Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Ollfel

Förvärmning av insugsluften

Rekommendera Poster

Jag har en Yanmar 4-cylindrig dieselmotor, 4JH2E, som är utrustad med en förvärmningsenhet för insugsluften. Har någon lite fakta kring inom vilka temperaturområden insugsluften bör ligga? Normalt sett borde man väl inte behöva värma upp insugsluften alls, utan kanske snarare kyla ner den en aning. Det vore intressant att få lite synpunkter och funderingar om detta.

Olle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då motorn är kall är det en fördel att värma luften för snabbare start. När den väl är igång försvinner vitsen.

En gammal svårstartad diesel kan gå några år till med uppvärmning av luften. Går bra med en hårtork eller vad man har till hands. Vinterstart t.ex kan vara omöjligt med en båtmotor med lite kass kompression. Med värme tror den att det är varmaste sommardan den varit med om och startar villigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min ungdom hade de flesta bilar ett regelage på luftrenaren som man ändrade för sommar och vinterkörning.

Helt riktigt som Forgus påpekar är det en fördel vid kallstart att förvärma luften, men vid motorgång vill man ha så kall insugningsluft som möjligt/mer syresatt.

Det är anledningen till att man har laddluftkylare/intercooler på vissa motorer.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pentax skrev: I min ungdom hade de flesta bilar ett regelage på luftrenaren som man ändrade för sommar och vinterkörning. Stämmer gott, men det var för att förhindra frysning i förgasaren på vinter, även om en bilförsäljare i mitten av 60-talet hade som försäljningsargument , att bilen var mer lättstartad med den nyheten. Inte för att jag förstår hur det skulle fungera, men så sa han och det tror jag var jug :-)

Senast ändrad av excel319 | 21 augusti 2011 | 11:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...