Ricke 0 Postad 21 Augusti , 2011 Tre båtar ligger och trollar nu på kvällen. När mörkret lägger sig ser jag den ena dra sig mot land och dras upp på trailern. Själv får jag bottennapp, tänder ankar-lanternan och brottas en stund med det trilskande draget men tvingas ge upp. Under tiden jag ordnar med nytt linlås hinner det bli ordentligt mörkt. Fortsätter min trollning nu med alla lanternor tända och funderar, vart tog den andra båten (ekan) vägen. Skitfiske i ordets rätta bemärkelse får mig att ge upp, stannar, tänder ankar-lanternan och plockar ihop fiskegrejorna. Tänder alla lanternorna och lägger båten i planingshastighet med riktning båthamnen, sjön är spegelblank endast ljusen från samhället speglar sig i den och jag tar en extra runda för att se om någon ligger och trollar i den nedre delen av sjön, då ser jag helt plötsligt den lilla ekan med två personer sitta i mörkret långsamt trollande. Jag gör en lov runt dem medans ilskan över att de inte ens har en ficklampa att tända lägger sig. Ingen olycka den här gången men det visar återigen hur korkat det är att ligga ute helt mörk när det är mörkt på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 22 Augusti , 2011 Kan inte annat än instämma i att det finns en mängs människor som inte tänker sig för alls. Jag var för ett par år sedan nere i hamnen och stod och tittade ut i mörkret då jag ser små sekundsnabba ljusglimtar med ojämt intervall ut över havet. Hoppade i båten och åkte ut för att kolla vad det var. Det visade sig vara en ribbåt som fått bensinstopp och det satt en tjej i fören och tände tändstickor för att påkalla uppmärksamhet eftersom lantärnorna inte funkat på flera år enligt den berusade killen som ägde båten. Bogsering till hamnen och lyckligt slut denna gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser