns mycket romantiska ideer om hur långt sol och vindkraft räcker. Men man behöver ju inte flytta på sig så fort och kan ligga still när det inte är sol...)

Senast ändrad av Anders_St | 24 augusti 2011 | 09:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för det svaret, och det var nog lite som jag misstänkte. Elmotorer och solceller har lite för låg effekt för att kunna tjänstgöra som enda drivkälla. Ett par fyrtaktsmotorer låter som ett betydligt mer realistiskt alternativ, om än något dyrare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...