Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
WinWin

Hur tänder man gasolspisen?

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder. Spisen är av märket ENO och 80-talare. Frugan har lovat att baka scones bara jag visar hur spisen funkar.

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de två spisar jag haft har det bara varit att trycka in och vrida gasvredet till max. samtidigt som jag tänt brännaren i bakkant av ugnen med en tändare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en ENO i över 10 år....

På just min modell så fanns det ett runt titt och tändhål  i nederkant, under luckan.

Dvs in med den långa tändaren, håll in knappen ( något vriden ) till ugnen, tänd med tändaren, håll kvar knappen en liten stund, 5-10 sekunder eftersom det finns en tändsäkring, ett stift som på plattan, som släcker om den inte är varm?

Sedan kan man spana genom titthålet för att se om det brinner fint... om man är osäker eller om gasen i flaskan tagit slut.

De nya flaskorna som är genomskinliga är praktiska - man ser hur mycket gas man har kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(Det här vet ni säkert redan:Spisplattorna tänd genom att du trycker in plattans knapp (då kommer gasen) och sätter en brinnande tändsticka (tändare) mot de små hålen vid plattan. Håll sedan in knappen minst 5 sekunder innan du släpper knappen (ibland måste man ha vridit knappen ett kvarts varv innan man trycker in den också, kommer inte ihåg hur det var på 80-talaren). Om den slocknar när du släpper knappen så har säkerhetsprylen inte blivit tillräckligt varm så du måste hålla in knappen längre alt den är utbränd.)

Ugnen tänder man på samma sätt men då måste man sticka ner elden i den öppna ringformade skåran  botten på ugnen. Sedan har man en glipa på luckan någon minut innan man stänger den. Det tar ca 8-10 minuter att komma  upp i 200 grader på max. Sedan får man dra ner vredet lite från max om man inte vill ha det varmare. Man lär sig med  tiden vilka tider och vredinställningar som gäller. Använd en termometer om ni vill veta exakt vilken temperatur det är. Hade förut en elektronisk stektermometer där jag stack in pinnen man ska stoppa i köttet i skåran i spisens bakkant. Det funkade finfint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips är en lång tändare i hålet som är stort som en enkrona i ugnens nedre framkant.

Jag kör ibland med en plåt i botten för att sprida värmen, annars kan det bli väldigt mycket undervärme.

Bake-Off bröd funkar bra i ugnen, schysst med nybakat bröd när man ligger i naturhamn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 80-tals ENO -spis (fungerar fortfarande utmärkt)

När man tänder brännarna har man vredet i läge rakt åt vänster (kl 9) och håller vredet intryckt.

På detta sätt sätts gasvakten ur spel och spisen läcker ut gas så att det går att tända. Sedan vrider du vredet moturs medan du hela tiden håller intryckt och håller koll att lågan brinner så du kommer till ett läge mellan kl 3 och kl 6 (reglerområdet)

När sedan brännaren blivit varmt (några sekunder) kan du låta reglaget fjädra ut och nu brinner lågan med gasvakten inkopplad (slocknar lågan så bryts gasflödet)......är det tänkt och funkar.

Jag har även en ugn i denna, den kan vara lite svårare att få fyr på och det krävs att det brinner ur hela flamhållaren för att den skall brinna utan att slockna så fort du släpper reglaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...