Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
ahle

Förslag motsvarande Aquador

Rekommendera Poster

Hej, vi är mitt uppe i köpabåttankar, och tittar på båtar mellan 7.5-9 meter långa. I och med Aquadors stora utbud på båtar i den storleksklassen har vi tittar mera ingående på deras alternativ. De tre alternativen vi har lagt mest fokus på är 23 ht, 25 ce (nya) och 25 c (äldre) samt 28 c. Tak över huvudet måste det vara för att få så lång båtsäsong på dessa breddgrader.

Klart att budgeten är uppgjord och ligger runt miljonen.

Då vi varit och pratat med folk i branchen kändes inte deras ord så jätte upplyftande om dessa aquador båtar. Bl.a sas det ofta att saker på båten var slarvigt ihopsatta från fabrikens håll.

Min fråga blir då. Vilka märken ska man annars ta sig en titt på som ligger ungefär i samma prisklass, samma storlek, har minst 4 kojplatser, kök, toalett, tak över huvudet (ht/cabin) och inte äldre än 2006?

 

Har ni bra tips får ni gärna skriva märke och modell.

Tack på förhand boatlovers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som prisläget är nu, och antagligen kommer att bli till hösten, så kommer du nog kunna få in en Nimbus 280 Coupe i den budgeten. Vem vet, kanske t.o.m en 32:a kan klämmas in när höstpriserna börjar dala. Titta t.ex på den här som är kantboll på år och pengar:

http://www.blocket.se/goteborg/Nimbus_320_Coupe___2004_32875772.htm?ca=11&w=3

Sen kan jag tycka att du inte ska fundera så mycket på årsmodellen utan snarare på att det är rätt motor för båtmodellen och att båten är välskött. Jag har varit i båtar som bara har några år på nacken och som känns som tio år gamla, men också i båtar som varit tio år gamla och som känts som om dom var uttagna samma sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår nog ungefär hur du tänker med max 5 år gammal = inte äldre än 2006. Så tänkte vi när vi köpte för 3 år sedan -- och det blev en båt årsmodell 2003. Dessutom finns ett stort utbud, eftersom ovanligt många köpte ny, stor, dyr motorbåt nära toppen av högkonjunkturen...

Problemet är att den båt du egentligen vill ha kostade cirka 2 miljoner kronor ny för 4-5 år sedan. Då hade priserna stigit rejält under några år (delvis för att oljepriserna steg = dyrare plast, delvis för att tillverkarna la på mer lyx och dyrare dieselmotorer), så dessa nya båtar var mycket dyrare än motorbåtar i samma storlek 5 år tidigare...

Visst kan jag tipsa om alternativ: sjöjeepar som Targa 27, Nordstar 31, Brandskär 310, Minor 28 och Askeladden 805 -- lite äldre design som Saga 310, Skilsö 33 och Marex 290. Men vill du att båten ska vara max 5 år gammal så tror jag att den antingen kommer att vara svår att pruta ned till 1 miljon kronor, eller lite för liten för en hel familj...

Håller med om att det värt att fundera på om en båt från 2001 eller 2002 behöver vara sämre? De är definitivt billigare, åtminstone på Blocket. Jag tycker att det viktiga är att bestämma sig för vad som är krav i båtens design -- för vår del var det en bekväm utgång till badbrygga bak och att köket ligger uppe, toalett med dörr och säker utgång framåt för småbarn, samt (precis som du) tak över huvudet. Dessutom tror jag att det är bra om båtmodellen har funnits några år längre än tillverkningsåret (mitt intryck är att det finns stor risk för misstag första åren, som sedan rättas till av tillverkaren).

Så länge det är rätt modell och föregående ägare berättar om båtens detaljer så att du förstår att han/hon har skött om båten ordentligt, samt har haft den i många år (talar för att det inte är slit-och-släng), så skulle jag med min erfarenhet idag lika gärna köpa en 10 år som en 5 år gammal välvårdad båt. Men båtar som Aquador 28C ägs tyvärr sällan i 5-10 år verkar det som... De som har råd att köpa ny båt för över en miljon, de tröttnar ofta snabbt på båtlivet, eller byter till större båt... Och de har sällan tid att sköta om båten ordentligt... Alltså måste du leta länge, kolla många annonser...

Slutligen... Både i detta forum och i båttidningar finns gnäll om att vissa märken inte är tillräckligt fina eller gedigna --- det som saknas verkar vara fler arbetstimmar för att montera och finpolera dyra träslag, eller millimeterprecision i passformen mellan plastdetaljer... Men vad spelar denna lyx-kvalitet för roll egentligen -- ska du ha en båt för att använda den, eller för att visa upp som ett konstverk?



Senast ändrad av Jonas478 | 23 augusti 2011 | 22:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 705 HT. Mycket snygg och trevlig båt. Har förresten en till salu som låter dig behålla mer än en halv miljon till annat kul. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma funderingar som du har, nyare båt, min förra var en 2006. Nyare båtar gör inte att problemen försvinner.. Det är meck med de flesta båtar, mer eller mindre. 

Aquadoren är snygg, men den har ju ett oerhört högt andrahandsvärde och folk som jobbar med båtar säger att det är vällackat trä och snygg yta, inte mycket mer på en Aquador.. 

Som någon skriver nyare båtar, speciellt den typen av båt som är lite flashig å ball går till folk som ska testa å bara åker. Min erfarenhet är att dessa båtar inte är så välskötta och på 2-5 år hinner det slitas och hända saker om man inte håller efter. 

Jag hade samma funderingar som du har. Efter att ha funderat fram och tillbaka så gick jag själv på en äldre båt som är väl underhållen med en nyare motor, Flipper 760 (92) med en VD D4-260 (09). Billigare och garanterat bättre än min förra båt :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Richard,

Jag minns förra året, när du skrev att du var så nöjd att du köpt en nästan ny båt, efter att ha slitit med att renovera en gammal Bayliner sommaren 2009. Dessutom köpte du en Delta 32, som nog är en drömbåt för många...

Nu har du bytt till en Flipper 760 som jag gissar kostade ungefär hälften? Skönt att binda mindre pengar och jag håller med om att mycket är smart i denna stora Flipper.

Men ändå blir jag nyfiken -- varför skriver du garanterat bättre? -- berätta mer!

 ------

För övrigt så vet kanske inte alla att när den första Aquador lanserades, 26HT som kom 1998, så hette båten Flipper Aquador -- en efterföljare till Flipper 760 som bättre skulle konkurrera med Nimbus 26HT... finska Bella köpte sedan Flipper och Aquador blev en egen serie båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätt gärna skicka in fler kommentarer om era erfarenheter, vad jag efterlyser är dock fler modeller som kan motsvara dessa aquador båtar. Inga båtar över 9m tack.

 

Anledningen till att den max ska ha 5 år på nacken är att båten ska behållas länge är det tänkt, så börjar helst inte med en båt som har redan stått 10 vintrar med blandad skötsel.

Angående din flipper 705 ht,  säkert jättefin båt men saknar både egen toalett samt är mycket smalare o mindre rymligare än Aq 23 ht som gör den till ett bättre alternativ i den här klassen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ahle,

Jag hade ett utgångsläge väldigt likt ditt när jag sökte båt förra året. Problemet är att det inte finns så himla många alternativ till de välplanerade Aquadorerna i din kravspec om man vill ha nyare båt.. Antingen behöver man komma upp över 30 fot, eller så får man titta på något betydligt äldre t.ex. akterruffad familjebåt. Några tips dock: Grandezza t.ex. 26CA eller 27OC samt Bella Falcon 26.

Av någon anledning tycks välplanerade, rymliga båtar i denna storlek vara en finsk paradgren...

Lycka till!/Staffan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga båtar över 9m tack -- men... Håller med om att det låter som att en Nimbus 320 Coupe passar dina behov, om du kunde pruta ned en sådan till 1 miljon kronor. Så varför inte ha med den och liknande båtar, bara för att den är 9,80 lång?

en båt som har redan stått 10 vintrar med blandad skötsel -- Nä, men skulle det vara bättre om den är 5 år gammal, men inte har fått motorservice och vaxning någon gång? Varför väljer du helt bort båtar som är 9-10 år gamla och välskötta -- varför spelar det så stor roll ifall efter att du haft båten i tio år, om den då är 15 eller 19 år gammal?

Du har nu fått ett dussin tips på alternativ -- vill du ha fler så tycker jag att du först ska tala om vad som är rätt/fel med var och en av de båtar du redan fått tips om, så att folk förstår mer i detalj era behov.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Angående 23 mot 705 så har jag jämfört dom nogrannt innan jag köpte min 705.

705 är lite smalare i sittbrunn men har bredare scarndäck, en pollare extra i mitten och sofforna baktill är betydligt längre än 23 pga avsaknad av toalettrum, toaletten saknar jag inte då den i 23´ an är så liten att jag fastän jag är smal och smidig måste backa in med uppknäppta byxor för att få plats.

705 är dessutom 200` billigare med motsvarande utrustning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, en mer detaljerad beskrivning efterlystes...

För det första, båten ska inte vara för stor. Aq 28 c tog jag med som ett ex. men är nästan på gränsen till för stor. runt 8 meter skulle vara behagligt men en båt större än Aq 28 c är nog inte manövrerbar för oss. Nimbus 320 är en superfin båt, men det är 1m extra än Aq 28 c plus den har ingen walkaround som underlättar extremt vid tillägning om färre personer är ombord samt allmänt smidigare att röra sig ombord.

Kan inget annat än att instämma med att en 10 år gammal båt skulle mycket väl kunna vara i bättre skick än en 5 år gammal. Men typen av båt vi tittar på ( cabin/ht-gärna walkaround, 4-6 sovplatser kök toalett) används ofta flitigt av sina ägare därför skulle en nyare båt, som förre ägaren tröttnat på och använt sparsamt vara att föredra då vi i våran situation tänkte utnyttja den mer. Nyare båt minskar risken för motorproblem, byten av delar och tillbehör samt teknik går frammåt i motorerna= minskad förbrukning= mer glasspengar= mindre utsläpp och så vidare. Sen så har jag inte direkt sett ett förslag läggas fram på en båt som är mer än 10 år gammal i det här forumet...så kanske ligger det en tanke bakom mina ca 5 år gammal båt.

 

tycker inte det direkt regnat förslag här, sjöjeeparna är för transport och att gå över större vatten med ( targa 27 askeladden commuter osv.) inte familjekomforten vi eftersöker. Bella 850, ett alternativ men prispengen på en 2007 och frammåt ligger lite väl högt anser vi då båten inte är helt optimal heller med avsaknaden av w-a. Bella falcon samt grandezza 26 är trevliga båtar men är för dåligt planerade om mer än 4 personer vill sitta och äta. Åter igen saknar dom också w-a som är att föredra.

Så vad jag än en gån är ute efter är nånting som har cabin/ ht allra helst w-a också. runt 8 m (ge och ta en halvmeter åt båda håll) 6 ska kunna sitta och äta samt kojjer till minst 4 pers, kök och toa ska finnas.För att komma så nära båten vi söker är det egentligen Aq 25 ce (nya) som är etta på vår lista, dock finns inga begagnade då modellen är endast 1 år samt nypris ligger den runt 1,4 milj. vilket är på tok för mycket för oss. En miljon är max och där går gränsen. Tråden jag har skapat skulle ej finnas om den gamla Aq 25 c var lika välplanerad med högre i tak, 2 stickkojer samt kunna öppna upp helt bakåt. Men det väntade tydligen Aq- injengörerna med till den nya modellen. Och om det är nån som säger....men om det är en Aquador ni vill ha så köp en sån så är det inte därför tråden skapades...vill ha tips på båtar som motsvarar en Aquador och uppfyller vår kravlista. Tack!

Fortsätt skriva är ni snälla 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart kan priset spela in men i det här fallet lägger vi gärna in 200 till för att få 23an. en extra kojplats samt rymligare.

Okej försök vända på din argumentation och titta på 705ans lösning på toalett, för det står tydligt i min kravlista att toalett ska finnas ombord, vilket jag är mycket medveten om att det gör på en 705a. men mitt argument varför jag hellre backar in och gör det som behöver göras är helt enkelt, jag sover inte i min egen avföring.

tack, end of discussion.

Angående soffan där bak tycker jag det inte heller spelar någon roll eftersom du får in lätt 6 pers i Aq 23an vilket kan anses tillräckligt för en aktersoffa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Ahle,

Alltså... Detta känns inte som en meningsfull diskussion när du inte ens tittar på de båtar som föreslås. Utan bara går på dina fördomar (verkar det som).

Fakta är att båtar som Targa 27 och Minor 28 Offshore är väldigt lika en Aquador 25 Ce i planlösning, för de har också kojer där bak som man kommer ned till genom luckor... Och de har walk-around, som du vill ha... Och tak... Och sittplatser i mitten där man kan sitta och äta...

Skillnaden är att de är lite längre, och har lite större akterdäck.

Bella har lanserat Aquador 25 Ce just för att konkurrera med dessa.



Senast ändrad av Jonas478 | 26 augusti 2011 | 15:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tittar efter ungefär samma saker som vi gjorde när vi sökte båt, vi hade nog ungefär samma båtar i fokus särskilt Aq. 26. Vad blev det då? Jo en Bayliner 2858... Upfyller dom flesta kraven på vad du söker, vi är helnöjda med våran. Den gjordes fram till -07 under namnet Bayliner 288

http://www.youtube.com/watch?v=mn5aN6eyoWQ 

Sovplats för sex, rymlig hyttbåt, längden kvalar in på 9,30 med badbryggan.

Dessutom har den fly, riktigt trevligt soliga dagar. Dessutom slipper du kapell helt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas en annan anledning till att det inte rasar in med förslag på båtar då dina krav gör att det endast finns en väldigt liten mängd båtar som uppfyller dom. Sen är det så i min mening att om man vill ha en hyttbåt på åtta meter med walkaround som skall rymma sex personer, så får man en båtversion av en swiss armyknife, dvs en båt som på papperet kan allt detta men som inte är riktigt bra på något. Blev nyfiken och tittade på bilder på denna Aquador 25 CE och när man ser den smala hyttan (pga walkaround) med matplatslösningen för sex personer och stuvluckorna, förlåt stickkojerna på sidan, så fick jag klaustrofobikänning och fick gå bort från datorn en sväng (överdriver lite ;-).

Köket är t.ex lika stort som i en liten DC från 70-talet. Blir intressant att arbeta med för att laga mat åt 6 personer på långresan på en yta som knappt rymmer en skärbräda!

Så i min mening så håller du på och tokjagar en kompromislösning som ser bra ut i broschyrmaterialet men som i min mening inte är en båt för sex personer utan en som enligt spec. kan rymma sex personer. Vill du ha en båt som är gjord för sex personer så får du nog kompromissa på något. Själv skulle jag göra det på storlek och år om jag vore du!

Men som är ju känt, smaken som är som baken :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare. Man bör nog se Aq 25c för att förstå hur liten den är, men för två pers. så... Någonting måste kompromissas bort i kravlistan, men det är du som avgör vilket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag är nog benägen att hålla med Swedero39. En hytt- & WA-båt i denna storlek blir oerhört trång och funkar sannolikt bara för typ 2 vuxna och max 1 barn om man vill utnyttja den som semesterbåt. Akterdäcket är för litet för att fler skall kunna sitta bekvämt, salongen blir också för trång. Varken hackat eller malet.

Prova att gå in med hela familjen (jag tolkar det som att ni är minst 4 personer) i en 25ce eller liknande och rör er runt lite grand, gärna upp och ner ur de fiffiga Fritzl-kojerna när någon samtidigt vill sitta i salongen. Min gissning är att ni snabbt växer ur detta koncept och om avsikten är att behålla båten i flera år blir det ingen hit. Tittade själv på 25ce och andra men insåg snart att det inte skulle hålla för oss (vi är normalt 4-5 i båten).

Vill man ha tak, toa, kök, 4 kojer, semesterkomfort och inte klättra på varandra i en båt under 30 fot har jag svårt att se annat än en klassisk HT-båt som vettigaste alternativ, men då får man ge avkall på WA. Nimbus Nova S 27, 30/31 i HT-version är väl det närmaste dina önskemål jag kan komma på (WA på ena sidan) men jag tror dom är för nya och dyra fortfarande.

/staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitkul läsning, verkligen vettiga tankar som förs fram här. Vem det var som skrev att tråden inte leder nånstans tycker jag har helt fel.

Kanske kan vara värt att slå ett öga på nån så kallad skärgårdsjeep och se om kravlistan stämmer överrens med vad båtarna innehåller.

Ja, båtar i den här storleksklassen med w-a tillräckliga ytor invändigt är ett problem, därav orsaken till att jag ville ha tips istället för negativa kommentarer.

Alla båtar jag nämnde från början har familjen varit nere i och känt på. Som ni säger 25 ce är lite trång invändigt men har rätt längd på skrovet, dock skulle jag vilja själv göra några modifieringar på den om man kunde :)

28 c är dock så mycket bättre gjord men på gränsen till för stor och något dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vi är flera som funderar kring ett av dina grundkrav... Du skriver:

För det första, båten ska inte vara för stor. Aq 28 c tog jag med som ett ex. men är nästan på gränsen till för stor. runt 8 meter skulle vara behagligt men en båt större än Aq 28 c är nog inte manövrerbar för oss.

Funderar på om du missat ett fantastiskt bra hjälpmedel som finns på moderna motorbåtar från ungefär 8 meter och uppåt i storlek = bogpropeller

Av de båtar du nämner i första inlägget så har jag aldrig sett en 23HT med bogpropp. Min åsikt är därför att den är svårast att manövrera, trots att den bara är 7 meter lång och 2,5 meter bred.

25C verkar för det mesta ha bogprop = troligen lättare.

28C har alltid bogpropeller och är alltså lättast att manövrera.

Större båtar som Nimbus 320 har ibland även en elektrisk akterpropeller, vilket gör det extremt lätt att finmanövrera, när man väl lärt sig hantera spakarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också svårt att förstå mig på Trådskaparen då han blandar okunskap med oförskämdheter i en enda röra.

Ser att han är ny på maringuiden och jag gissar att han är ny i forumvärlden över huvudtaget då man åtminstonde kan vara ödmjuk om man startar en ny tråd och vill ha hjälp i ett ämne som man inte vet så mycket om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fokuset på årsmodell är lite konstigt. Scanna av blocket det vimlar av fina båtar som uppfyller dina krav för halva priset kasta in en splirans ny motor och du har fortfarande 200 000 kvar att göra nått kul för. Frågan är har ni haft båt förut eller är det bara en fix ide att nya båtar är i bättre skick. Har sett väldigt många nyare båtar som sett väldigt sunkiga ut då det inte är båtmänskor som ägt dem man har bara köpt en ny båt för att det var ballt och sen låtit någon göra motorservice och struntat i resten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog som konstaterats svårt att få in allt på 8 meter båt om man samtidigt ska kunna röra sig ombord, någon parameter får man tumma på. Jag tycker också att du ska titta på större båtar, det finns en anledning att så många byter till större båt efter några få år. Det tär på tålamodet, och kanske familjens vilja att vara på sjön, att bo trångt. Att en stor båt skulle vara svårare att manövrera är mest en känsla, på många sätt är det enklare eftersom den med sin större tyngd rör sig lugnare. Med bogpropeller klarar de flesta att lägga till.

Er budget är ju ganska rymlig och om man kan pruta någon årsmodell så bör utbudet bli rätt stort, jag hittade den här som jämförelse http://www.blocket.se/stockholm/Finnmaster_34_34395203.htm?ca=11&w=3 , kanske inte optimal men det kan nog vara en trevlig båt. Annars hade jag skippat kravet på WA och satsat på en normal HT (likt AQ 23, 26, 28 HT) med ok skarndäck. Genom att slopa dörrarna ut till akterdäck så öppnas möjligheten för att ha ett, stort gemensamhetsutrymme istället för två (för) små. Sen är väl smaken olika men jag gillar inte att möblera med trädgårdsmöbler på båten, jag vill ha riktiga soffor.

Som sagt, jag tycker det kommer fram mycket vettiga synpunkter här, det kan man inte säga om alla trådar!

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Jag trodde att nästan ny var det bästa.. Nu var nog mitt ex inte det mest efterhållna.. Dieseltanken sprack, hade 70 liter diesel runt tanken, allt som jag hade i båten stank diesel, det gör vissa saker fortfarande. Inredningen kändes inte som någon direkt kvalitet.. Mycket var lite sådär. Knakade och gnekade.

Att min nuvarande båt är garanterat bättre än deltan är för att jag känner föregående ägare som haft båten i 8 år. Visst finns det fortfarande en massa förbättringar som man kan göra.. Bra kvalitetsbåt med vettiga uppdateringar och ny motor - garanterat bättre än en Delta 32 som luktar diesel :) 

Vissst är Delta 32 en ball båt, den är snygg, men galet opraktisk å går inte så bra i sjän som ryktet vill säga. Skulle jag köpa en ny snabb-åkar hytt båt skulle jag gå på en Segmo istället, än mer spartansk, men den går bra i sjön. Med Deltan marschade jag 30-31, körde jag saktare gick båten dåligt.. Men Flippern marschar jag 24-29 knop med lägre förbrukning. Visst ÄR flippern stampigare i sjön, men skillnaden är inte så stor att det motiverar 700,000 kr till och ett spartanskt boende.. 

Jag och min sambo körde från Sthlm - Huvudskär - Ö-vik - Sthlm 800 nm med Flippern i mycket varierande sjö.. Vi är helnöjda med båten, inomskärs i Sthlms skärgård är det kort och krabb sjö som är lite jobbig. Gävlebukten både norrut och söderut höll vi 29 knop med en förbrukning på 1,18 /nm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tänkvärt svar Rikard,

Jag har funderat en del ytterligare kring båten ålder och årsmodell. Ungefär som med en bil så finns en avvägning mellan pris/värdeminskning och strul/reparationer. Och jag tror att väldigt många precis som jag tycker att det är extra viktigt att båten fungerar utan problem eftersom det är så få semesterdagar med bra båtväder (särskilt min fru vill ha klarblå himmel och svag vind). Alltså väljer vi grovt sett mellan:

Helt ny båt – lockande men dyrt. Och extra stor värdeminskning första året. Dessutom skriver folk ofta i detta forum att de upptäckt många fel på sina helt nya båtar, som gör att de får ägna mycket tid åt att klaga och ibland även får semestern förstörd.

Max 5 år– jag förstår som sagt tanken, det valde vi för tre år sedan. Men redan vår besiktningsman som kollade två båtar hittade 7-8 funktionsfel på två båtar som var 4-5 år gamla. Efter det har vi haft ytterligare ganska många (billiga) fel: startbatteriet slut, ventil i toapumpen trött, trasig packning i VVB, gasfjädrar slut, strul med GPSn och trasiga sömmar i kapellet.

Dessutom så är ALLA dessa reparationer jag gjort av delar som vad jag vet sitter i de flesta båtar. Vare sig man köper en Nimbus, Aquador eller Minor Offshore, så är det ofta samma tillverkare som har levererat batterier, VVB, toa, gasfjädrar, GPS och kapell.

10 år gammal– om båten har legat på Västkusten och har sjövattenskylning så behövs nog dyra reparationer av motorn snart. Motsatsen verkar vara en VP-diesel och de har enligt annonserna bara gått ungefär 500 timmar efter tio år. Och vad jag förstått så håller en VP-diesel minst fem gånger så länge, givet att motorservice är gjord varje år.

En fördel när båten är 10 år gammal är att tidigare ägare har hunnit installera och förbättra mycket som inte fanns på båten när den var ny. En mängd detaljer (t ex krokar, diskställ, fäste för båtshake och fendrar, lampor, förvaringsfickor, o s v) som ofta inte finns rätt placerade på en ny båt.

20 år– risken för dyra reparationer av motorn har ökat. Motorbåtar i början på 1990-talet såg också annorlunda ut, ofta med akterkabin, och för att komma av båten framåt eller bakåt så behöver man ofta klättra längs smala skarndäck eller över soffor. Avgörande när vi valde Aquador 26 HT var taxidörren fram och bekväm utgång till badbryggan bak. Det finns en del äldre motorbåtar som är lätta att röra sig på och ändå går att sova över i (t ex Targa 27 och större), men de har andra nackdelar.

30 år– realistiskt är att man behöver lägga till ett motorbyte i kalkylen, om det inte är gjort. Men kan man hitta en välskött båt från kring 1980 som har bytt motor de senaste tio åren, så tror jag man får mycket båt för pengarna. Och har tidigare ägare vårdat båten, alltså bytt eller reparerat övriga delar med jämna mellanrum, så behöver väl inte båten ge fler problem än om den är 5 år gammal?

Om jag kunde övertala resten av familjen att alltid åka långsamt, så skulle jag därför idag gärna byta till en större och bekvämare båt, t ex en Nauticat 33 från 80-talet med en hyfsat ny dieselmotor.



Senast ändrad av Jonas478 | 26 augusti 2011 | 10:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, när jag såg citatet med det jag skrev om Flipper Aquador så kom jag på att jag mindes fel:

Flipper Aquador 22 HT var först och kom redan 1995, blev direkt en stor säljframgång.

Flipper Aquador 26 HT är den andra modellen i serien, kom som sagt 1998.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart är okunskapen och oförskämdheten i mina inlägg? allt jag ville ha reda på var om någon kände till bra alternativ till ovannämnda båtar, båtar som matchade innehållet till Aq 25 ce och 28 c var välkomna att läggas fram som förslag.

Tycker att från svarandes håll tappat fokus på det. Jag söker varken en 10 år gammal båt eller båtar för mer än 1 milj. Förslag på båtar är det enda jag önskar och det enda jag uppskattar här. Inte råd om att jag borde gå ifrån min kravlista, för det är den som gäller för oss i nästa båtköp.

Är otroligt tacksam för alla förslag på modeller som förs fram. Det är jag tydlig med, men är mindre tacksam till folk som försöker kränga sina båtar när den inte är i närheten av vad jag anser att nästa båt ska innehålla...vilket jag också varit tydlig med.

Så återigen:

Cabin (gärna wa men kan ha överseende med att det inte finns)

minst 4 kojplatser

kök

toa

runt 5 år på nacken

1 milj.

7.5-9 m ser jag som en vettig storlek på båt.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahle...

Du verkar inte fatta att om folk ska svara, så behöver du bjuda på något tillbaka = hjälpa till så att det blir en levande diskussion. Inte bara säga Nej och upprepa samma fråga, utan någon ny information som hjälper oss att svara...

Men jag ger dig 1 chans till. Du har avfärdat denna båttyp, trots att:

-- det är den vanligaste båttypen som uppfyller alla dina önskemål

-- du har fått flera exempel, som du inte ens brytt dig om att kommentera.

Jag har redan nämnt Nordstar, men här är en som perfekt uppfyller dina krav (för nog kan du tåla att den har ett peke som ökar längden), förutom att du behöver övertala säljaren att pruta 25% på begärt pris (vilket borde vara möjligt)

http://www.borjessonbat.se/index.asp?pid=11&spid=1&sspid=2&bid=460



Senast ändrad av Jonas478 | 27 augusti 2011 | 22:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

tror, som någon redan tipsat om, att du borde titta på en Nordstar 28. behöver prutas ner för att passa din budget men den borde uppfylla dina krav. har tittat på nordstar 24 och nordstar är mer bobåt än tex en bruks-targa anser jag. 28 är kanske lite för stor för dig, men å andra sidan innebär båtmodellen att den är smidig att hantera och säker och lätt att röra sig på vid tex tilläggning. svårt att uppfylla alla kraven men hoppas du hittar det du söker.

slänger in följande också som alltid bör tas med i tankarna oavsett ;)  - flipper 787

mvh mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...