Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
folkew

Prisvärda trailers Tiki eller TK? Det är frågan.

Rekommendera Poster

Jag har fått exakt samma pris på en fabriksny bromsad TK Trailer BT-2500B2 en Tiki BT-2500B frågan är bara vilken som är mest prisvärd? Självjusterande vaggor och annat lull-lull är inte lika viktigt som köregenskaper, märke och kvalitet på axlar, elsystemets konstruktion.

Någon som har några erfarenheter?

Dessutom har det surfat upp en beggad Tiki BT-2500B årsmod 2007, är det samma konstruktion i den gamla som den nya?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

eeeh, såg inte att jag frågade om fågelsta? Håll dig till ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en TK-trailer och två Fogelsta och jag tycker inte att TK:n är sämre. Snarast bätrre eftersom TK:s aktre kölrullen har hjul på bägge sidorna till skillnad från Fogelsta. Hjulen hjälper till att fånga in båten när man skall dra upp den. (blir en bra klyka som håller fast båten i sidled)

Har kollat på Tiki men de mindre modellerna känns klart klenare än både TK och Fogelsta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en TK och tycker det är värdelös med de skumfylda gummihjul.

Det är lätt att man trycker sönda de.

Sjösätta och landsätta många gånger om året och tycker att fogelsta trailern håller mycket bättre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan hadde själv en tiki -1500 bromsad trailer......nu är ju det inte en så stor som du hade tänkt dig men....

fördelarna med den var att den hade självsjuterande vagga båten hamnade alltid rätt när den tas upp samt att belysningskylten bara var att skjuta in vid sjösättning istället för att behöva ta loss hela bakre belysningsskylten och lägga den vid sidan om.

jag upplevde den som väldigt rejäl samt att man kunde stå på skärmar och dyligt utan att de bågnar .

den enda nackdelen som fanns på min var att den hade många luftfyllda gummihjul som fick pumpas upp  vid användning

hoppas att det kunde hjälpa något

Morgan



Senast ändrad av Moggan | 22 augusti 2011 | 22:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken är den att jag kommer att dra båten mellan Stockholms skärgård och Vättern ett par gånger per år och även använda för vinterförvaring. Långa sträckor med få i och upp-tagningar så därför är motorvägskomfort viktigast. Sålde precis en TK BV 2000 obromsad som jag körde till och från Vättern med i år och det gick som en dröm, därför är jag sugen på den bromsade varianten (ja det är samma chassi). Men eftersom jag i grund och botten är snål :-) så måste jag kolla om det finns några bra alternativ...

Hittar inga priser på fågelstatrailer, finns det någon bra ÅF därute man kan ta in offert från?

Om man köper begagnat, hur kontrollerar slitaget på fjädringen. Ska gummitorsionsaxeln ha någon viss vinkel? För inte tål dom vinterförvaring i ett par år med full last?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Det blev en begagnad Tiki 2500B. Varför då? Jo för att priset var rätt, första intrycket är att den olastad är styvare och robustare än TK men det verkar även finnas mera som kan gå sönder. Vi får se hur det blir med båt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Tiki i två år sedan, visserligen en vanlig släpvagn av samma anledning som TS.

Bra pris och såg stadig och bra ut!

Besiktade den för första gången i år och fick underkänt på bägge hjullagren.

De stackars kronor jag tjänade på priset kommer jag att förlora på lagerbytet.

Min far köpte en svensktillverkad vagn för tjugo år sedan och jag kan aldrig minnas att han fått byta/laga nåt överhuvudtaget på den.

Bägge vagnarna har stått ute.

Jävla estlänskt billigt skit!

Köp kvalitet istället!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naven på båtvagnen ska vara Knott vattentäta, Knott är visserligen billigare än AL-KO men ändå en Tysk produkt så lite kvalität får man hoppas på, men den som lever får se.

Vad får du betala för lagerbyte? Jag går och inbillar mig att det är ganska billigt några hundra per lager, vad kan arbetet kosta?! Dyrare är det väl om gummifjädringen i axeln är slut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Laxå-trailer innan som jag fick byta hjullager bara efter någon säsong. Kostade bara några hundralappar och arbetet var enkelt. De hjullagren var dock inte vattentäta. Nu har jag en Tiki 1300B och där sitter det vattentäta lager. Skulle jag behöva byta lager efter några år så är det ingen stor grej. För övrigt är jag nöjd med trailern. Den känns rejäl och går väldigt bra på vägen.



Senast ändrad av FredrikW | 24 augusti 2011 | 12:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapar tråden lite:

Nån som vet om det går att montera täta lager nu när de ändå måste bytas?

Eller måste man sätta tillbaka samma lager en gång till?

Fixar man lagerbytet utan specialverktyg?

Jag gissar att om bara Tiki som monterar lagrena hade pressat i fett så hade lagrena funkat i många år. Lager levereras ju bara med en tunn oljehinna från fabrik och ska normal fettas in om de skall hålla et tag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte passade jag på att sätta in täta lager. Nackdelen är att jag då inte kunde använda befintliga fettnipplar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om dina lager inte var infettade så är det inte konstigt att dom dog i förtid, jäkligt irriterande. Konsumentköplagen gäller numera i tre år mot fabrikationsfel, det kan vara värt att kolla.

Det verkar finnas vattenskyddade hjullager och navkåpor med tätning.

Har aldrig bytt lager på en släpa själv men det lär vara ganska enkelt på axlar med bromstrummor.. Det finns massor av intruktionsfilmer på youtube och dom flesta verkar klara det med en hammare, en rörstump och ett dorn.

Har själv provat att byta på fram på min framhjulsdrivna bil vilket lära vara mera komplicerat än på en släpa, har nog aldrig svurit så mycket någon gång men jag resonerar så att om jag kan byta på en bil kan jag byta på en kärra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...