Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
morto

Köpa ny båt specifik ce-märkningsfråga " Försäkran om Överensstämmelse&#0

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har idag varit och kollat på en båt som jag och min far funderar på att köpa.

Har dock en fråga. Har läst och sökt på forumet men inte hittat nått.

Båten vi kollat på är en amerikansk båt och ska inte vara importerad utan såld i sverige dock inte köpt förn början av nuvarande ägare.

Den har en CE-märkningsskylt vid förarsätet som ser rätt ut och är från till verkaren. Dock har säljaren inget  Försäkran om Överensstämmelse eller instruktionsbock.

Då undrar jag då duger det med Den blåt märkningen i båten eller är den inte värt nått utan dokumenten.

Tacksam för svar i CE-djungeln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag läste på ganska mycket om CE-märkning innan vi köpte vår amerikanare och rekommenderar att alla som ska köpa en amerikanare att göra detsamma.

Kortfattat kan jag säga att under de ca 3 år som vi letade båt så hittade vi inte en båt, av de vi var intresserade av, som var korrekt CE-märkt när båten såldes av en privatperson.

Ska du ha en korrekt CE-märkt båt rekommenderar jag att du köper båten av ett företag, de måste CE-märka båten korrekt för att få sälja den/sätta den på den europeiska marknaden. Sedan om de inte har gjort det rätt så kan du alltid häva köpet (ingår rättshjälp i båtförsäkringen), men det kan ju bli tråkigt och tidskrävande.

Vi gav upp att leta amerikanare som såldes av privatpersoner och köpte av ett företag.

Skyltarna i båten ska vara av aluminium och fastskruvade, den som sitter t.h. om förarplatsen ska bl a tala om hur många som får åka, vikt och vilken klass båten har. Sedan ska de finnas två skyltar till fastskruvade där skrovnumret framgår (sitter oftast en på akterns styrbordsida och en dold (i vår båt är den dolda i motorrummet)).

Men svaret på din fråga är att om du köper den där båten räcker det inte med några CE-skyltar (som kanske är ett klistermärke?) om du inte har några papper. Om du i ett senare skede ska sälja båten och inte har några dokument som styrker vem som är importör så kan köparen alltid häva köpet gentemot dig och hävda att båten inte var korrekt CE-märkt.

Läs på om vad som gäller på Transportstyrelsens sida innan du slår till:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/CE-markning/

Sedan var det ett reportage om CE-märkning i en av årets tidingar av Vi båtägare som var amerikaspecial, kommer inte ihåg vilket nummer det var.

En sak som stod i det numret var att en motor aldrig CE-märks för att det är för dyrt, men jag kan inte säga vad det egentligen betyder. (Kanske att man kan hävda att motorn inte är CE-märkt och häva den den delen av köpet? Verkar konstigt..).

I vilket fall så bör ni läsa på lite om vilka papper som ska finnas med och vad det ska stå i dem (med försäkran om överensstämmelse (FoÖ) ska det finnas en tillhörande provrapport, utöver det en instruktionsbok som är på det språk där båten CE-märktes alternativt sattes på marknaden).

Det blev ett ganska långt svar men jag tycker detta är viktigt för ens egen trygghet så man inte hamnar i tråkigheter (finns dåliga historier). Sedan är hela processen väl byråkratisk och alla försöker att få till denna CE-märkning så att det se ok ut när båten ska säljas. Vissa gör det bättre än andra men jag tvivlar på att många FoÖ har en tillhörande provrapport och jag tvivlar på att de som har en provrapport har en rapport som gjorts på riktigt (inte ens de som är korrekt CE-märkta och säljs av företag).

Hela upplägget med CE-märkning på fritidsbåtar är komplicerat och ofungerande men följ det som står på Transportstyrelsen och se till att någon annan står angiven och underteckad i dokument som importör så sover du bättre och köper en båt med ett bättre andrahandsvärde.

Mvh
Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Fredrik!

Grejen är att personen har en Firma och han håller på och handlar med båtar på sidan av sitt vanliga jobb. Så den kommer köpas av en firma som är ett riktigt AB.

Han sa att det räckte med den aleminium skylten CIN nummret eller vad det kallas som står på akterspegeln. Denna båten ser ut att vara märkt direkt från fakbriken då det står båttillverkarens namn på CE skylten och även i det CIN (båten unika nummer på akterspegeln) så börjar den med båttrillverkarens 3 boktstäver.

