Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Gedda

Nytt jobb som båtsnickare?

Rekommendera Poster

Har länge gått och funderat på vad man egentligen vill jobba med. Jobbar idag som snickare och trivs som fisken i vattnet! Men när man tänker efter på vad som är roligast inom yrket så är det ju fin liret man tycker är roligast!

 

Men förmodligen måste man väl skola om sig för att komma in på varven..

eller vad tror ni? visserligen är det väl bara höra sig för på varven. tänkte åka dit nu på öppna varv till helgen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl snickrat itillräckligt med båtar redan för o veta vad som krävs?

 

Lycka till

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo man vet ju vad man kan men man har ju inte papper på det direkt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du har övergett den riktig kungshamnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ju kunna skriva ett lärlingsprov precis som vuxenlärlingar gör som vill bli byggnadsarbetare, Tror dock att maskintekniken kan bli lite krångligare för det är nog ett praktiskt prov. Bör ju bara vara att kontakta nått gymnasium och fråga efter handledning. vet att jag har fått utbildning på de flesta maskiner på jobbet.

lycka till

Ps: Om du byter från snickare till båtfilare missar du ju alla underbara vintermånader och hösten ute :). ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtsnickare är säkert ett roligt jobb men det finns en stor nackdel med det. Den västa högsäsongen då alla båtar ska levereras och skadade båtar lagas (helst i går) sammanfaller med den tid man vill ägna åt sin egen båt. Så för oss går det jobbet bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en släkting som bor på Orust och vandrat mellan de 2 stora varven för segelbåtar.

En osäkrare anställning kan du nog inte skaffa dig, de sägs upp, återanställs, sägs upp återanställs. Allt efter svängningarna i försäljningen.

Jag har ingen aning om vad det finns för förutsättningar att frilansa och jobba på uppdrag åt folk som t.ex köpt halvfabrikat men det är nog en säkrare tillvaro. Då kan du ju dessutom fortsätta med ditt vanliga snickrande om jobben tryter.



Senast ändrad av sigge_1 | 22 augusti 2011 | 09:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring omedelbart skattmasen å fixa papper och regga enskild firma, sedan är det bara att köra.. Har just nu förfrågan på fotlist på en Rassy, ruff, bänkar å övrig inredning på en pen Jôlle, sedan så kan du alltid få titta på min akterspegel under vintern.....

Ha´ t pent Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm det bara. Att gå från byggbranscen till båtbranscen är att medvetet välja ett liv i missär. Anställningstrygghet existerar inte, och dåligt betalt är det. Kunder betalar sällan för den tid det tar att göra jobbet på ett seriöst sätt. Dåligt att göra på vintern och alla jobb rasar in på våren då man själv borde vara med sin familj. Merparten av dom män som jobbar med detta är skilda. Båtar skall man jobba med för att man tycker det är kul. Kan man sedan käna ett par spänn på det så okej då.



Senast ändrad av Kjove | 25 september 2011 | 11:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Oj!

Måste bara svara.

Känner en mycket duktig skeppstimmerman, en kvinna, kanske Sveriges enda legitimerade utexaminerade?, nåväl, hon har jättesvårt att få jobb och det blir bara ströjobb hela tiden. Å tjejen är DUKTIG och energisk och gör bra och snygga jobb. Byggt ern massa vikingbåtar lba och jobbat åt Riksantikvariet mm. mm. Gjort snygga snickerier på nöjeskryssare.

Nu tror jag inte detta har med kön att göra utan att det är svårt med jobb i branschen. Inga ROTavdrag för att fixa en båtinredning precis.Mman skall vara rörkrökare och hussnickare idag.

Mitt råd är stanna kvar vid det jobb du har och snickra båtinredning med ebenholz, svart.....

devil

blush

wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...