Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Ollfel

Konstena tt rigga en ketch

Rekommendera Poster

Har någon tips på litteratur eller annan fakta kring hur en ketchriggning skall göras för att bli optimal?

Jag har nyss köpt en OC 35 som är riggad llite kufiskt och jag skulle vilja ha lite mer kunskap om det. Har googlat lite utan nöjaktigt resultat.

Tack på förhand!

Olle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kryssklubben på västkusten har ibland träffar/kurser om riggfrågor.

I höst är det en kurs

Masttrim och riggsäkerhet

För djupare förståelse för hur riggen trimmas och underhålls, samt olika riggars för- och nackdelar. Kursdeltagarnas egna riggar används som exempel.
Kursen går 1830-2100, måndagarna v 38 och v 40.
Antal lediga platser: 15 av 16
Medlem SXK:V pris: 400 kr. Ej medlemmar: 600 kr.
Antal tillfällen: 2

http://www.vastkustkretsen.se/Utbildning/Kursprogram

Det borde finnas liknande arrangemang i de andra kretsarna också

http://www.sxk.se/alla_kretsar

Senast ändrad av toaen | 21 augusti 2011 | 06:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, Toaen!

Lite svårt dock att pendla till bästkusten för några timmars kurs. Det verkar inte som om SXK S:t Anna - kretsen, som jag är medlem i, har satsat på denna typ av aktiviteter. Jag får väl leta vidare.

MVH

Olle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har seglat ketcher  i 20 år nu. Jag kan säkert hjälpa dig, men du får försöka beskriva vad som är kufiskt.

När det gäller ansättning av riggen kan du tillämpa samma principer som om varje mast vore ensam. Finns det ett stag som förbinder stor- och  mesanmast låter du det hänga löst tills stormasten är ansatt och klar, sedan kan du justera mesanens lutning med detta stag och därefter fortsätta att sätta resten.

Angående segelföring, på kryss med maxhöjd skall mesanen trimmas väldigt plant, annars får man inslag. Sitter inte mesanen bra kan den lika gärna tas ner vid kryss. Undvik plattläns, hur man än saxar kommer alltid något segel läa ett annat. Vid frisk vind, börja med att ta ner storen och segla med endast mesan och försegel innan du revar.

Hissa alltid mesanen först när du sätter segel. Med den satt och hårdskotad håller sig båten själv parkerad i vindögat och man har massor med tid att sätta storen eller plocka i ordning fendrar och sådant. Och tvärtom när seglen skall ner och beslås, gå upp i vind och hårdskota mesanen och båten stannar där och stoirsegel kan tas ner och beslås i lugn och ro.

Finns mesanstagsegel?

post-14806-1394236806,2415_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Eilean!

Bra tips som jag skall ta till mig! Här är några konstigheter som jag klurar över:

Kufiskt nr 1:

Det finns inget stag mellan masterna, vilket jag fått för mig att det borde vara, eller hur??

Kufiskt 2:

Akterstagen på stormasten hänger som lösa medskick trots att de är maximalt inskruvade med vantskruvarna. Det finns heller ingen spänningsanordning till dem. Jag förmodar att det har med förstaget att göra, men är lite osäker på det. Det finns dessutom ett förstag som placerats ca 1,5 m akter om fören med en spännare typ storskottaljor. Hade det inte suttit så högt upp i masten skulle jag kalalt det babystag, men jag är lite osäker här också.

Jag har svårt att se att det skall gå att få masten att luta mer framåt, eftersom den främre rullen, sätter vissa begränsningar.

Kufiskt 3:

Stormastens vant är flyttade från originalfästena, dvs röstjärnen, till fästpunkter på utssidan av relingen. Visserligen med som det ser ut, kraftiga rostfria längsgående järn som anhåll. Det känns något märkligt, så jag funderar på att flytta tillbaka dem till sina originalplaceringar. Vad tror du om det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Ett mellanstag finns inte på alla båtar, exempelvis inte på min. Dess funktion är att fungera som ett förstag till mesanmasten och kan ersättas med dubbla förliga undervant och eventuellt ett fiolstag. Så är det på min, se bild.

2. Egentligen inte ketch-relaterat. Spontant låter det som att förstaget är fast infäst med fix längd. Kan det monteras i ett kortare läge om akterstagens vantskruvar skruvas ut helt?

Du har sannolikt ett löstagbart inre (kutter-) förstag som man kan hissa en fock på, exempelvis en stormfock. Detta stag tas då loss från däck när det inte behövs för att inte vara i vägen.

3. Har heller inget med ketchriggen att göra. Varför man har övergivit röstjärnen kan jag inte svara på. Kan dessa på något sätt ha blivit försvagade exempelvis genom ett fuktskadat skott?

Har du bilder?

Senast ändrad av Eilean | 25 augusti 2011 | 17:17

Senast ändrad av Eilean | 25 augusti 2011 | 17:17

post-14806-1394236807,0159_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kufiskt 3: 

Stormastens vant är flyttade från originalfästena, dvs röstjärnen, till fästpunkter på utssidan av relingen. Visserligen med som det ser ut, kraftiga rostfria längsgående järn som anhåll. Det känns något märkligt, så jag funderar på att flytta tillbaka dem till sina originalplaceringar. Vad tror du om det? 

Kanske utflyttade för att nån tidigare ägare tyckte att de var ivägen / för trångt när man skulle passera dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...