mathiasarvidsson 0 Postad 19 November , 2004 Funderar på att köpa en Albin Alpha. När jag undersökte båten visar det sig att den har sprickor vid kölfastet. Båten har järnköl och jag har enbart erfarenheter från båt med blyköl. Ar det vanligt med sprickor eftersom kölen blir angripen av rost? Se bifogade bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 November , 2004 Hej, Min erfarenhet är att det iär ung. lika vanligt med sprickor mellan köl och skrov på järnkölade och blykölade båtar. Det blir ju ofrånkomligt eftersom det trots allt är en skarv där. Däremot syns det (som du själv säger) bättre på en järnköl, eftersom järn rostar och rostflagorna även får färgen att släppa. Viktigare är att kolla skrovet. Speciellt i bakkant av kölen. Hittar du sprickor där kan man misstänka en duktig bottenkonakt! Hälsn /Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 19 November , 2004 Håller med pellew, järnkölar kan se mysko ut fast de är helt OK. Vad det gäller ev. sprickor i plasten vid aktersidan, kontrollera inne i båten också. Lyft på durkplattorna och se hur det ser ut bakom sista kölbulten och lite bakåt. Vet inte hur Alphan ser ut, men om det inte är en basinredning i vägen och man kan se skrovet så indikerar sprickor här en ordentlig smäll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mathiasarvidsson 0 Postad 19 November , 2004 Tack for svaren. Vad jag har sett sa finns inga sprickor i skrovet. Pa bifogad bild syns det hur det ser ut i bakkanten pa kolen. Inga skrovsprickor, men i mina ogon ser det inte helt ok ut. Tacksam for kommentarer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 20 November , 2004 Tycker det ser helt normalt ut när det gäller skarven mellan skrov och köl. Du får skrapa ur skarven/löst material och lägga en mjukfog. Sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trio 1 Postad 20 November , 2004 Tycker utifrån bilden att det ser normalt ut, färgen (skarven) mellan köl och skrov spricker normalt upp pga rörelser i tätningsmassan. Det du måste var nogrann med är kölens bakkant (sprickor i laminat), lyft på durkar och kolla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 22 November , 2004 http://www.yachtcare.se/albin_express.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hynen 0 Postad 6 December , 2004 Hej, jag tycker det ser fullt normalt ut. Sprickorna på första bilden gissar jag beror på spackel som har spruckit pga rost och vatten i kombination. Laminatet är säkerligen OK om du inte kan skönja några skador på insidan. Akterkanten ser ju alldeles normal ut. Det är nog mest kosmetiska problem du har med din järnköl. Järnkölar är i princip omöjliga att få rostfria. Mvh Anders http://hem.passagen.se/consensusmarinteknik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser