Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
scand7100

Vinterkonservering (vad bör man tänka på)

Rekommendera Poster

Hej jag är en ganska ny motorbåtsägare till en Scand 7100 dynamic. Och nu när hösten närmar sig så undrar jag vad man behöver göra med motorn och båten i övrigt för att den ska klara sig bra över vintern. Motorn är en Volvo Penta 5,7 liters v8 och båten ska förvaras utomhus i vinter.

Kom gärna med tips, häls Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en fin båt!

 

Utvändigt:

Spola båtbotten och drevet rena från eventuell beväxning direkt när du har torrsatt. Det är ett litet h-vete att få bort denna beväxning om du låter den sitta kvar över vintern. Tvätta gärna även resten av båten innan du täcker den med presenningar. Jag antar att du har en täckställning?

Ett  bra tips jag fick av en kamrat var att använda dubbla lager presenningar. Den undre behöver inte vara av någon högre kvalite, det går bra med en tunn billig variant från ex Clas O. Fördelen med dubbla presenningar är att du får betydligt mindre kondensvatten i båten. Vattnet hamnar i stället mellan presenningarna och rinner av. Komplettera med några torrbollar, som suger åt sig resterande fukt . . ....,.På så sätt slipper du mögel. Torr båt= inget eller betydligt mindre mögel.... :-)

Invändigt:.

Först och främst ska du plocka ur båten. ALLT löst som kan ta skada av att stå ute över vintern bör du förvara i varmförråd. Jag tänker då på dynor, kapell flytvästar osv osv, saker som gärna börjar mögla annars....Se till så att grejerna är helt torra innan du arkiverar dem i lämpligt förråd. (helst rumstempererat)

 

Motorn:

Måste ju vinterkonserveras förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, ska ta hem och förvara allt som är av tyg inomhus. Ny fråga, hur går motorkonservering till, vad ska man göra, kan man göra det själv eller ska man leja bort det till nån marina? häls Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allra först, och det gör man när båten fortfarande ligger i sjön:

Du ska byta motorolja och oljefilter.  Du måste  ha en oljepump. Finns att köpa på Mekonomen, Biltema etc för någon hundring.

 

Varmkör motorn så att oljan blir lätt att pumpa ur. Stick ner slangen till oljepumpsslangen där oljestickan sitter. Pumpa ur ALL olja. (Kan vara lite jobbigt) Tänk oxå på att ha med några tomma dunkar eller dylikt som rymmer den mängd olja som motorn innehåller.) Ta bort det gamla oljefiltret, sätt dit det nya. Fyll på motorn med ny olja. Hur mycket det ska vara i din motor vet jag inte, men det står säkert i instruktionsboken.

Som sagt, detta gör du med fördel när båten fortfarande ligger i sjön. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du har torrsatt ska du fylla motorn med glykol för att skydda den från vinterkylan.

Du behöver tillgång till en vattenkran, en trädgårdsslang, en spolmuff, en stor hink, den måste rymma minst 10 liter, och glykol, minst 10 liter färdigblandad. Kanske mer, jag vet inte hur mycket som behövs till en V-8, men till en B 21 räcker det i alla fall med 10 liter.

 

Koppla spolmuffen på slangen och anslut den till vattenkranen. Sätt fast spolmuffen på drevets sjövattenintag. Försäkra dig om att det verkligen kommer fram ordentligt med vatten till spolmuffen. Starta motorn. Titta på tempmätaren så att motorn blir varm, och att termostaten öppnar. på min båt gick tempmätaren nästan ända upp till det röda innan termostaten öppnade, och man såg tydligt hur tempmätaren sjönk ner för att stanna mitt i det gröna fältet på mätaren.

Låt motorn gå så i några minuter. 4-5 minuter kanske. Sen stänger du av motorn och tar bort spolmuffen. Nu behöver du hinken, som du alltså fyllt med minst 10 liter färdigblandad glykol. ja, du behöver en slangstump (kanske dryga metern lång. som passar på sjövattenintaget också, förstås. Lossa slangen som går från drevets sjövattenintag, och anslut slangstumpen i stllet, gärna med hjälp av en slangklämma, för det måste vara tätt. Stick ner andra änden av slangen i hinken med glykol. Starta motorn. Nu ska du kunna se hur glykolen sugs in i motorn, nivån sjunker ganska snabbt i hinken. Kolla så att det kommer ut glykol där kylvattnet strömmarut från drevet. Det är viktigt, för ser du att det kommer ut glykol så vet du att det inte finns något vatten kvar i motorn. När det nästan är tomt i hinken stänger du av motorn. Nu är den full med glykol och kommer alltså inte att frysa sönder när det blir kallt. Ta bort glykolslangstumpen och återanslut slangen från sjövattenintaget igen.

 

Jo, just det. Jag brukar alltid hälla i någon eller ett par liter K-sprit i tanken också.

 

Du ska också underhållsladda batterierna. Själv plockar jag alltid av batterikablarna, då kan det inte försvinna ev tjuvström någonstans.

 

En sak till: Om du har en färskvattentank i båten måste du tömma den. Inte så bra om den fryser sönder,

 

Jag har säkert glömt något, kanske någon annan kan komplettera?



Senast ändrad av labbibia | 21 augusti 2011 | 23:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se också till att tömma septitanken, jag brukar även slå några deciliter matolja i toan och ta några pumptag, det för att packningarna skall få sig en smörjning innan frosten kommer ocg torkar ut dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, låter som om det borde man ju kunna klara att göra själv, jobbet med motorn. Men ska man göra något med drevet, mer än att tappa ut oljan och fylla på ny?

Sitter ett Volvo penta 290 DP Aquamatic på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller drevet ta av propellern annars är risken stor att någon annan gör det åt dig. Använd inte högtryck på bälgarna det mår de inte bra av. Byt olja . Tilta upp drevet och inspektera dina bälgar så att det inte är torrsprickor fäll sen ner det.Ser bälgarna halvtaskiga ut är det lika bra att montera av drevet och ta hem det över vintern och sen i vår montera nya bälgar. Om det ser fint ut och du inte tänker ta av drevet kedja fast det i dina båtbockar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några tips-tillägg.

1. Kontroller skicket på knutkorset mellan drev & sköld genom att vid varmkörningen i vatten för oljebytet, ha någon som svänger fram och  tillbaka mellan fulla styrutslag och lyssna efter kraftigt morrande eller rappande ljud. Lite ljudförändring blir dfet alltid men om det är ett kraftigt mekansikt ljud så kan det vara bäst att låta någon titta över knuten nästkommande vinter.

Ett slitet knutkors är något som man vill adressera då båten ligger upp för vintern och inte mitt under en båtsäsong. Ett riktigt slitet knutkors är nämligen inte något som man ska chansa att åka med då det kan få drastiska konsekvenser.

2. Då du vinterkonserverar (kollar glykolhalt etc enligt de andra inläggen) titta då också över skicket på offeranoderna i motor och på drev så att du kan köpa hem dessa i god tid till vårrustningen.

3. När du skall koppla in en slang till sjövattenslangen för att köra in glykol i motorn så passar faktiskt Gardenas ena storlek för krankoppling (den som du gängar på en kran för att få en Gardena-hane) väldigt bra inuti slangen mellan drev och motor. Sen är det bara att klicka dit en gardena-hona med en bit trädgårdsslang som går ned i en hink med glykolblandningen.
Brukar också koppla in sötvattenslang på det viset då jag behöver köra motorn på land en längre period och inte riktigt litar på att muffen sitter kvar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte dela med mig av vad jag anser är ett väldigt bra tips som underlättar konserveringen och dessutom skapar en rikgtigt kraftig länspumplösning för kris-drift.


Lösningen går  ut på att man säkerhetställer att man kan stänga kylvattenintaget med en kran vid skrovgenomföringen eller drevet. Finns på de flesta installationer men inte på de äldre dreven så där köper man sig en kort riktigt högkvalitativ silikonslang som inte torkar och sätter en kulventil på slangen direkt efter drevet. Nu skall konstruktione ha en t-rörslösning så att man kan öppna en kran som då drar kylvatten från insidan av båten och nära skrovet istället för utifrån. Motorns kylvattenpump är en mycket kraftig länspump som är svårslagen i kapacitet så ingen dum reserv att ha om man någon gång hamnar i den tråkiga situationen att man får ett kontinuerligt flöde in i båten.

Länspumpsintaget som som gjorts med sitt intag nära skrovbotten kan samtidigt konstrueras så att man lätt kan ansluta slang till röret då man vill köra motorn med sötvatten från en trädgårdsslang.

 

 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Brukar alltid tappa ur blocket innan jag kör i glykolen för att säkerhetställa att jag även fyller blocket med fullvärdig glykolblandning.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas avtappningsställen, placeringen brukar anges i instruktionsboken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...