Bifogar bilder på det. Jag tror faktiskt den är ce-märkt från fabrik då den ska vara såld i sverige.

Men frågar vad tex transportsyrelsen säger när man inte har det pappret. Läste att man skulle kontakta tillverkaren så kunde dom skicka en kopia men problemet är att det är en maxum båt som lades ner eller som slogs ihop med bayliner 2009... 

post-10020135-1394236805,7727_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportstyrelsen i sig ger dig nog inga problem eftersom båten redan är importerad till Sverige och båtar inte behöver besiktas för att brukas i Sverige. De gör inga stickprov på båtar som ligger i hamnar om båten är rätt CE-märkt eller inte.

Problemet för dig kan i ett senare skede bli att du kan få problem när du ska sälja båten. Dels lägre andrahandsvärde om det inte finns någon dokumentation när och hur och av vem båten importerades (då är det bara dina ord som väger) och dels kan som sagt den som köpt båten av dig häva köpet - vad jag läst och hört - och det kan bli kostsamt. Finns en historia om detta i den båttidningen jag nämnde.

Jag kan inte säga hur det fungerar när båttillverkaren CE-märker båten i USA men du borde ändå ha papper på vem som importerat båten samt ev. tulldokumentation. Även om båten sålts av ett företag i Sverige när den var ny har det företaget importerat båten då den tillverkats i USA. Med papper på vem som importerat båten kan du i din tur alltid hänvisa ev. CE-problematik till den som importerade båten (alt. den som sålde om du köper av ett företag) - importledet stannar inte på dig. Sedan är jag inte 100 på vad som gäller med ditt CIN (HIN?)/skrovnummer - vi har inte ett amerikanskt skrovnummer (HIN - Hull identificationnr) på vår båt utan har ett nytt skrovnummer (CIN - Craft identificationnr) och skyltar (fastskruvade av aluminium) som gjorts/fåtts av de som CE-märkt båten. Själva skyltarna kan ju vem som helst göra men det är dokumentationen och underskrifterna som du bör vara noga med.

Jag var tidigare i kontakt med en kunnig person på Transportstyrelsen som heter Christer Bergström (Christer.Bergstrom@transportstyrelsen.se) med liknande frågor och funderingar som du har. Jag kan ta med de mail som vi skickade mellan oss så kanske du blir lite klokare. Om du inte blir klokare så kan du väl skicka ett mail till Christer och höra dig för med honom.

Läs nerifrån och upp:

>--------------> Mailkonveration med Transportstyrelsen augusti 2010 ang. CE-märkning >--------------------->

Från:Fredrik

Skickat: den 18 augusti 2010 12:31

Till: Bergström Christer

Ämne: Re: SV: SV: Ang. bevisskyldighet importerad båt före/efter 15/6 -98

 Hej igen,

Inte för att vara krånglig men jag vill bara reda ut begreppen då det är aktuellt i och med en för oss stor investering.

Du skriver som svar på fråga 2 att kraven gäller fr o m 15/6 -98, därav 2 st följdfrågor;

5. Men den som importerade båten före detta datum bör, enligt Transportsstyrelsens uppfattning, ändå kunna uppvisa en tulldeklaration på båtar importerade före 15/6 -98 fastän inga handlingar egentligen krävdes för vidare försäljning eller brukande i Sverige om båten importerats före 15/6 -98?

Anledningen är att du vid en eventuell senare försäljning ska slippa att ifrågasättas beträffande om båten omfattas av kraven eller ej vilket har stor betydelse för båtens värde och möjligheten att byta in den hos en båthandlare.

6. Hur skulle importören som importerade en båt före 15/6 -98 veta och vara medveten om att denne bör spara tulldeklarationen då inga handlingar då krävdes för vidare försäljning och brukande?

Mina svar utgår från att ni ska göra en bra affär och jag har inte tagit hänsyn till att en importör som importerat för länge sedan troligen inte har detta dokument sparat.

Jag tror det var allt.

