Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Anelg

Problem med Powertrim/Drevlyft 290 DP

Rekommendera Poster

Hej

Jag har fått problem med mitt Powertrim (290 DP, nya modellen med synligt oljetråg). Ingenting händer när jag försöker trimma drevet. Varken upp eller ner. Jag hör dock att reläerna (båda två) jobbar och klickar när jag försöker. 

Jag testade att tjuvkoppla elmotorn direkt till batteriet och då rörde sig drevet fint åt båda håll. 

Jag har mätt kontakterna ut från reläerna till elmotorn men där är det stendött. Dock kommer det fram ström TILL reläerna eftersom de klickar när jag försöker trimma.

körde även i lite 5-56 i kontakterna till reläerna och putsade upp dessa för att vara säker på att det inte bara var ett simpelt kontaktfel.

Kan båda reläerna vara trasiga även om de klickar? Finns det något annat jag kan felsöka? 

Som sagt - det kommer fram ström till reläerna men inte ut från dom... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Ingemar. Låter som om du har styrström till reläerna men inte matningsspänningen som skall styras av reläerna till pumpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, försökte kolla säkringarna men hittar ingen till Powertrimmet. Kanske sitter någon annanstans? Köper nya reläer nu (hittade billiga på www.drev.se) så jag testar dom också. Men det blev säkert en onödig utgift ifall det är en säkring (som jag inte hittar) som behöver bytas...

JÄTTETACK så länge. Jag avger rapport ikväll om hur det går. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Powertrim säkringen är en Bamse 55A säkring som sitter ovan på motorn. Den ser inte ut som en säkring. Bara en plastbit med två muttrar som håller varsin grov kabel.

Min var trasig i våras, köpte härifrån: kkk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Anders. Din länk fungerade inte men är det nummer 48 på den här sprängskisse/länken: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-30-3033B.aspx

...och vet du - på ett ungefär - vart den sitter fäst på motorn? Jag har en KAD32P så det är säkert inte på samma ställe som på din men på ett ungefär vart jag ska leta? Verkade inte som den var ovanpå motorn.

Tack, tack så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt nr 48, så der den ut.

Min sitter ovanpå motorn, precis intill den svarta plastlåda med lite reläer och elektronik i. En vit plastmojäng med två st 6 mm bultar på. Försök att följa kablarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

supertack! då åker jag dit på onsdag igen (bor en halvtimme från bryggan) efter jobbet. Nu j....klar ska jag hitta den! Tror, när jag tänker efter, att jag sett den men inte förstått att det är en säkring. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp - där var den ju! Shit vad svårt att hitta den. Under laddluftkylaren och ganska så trångt var det. Fick söka med hjälp av en spegel... Nu är det fixat och allting funkar klockrent igen!

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...