Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Milken

2 st Utombordare Vilka??

Rekommendera Poster

Hej. Milken här....

Jag är precis ny på detta forum, jag har inte heller tid att kolla efter i sökfunktionen efter  just det jag vill fråga om...

scenario: Jag har blivit med båt.... 

En liten Öppen Plastbåt... Örnvik... Jag fick även med 2 st motorer med det att dom inte funkade.

Hursomhellst... Jag har skrivit ned modellbeteckningarna på motorerna, sökt på google och allt, men hittar ingen info om mina gamla motorer... 

Nån som kan länka till information ang dessa ? 

Den första motorn är Evinrude 4E  

B21775  E4BRORM   

Den andra är en Johnson

JHF21E

B3348

Evinrudarn är jag lite tveksam över vad det är för en,,, 2 eller 4 takt?  Det luktar vanlig bensin om den.. dvs ingen Tvåtakt i.... Motorn är dessutom 2 cyl...

Johnson har vi inte hunnit kolla på ännu....

Vänligen, nån som kan länka till information eller som kan motorerna utan och innan? 

tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla marinshopen.se om du kan söka på ditt motornr och få information om årsmodell etc...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för länken till Marinshopen.se ampifly, jag kollade där nyss, och såklart finns inte min modell där såklart...

Tror det verkar vara en 20 hk byggd 77.... men inte säker...

Lasse_L: Vad gäller det att jag inte hinner söka... Det var i maringuiden.se som jag inte har tid eller möjlighet att kolla igenom alla relaterade trådar....

Utan just om nån duktig person kunde uttyda.... Men tydligen inte..... 

Senast ändrad av Milken | 22 augusti 2011 | 20:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad Lasse menar är att om man vill ha hjälp så kanske det inte är så taktiskt att säga att man inte har tid att söka efter informationen själv, det kanske påverkar andras vilja att ta av sin tid för att hjälpa dig.

För övrigt kan man inte känna på lukten på en motor som inte går om det är en två- eller fyrtaktsmotor. Däremot kan man vara helt säker på att det är en tvåtaktare om den är från -77.

Det framgår inte riktigt vad du vill ha hjälp med, är det var du kan handla delar eller är det felsökning du behöver hjälp med? Isåfall behöver vi nog veta lite mer, tänder motorn, kommer det fram bränsle m.m. Gäller det delar är mitt tips också marinshopen, om de inte kan få fram delarna så är det för att de inte tillverkas längre.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den första motorn är Evinrude 4E  
B21775  E4BRORM   

Vet inte riktigt vad detta är.. men det jag får fram är i alla fall detta:

E = Evinrude
4 = 4hk
BR = Euro rope start

Resten vet jag inte.. ORM  (rigglängd/tillverkningsår/modell) finns inte med i förteckningen. Är det rätt?
Samt att det saknas en bokstav innan också...

http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Johnson/Fastställårsmodell/Produktionsårslista/EvinrudeJohnson19801998/tabid/498/Default.aspx

Den andra är en Johnson
JHF21E
B3348

Johnsson JHF21 är en 3 hästars från 1967, enligt denna länk..
http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Johnson/Fastställårsmodell/Produktionsårslista/1198hp1968/tabid/453/Default.aspx

Senast ändrad av Daniel_B | 23 augusti 2011 | 01:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja nu är inte jag bitter eller så, jag är dessutom en mycket van forumanvändare,... faktiskt sedan -99 har jag/är med i ett otal forum.... 

Vad jag dock blir lite sur över är tonen ifrån Lasse... han  började med att trycka ned mig långt under kölen...

Dock vet jag nu att jag fattade mig lite väl kort i sammanhanget.

Nåväl.... 

Jo jag och många med mig kan känna om det är Two stroke oil i eller inte om man luktar på bensinens som fanns kvar i tanken.... Vi har känsliga näsor... bensinen binds på ett annat sätt när man luktar.... 

Du Skrev oxå att du inte riktigt vet vad jag vill ha hjälp med.... 

Information om motorerna.... jag vill inte köra oblandat om det krävs blandat... Ålder och Hk är mindre viktigt, men ändå lite kul att få veta...

Evinrudaren läckte bensin när jag fick den, annars ska den funka bra sa förre ägaren... Därför började vi plocka med den... Bytt bränsleslang bla..... 

Nästa fråga,,, hur kan vara säker på att det är en tvåtaktare om den är från -77? gjordes det inga 4 taktare då?

Jonsonen är jag helt på det klara med vad det är för en... Men Evinrudaren som sagt... Jag läste det som så.... 21 hk.. 7 för 77 och 72 för just 77 i deras tidräkning... 

på nåt ställe stod det att det fanns ingen som helst hjälp att få i serienumret  Alltså E4BRORM....

Mer än att det ska vara 4 takt om det står en 4 där...

men jag kanske läser bibeln som Fan..... Fortsätt gärna att svara ni som vet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer till fullo med Daniel_B. Är du verkligen säker att det står ORM på dom sista tre bokstäverna. Jag skulle tro att det står CRM och det betyder årsmodell 1984 och jag är 99,9% säker att det är en 2 taktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska be farsan kolla det igen... Han har motorerna hemma hos sig...

Om det nu då är en 2 cyl 1984 års modell... Avger den då bara typ 4 hk????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...