Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
sebeng

Designprojekt om segelbåtsinredningar

Rekommendera Poster

Hej jag läser industridesign i Lund och pysslar med ett projekt om segelbåstinredningar.  Jag har några frågor och funderingar och vill gärna ha era åsikter. 

Hur tycker ni att stuvutrymmena fungerar i era båtar? (och vilken båt seglar ni)

Har ni gott om plats? Finns det utrymmen som förblir tomma för det mesta?

Lätt/svårt att komma åt?

Hur gör ni med packning, lever ni ur ryggsäck eller använder ni ev. garderober eller liknande till att hänga upp saker?

Hur förvarar ni känsliga saker som kameror, ev  dator osv.?

Har ni fixat någon egen finurlig lösning nere i båten som ni vill tipsa om eller något annat tips?

mvh

Sebastian Engwall

Senast ändrad av sebeng | 21 augusti 2011 | 19:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Saknar just nu a, a och o men hoppas det ska funka bra i alla fall.

Stuvutrymmen fungerar olika pa nastan alla batar, vissa ar bra och andra ar mindre bra. Man kommer sa smaning om fram till vilka utrymmen som passar bast till vad. Ju mer atkomliga utrymmena ar ju battre ar de.

Oftast finns det gott om plats, problemet ar atkomligheten. Svaratkomliga utrymmen forblir tomma eller anvands for langtidsforvaring av sadant man inte behover sa ofta.

Jag lever oftast i kappsack. Garderoben i min bat anvands for sjoklader och flytvastar.

Kameran ar oftast med i sittbrunnen anvan om det ar riskt att den blir blot.

Dator far jag nog av resten av aret sa den ar inte med.

Mobiltelefonan ligger oftast i ruffen. Har aldrig haft problem med vatten eller fukt.

Inga sarskilda fiffiga losninga finns i min bat annu. Stapelbara backar (graatis svampbackar ca 40x30x15 cm) anvands for att lattare stapla och halla isar olika matvaror mm.

En fiffig losning ar att ha ELFA-backar under tofterna i ruffen och i forpiken som kan dras ut sa att man kommer at innehallet nar backen dras fram over oppningen i toften.

Korgar i metall eller i form av nat som man hanger upp pa oliak stallen ar ganska vanligt.

Det var allt fram mig.

Fendrar, rep mm hanger pa bakre pullpiten eftersam jag inte har nagra bra stuvutrymmen  for sadant.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mackey, tack för tipsen. Jag jobbar med lite idéer om att designa ett modul-system till segelbåtsinredningar så att man lättare ska kunna uppgradera eller förändra båten, utnyttja utrymmen på ett annat sätt osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi seglar en Linjett 37 och saknar väl egentligen inga utrymmen. Men som i alla båtar finns det utrymmen som är svåra att komma åt där man bara kan lägga sånt man inte behöver på ett tag.

I de flesta båtar saknas utrymmen för att förvara regnblöta kläder. Ett riktigt våtutrymme alltså. Men man måsta ha en ganska stor båt för att få till ett sådant.

En del utrymmen vill man ha väl ventilerade medan andra gärna fåt vara vattentäta beroende på vad man vill ha i dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...