Jag får tacka så mycket för din hjälp och dina svar och önskar dig en fortsatt trevlig sensommar och höst,

Med vänlig hälsning

Fredrik

 

 

Från:Christer

Till: Fredrik

Ämne: Sv: Ang. bevisskyldighet importerad båt före/efter 15/6 -98

Hej Fredrik,

 

Se svar nedan direkt efter dina frågor.

 

Med vänlig hälsning

 

Christer Bergström

Båtlivssektionen

Transportstyrelsen

 

Från:Fredrik

Skickat: den 18 augusti 2010 09:42

Till: Bergström Christer

Ämne: Re: SV: Ang. bevisskyldighet importerad båt före/efter 15/6 -98

 

Hej Christer!

Tack för ditt svar.

Följdfrågor till ditt svar;

1. Har alla båtar som importerats korrekt före 15/6 -98 en tulldeklaration/är detta något som fås per automatik eller endast om båten blir kontrollerad i tullen?

Tulldeklaration utfärdas för alla tullpliktiga varor.

2. Låt säga att året är 1997 och jag importerar en båt från 1996, vilka handlingar är jag som importör skyldig att ha för att sätta båten på den svenska marknanden, 1997?

Kraven gäller från 15/6 -98

En annan fråga som inte egentligen gäller ovanstående men är av liknande karaktär;

3. Om man brukar en båt som är tillverkad i USA och har årsmodell/tillverkningsdatum efter 15/6 -98 och som inte är CE-märkt så har jag läst att det är olagligt att både bruka och sälja båten i Sverige, vilket är straffet för detta - fängelse/böter etc.?

Det är placerandet på EU:s marknad som är reglerat i lagen så redan när man har tagit in en båt till Sverige som omfattas av kraven, och som inte är provad och CE-märkt, så har man begått ett lagbrott som enligt lagen är straffbart (Vite) Vitet utdöms av domstolen och vitesbeloppet är beroende av flera faktorer bl.a. båtens värde. Vitesbelopp på 200.000 till 400.000 är vanliga.

4. Samma fråga som ovan fast med mitt exempel, en båt av årsmodell -96 med okänd importhistorik, vad gäller beträffande brukande samt försäljning av en sådan båt?

Svaret på denna fråga bör vara i relation till fråga 2 ovan.

                      Båten omfattas av samma krav som en båt som importerats senare vilket framgår av informationen på vår hemsida.

                      http://transportstyrelsen.se/batliv

Tack på förhand för dina svar och din hjälp,

Med vänlig hälsning

Fredrik

Från:Transportstyrelsen

Till: Fredrik

Ämne: Sv: Ang. bevisskyldighet importerad båt före/efter 15/6 -98

 

Hej,

 

För att ni ska kunna göra en bra båtaffär så krävs att säljaren kan visa när båten importerades. Detta görs säkrast med tulldeklarationen. Om inte ett sådant dokument kan förevisas så är det mycket svårt att fastställa något värde på båten och om inte förr så om ni i ett senare läge vill sälja så kommer ni att få problem när ni konfronteras med att inga båthandlare vill ta en sådan båt i inbyte.

Att spekulera om vilken dokumentation som skulle behövas som bevis för att båten inte omfattas av reglerna för CE-märkning vid införande av ett register är inte meningsfullt då reglerna för ett sådant register inte är kända.

Se även vår information om att köpa båt och att importera båt på vår hemsida http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/

 

Med vänlig hälsning

 

Christer Bergström

Båtlivssektionen

 

Från:Fredrik

Skickat: den 17 augusti 2010 10:23

Till: Info

Ämne: Ang. bevisskyldighet importerad båt före/efter 15/6 -98

 

Hej!

Jag och min fru tänker köpa en båt i höst och tittar främst på amerikanska båtar då de faller oss i smak både invändigt samt utvändigt/design.

Det är dock, som ni vet, en djungel med alla importregler/CE-märkning osv av dessa båtar.

I vilket fall har jag en konkret fråga gällande detta då vi funnit en båt med årsmodell före 15/6 -98 men där säljaren inte vet om båten är importerad före eller efter samma datum (pga att han köpte den senare än detta datum av en privatperson i Sverige).

Min fråga är att om vi köper en båt med ovanstående historia - vems är bevisbördan att den är importerad före ovanstående datum eller efter med tanke på ett ev. införande av ett båtregister eller dylikt?

Båten är av årsmodell -96 och faller därför utanför den ramen, dock är importdatum okänt. Vilka handlingar är jag som båtägare skyldig att ha när det gäller import osv för båtar med årsmodell före 15/6 -98 - vem är det som i efterhand ska bevisa att båten med tillverkningsår -96 är importerad före alt. efter 15/6 -98?

Räcker det/är det giltigt om den som importerade båten till Sverige före 15/6 -98 intygar detta (Försäkran om import före 15/6 -98 avseende objekt XXXX el. dyl.), om så är fallet.

Vi är mån om att göra en bra båtaffär som inte innebär några efterspel för vår del och inte drabbas oss av några krav på att efterhands CE-märka en båt för 30-60 kkr.

Tack på förhand för era svar och er hjälp, har ni andra tips eller råd inför vårt båtköp är det välkommet.

Med vänlig hälsning,

Fredrik

<--------------< Mailkonveration med Transportstyrelsen augusti 2010 ang. CE-märkning <---------------------<

Förövrigt så slog vi också till på en Maxum och vi är jättenöjda med den - hoppas det ordnar sig med alla dokument för er!

Mvh

Fredrik

Edit: Tänkte på det att det inte bara är det att köparen av din icke CE-märkta båt kan häva köpet utan köparen kan kräva att du som importör (vilket du troligen blir om du inte har dokument som bevisar motsatsen) kan tvinga dig att CE-märka båten - kostnad ca 30-60 kkr.

Nu är det ju värsta scenariot vi pratar om här och jag tror att det är företagaren som du ska köpa båten av som ska ha mer huvudbry än dig. Om du ser till att du får ett avtal mellan dig och företaget där företaget står som säljare så är det ett form av bevis på att inte du har satt båten på marknaden. Dock vet jag inte vad som händer om företaget kursat när du ev. får problem.. I vilket fall så är det troligtvis bättre om du har alla dokument än om du saknar dem.

Kolla med Transportstyrelsen vad de säger om att en företagare säljer en amerikanare utan FoÖ, provrapport och instruktionsbok. Om du gör det vore det intressant att se svaret.



Senast ändrad av _fredrik_ | 22 augusti 2011 | 15:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tillverkare i norden som inte följer reglerna heller.

Tex har Tehri  klistermärke som CE skyllt men det hade inte Christer Bergström nån problem med.

det är den Finska sjöfartinspektionens ansvar sa han.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här gäller för en konsument som har köpt  eller har för avsikt att köpa en båt i Sverige som inte är CE-märkt. Glöm allt annat som häva köp, skadestånd, Böter/Vite etc...

Ansvaret för att fritidsbåten uppfyller kraven och är CE-märkt går inte över
från tillverkaren eller importören till den konsument som köper båten i
Sverige.
Reglerna är inte heller uppbyggda på det sättet att det är
förbjudet att använda en sådan fritidsbåt som inte är CE-märkt, trots att
den ska vara det. Vidare är det inte heller förbjudet för en konsument som
köpt en fritidsbåt i Sverige som inte är CE-märkt att sälja den vidare.
Istället får konsumenten vara medveten om de risker som innehavet av
fritidsbåten för med sig.

Detta är ett direkt utdrag från text utgiven av Christer Bergström/Sjöfartsverket/Transportstyrelsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är svensksåld gör man väl en hel serie typgodkänd för försäljning inom EU? I det fallet är jag inte säker på om individuella intyg om överrensstämmelse utfärdas.

Hör med generalagenten - han kan ju tala om ifall båten är svensksåld (då det bör gå att spåra skrovnummer) och således korrekt CE-märkt. Om den svenska instruktionsboken har fått gåben så borde det också gå att beställa en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är precis det här jag menar, hur mycket du än läser och hör så blir du inget klokare i detta ämne. Det är bara en salig röra allting. Vem ska veta vad som gäller när Transportstyrelsen varierar sina svar. Men jag kan tänka mig att det svar du fått rör sig om köp från ett företag medans de svar jag fått rör sig om köp från privatpersoner. Frågan är vad det är för risker ovan som Christer nämner, det kan ju vara av intresse.

Vad jag hört så är det lugnt så länge man köper av ett företag som konsument - vilket du skriver ovan. Är det däremot av en privatperson man köper en båt och det inte finns någon dokumentaton så finns det ju ingenting som säger att du inte är importören när du sedan ska sälja båten.

Jag propagerar inte för CE-märkning men vet att det hänt tråkigheter för folk så det är väl bättre att ta det säkra före det osäkra när det ändå handlar om en del pengar och tid.

Eller så struntar man i allt och hoppas på det bästa, det fungerar nog de flesta gånger..

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett himla diskuterande kring CE mårkt båt eller inte. Är det en begangnad båt med nått år på nacken så finns det inget som säger att den är bättre än en icke CEmärkt båt. Beror helt o hållet på hur båtägarna har skött båten och ev modifierat den. Ta med nån som kan lite om båtar istället när du kikar på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen tack för alla svar.

Lite ny information :)

Efter lite sökande och letande så fick vi tag i en person på Brunswick (som är ägare av båttillverkaren) Han kunde söka på CIN nummret och kunde se att den fanns i deras register över europeiska båtar så han säger att ce märkningen ska vara OK. Den var importerad till england av en general agent där. Dock har jag inte fått tag i dom.

Sen pratade jag med en person på transportsyrelsen om vad dom säger angående att dokumentationen är borta och den ursprungliga båttillverkaren är nerlaggd så det kan bli knepigt få tag i en kopia. Då han ej var expert på området så skulle han kolla det imorgon med en kollega och återkomma till mig. Återkommer med vad han säger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredrik,

Om det är en båt som berörs av EU direktivet så är den som tillverkar eller importerar den som är skyldig att se till att båten uppfyller kraven.

Allt som rör CE dokumentationen, skylt, instruktionsböcker etc.… är enbart Importörens/tillverkaren ansvar att utföra korrekt och ska överlämnas till köpare då denne sätter båten på marknaden inom EU. Det oberoende på om det är ett företag eller privatperson som förvärvar båten.

Som jag skrev tidigare i tråden så ärver du inte ansvaret utan det är alltid importörens/tillverkarens ansvar, dvs. oavsett om du köper båten av ett företag eller privatperson. En skillnad är att om du köper den av ett företag är det konsumentköplagen som gäller och i den meningen kan båten betraktas som felaktig och till grund för att häva köpet.

Köp mellan privat personer inom EU regleras inte av EU direktivet.

Det i sin tur innebär att du som konsument inte kan få det vite föreläggande som Christer Bergström svarar dig, enbart Importören har straffansvar.

Det är en allmän missuppfattning att ansvaret följer båten men så är inte fallet, åter igen:

Det är alltid och enbart Importören som har ansvaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Altid lika kul, och engarenda när en CE fråga dyker upp:)

Fredrik, du har rätt så långt, MEN om inte importören går att spåra, har avlidit eller andra omständigheter föreligger som omöjligör en kontakt, så ligger fakstiskt det i nuvarande ägarens intresse att själv CE märka båten, för han kommer lika förbenat att stå med en ikke CE märkt båt trots att asnvaret ligger på den avlidna/försvunna personen.... Så, detta betyder i praktiken att ansvaret flyttas över, eller projiceras om du så vill, till den nuvarande ägaren, trots att han inte enligt lagen från början INTE är ansvarig för CE märkningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VEM har en ce-märkt båt,?? Det räcker att det blir något ditskruvat eller flyttat i båten så gäller inte märkningen längre. Vem åker runt i en båt exakt som den lämnade handlaren, inte jag i alla fall...

Det är inget annat än ett politiskt handelshinder, det byggs ju båtar för havet även i staternasmiley .    Och det är så lätt att bli stämd där så tillverkaren ser nog till att även hans båtar flyter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig också. En sak som var bra när de CE-märkte vår båt var att de bytte ut hela brandsläckningssystemet - inte för jag vet om det var något fel på det men det känns ju bra..

Men som sagt, ett politiskt handelshinder är väl en bra sammanfattning. I staterna lär de ju som sagt se till att undvika konstruktionsfel och vidare stämningar. Vet inte om det har med att el osv bör anpassas till EU, dvs att tanken från början är god/för att undvika olyckor..

Om du installerar en peke i fören eller något annat så kanske båten behöver genomgå en CE-märkning (!?) men det kan jag inte tänka mig att någon gör. Tråkigt ämne i alla fall och ännu tråkigare om någon hamnar i problem pga det ena eller andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...