elfanomad 8 Postad 20 Augusti , 2011 Jag skrev ett långt inlägg men det försvann...grr. Som berättelsen i denna tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=407966#loopstart har det kommit fram ny information. Såhär står det i BerraK's tråd: För att göra en historia kort så har jag blivit ombedd att byta en y-bom vid min båt till en längre inom en månad. Fick ett brev från ordföranden i klubben (daterad slutet av juni) att jag måste byta bom från 6-8m innan 1 augusti i år. Det innebär att min semester skulle gå i spillror att införskaffa bom m.m. (Ok, tar inte så lång tid men ändå avbruten inplanerad semester med just båten). Denna uppmaning lydde inte jag utan påpekade att det borde kunna vänta till nästa säsong då inga båtar finns på platserna, detta godtogs inte. Nu hotar klubben mig att jag kommer bli fakturerad arbetet,inköpet och transporten av ny bom. Bör påpekas att bommen klarar av påfrestningarna och att det finns andra större båtar som har samma problematik (för korta bommar) som har fått till våren 2012 att byta bom till längre. Varför ska jag ha 1 månad på mig och övriga 10 månader? Rättvist...inte mycket! Har snällt uppmanat styrelsen att inte byta bom i år utan jag själv kan fixa det i vinter eller till nästa säsong, men detta ignoreras. Jag har en hamnkapten som är på min sida men blir överkörd av styrelsen. Det lustiga i ärendet är att jag ÄGER min bom (den som de vill byta) så kommer de att kapa min kätting klass3 till båten och sen ta bort bommen får de en polisanmälan om egenmäktigt förfaranden och skadegörelse. Ikväll ringde jag ordföranden men han vägrar svara i telefon, knasig sammanträffande då jag förklarade vad som kommer hända om bommen försvinner. Ny information: Idag hade jag möte med ordföranden i klubben och det gick inte som förväntat. Han står kvar vid sina krav och vill inte ändra tiden som jag har på mig (eller den har gått ut). Så, alltså blir jag orättvis behandlad eftersom en annan får drygt 10 månader på sig att byta bom och jag några andra får 1 månad på sig i sommartid och semestrar. Jag nämde detta för ordföranden och då sa han att de missade en båtplatsägare och därför får han längre tid på sig...eh, borde då inte de andra också får samma tidsfrist? Detta förljer inte stadgan enligt mig. Jag frågade även om jag vägrar byta bom och går med på att göra det till nästa år, då byts den av styrelsen på städdagen i höst och kättingen kommer att klippas. Då till min fråga. Jag äger bomen, kan jag anmäla styrelsen för egenmäktigt förfarande? Har jag någon chans att vinna? Bör noteras att inga regler om bomlängder är skrivet i hamnordningen, bara Varje båtplats skall vara försedd med Y-bom av tillräcklig längd och vridstyvhet... Men det är igentligen att medlemarna blir olika behandlade /orättvist behandlade. Mvh Elfanomad (som ger sig inte i första taget) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 20 Augusti , 2011 Vet inte hur din klubb är organiserad, men om den är ansluten till Svenska Båtunionen kanske du kan få råd den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 21 Augusti , 2011 Skulle vara lite småinteresankt att få veta vilken båtklubb som du är med i för så här får det inte gå till. Kikade i din sjöbod och det ser ut som om du har bytt till större båt i år och den är ju snäppet för stor för y-bommarna men det beror ju också mycket på hur utsatt läge som det är där du ligger. En bra båtklubb skulle lösa sådant lite smidigt och du skulle då kunna byta y-bom i vinter vilket också är lite lättare. Prata med båtunionen de kan säkert hjälpa dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 21 Augusti , 2011 Tack för stödet och informationen. Jag ska höra mig för hos båtunionen och klubben är ansluten till dem. Än så länge vill jah avvakta med att nämna båtklubben eftersom jag hoppas det här löser sig utan några anmälningar eller rättsliga processer. Fast efter en dålig natt sömn så har jag kommit på några alternativ, antingen flytta båten snarast möjligast (inom båtklubben)..det är drömsenariot. Eller så ska jag byta bom strax innan styrelsen ska göra det (typ dagen innan eller veckan innan), då kommer de stå där med en ny bom som kostar pengar och som de inte behöver sätta dit. Men det mest korrekta i detta fall vore att styrelsen rättar till uppmaningarna och gör så att inga särbehandlas. Som du nämner har jag skaffat ny båt för i år och har verkligen kämpat för att få hyra/byta båtplats men tyvärr var jag lite sent ute (båten inköptes under båtsäsongen). Men jag och hamnkaptenen resonerade att antingen byter jag båtplats till nästa säsong(eller så fort som möjligt om tillfället ges) eller så får man byta bom...men ingen datum sattes på det. Detta är mer en prestige sak för mig och att alla medlemar ska ha samma förutsättningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 21 Augusti , 2011 Nja, klubben din är ansluten till SMBF (Saltsjö Mälarens båtförbund) Förbundet är i sin tur ansluten till SBU (Svenska båtunionen) Börja med att kontakta www.smbf.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 21 Augusti , 2011 Jag tycker också att det vore intressant att få veta vilken båtklubb det rör sig om, det kan ju faktiskt hjälpa ev blivande medlemmar att välja om man vill vara med i en sådan trångsynt klubb eller söka sig till någon annan . Och vem vet, vi kanske är klubbkompisar!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 22 Augusti , 2011 Lite update om läget: Nu har jag fått den ultimata lösningen för att lösa problematiken om y-bomen. Fick kontakt med en annan medlem i båtklubben, som haft sin båtplats tom under hela sommaren, och frågade om de var villiga att hyra ut den till mig. De var verkligen jättetrevliga och lät mig låna platsen utan bekostnad (det kallar jag bra båtgrannar..hehe) året ut. Detta medför att när väl ordföranden/styrelsen ska byta bom på min plats under höststädningen så finns ingen båt på platsen..med andra ord behövs inte bytet. Hoppas nu att den osamarbetsvillige och orättvisa styrelsen har inhandlat en bom och har slängt ut pengar i onödan...för ett byte av bom utan anledning kommer definitivt att polisanmälas. Nu känns det ok att berätta vilken klubb det är:-) Ängsviks båtsällskap (Ingarö). För övrigt kan jag berätta att jag känner en hel del medlemar och många anser att klubben styrelse inte är den bästa. Tyvärr är det även många som inte bryr sig om vilka som styr i klubben så länge de själv inte blir drabbade. Blir det en forsättning på historien och aktionerna som styrelsen håller på med, kommer jag självklart dela med mig här på forumet:) Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraK 0 Postad 22 Augusti , 2011 För övrigt kan jag berätta att jag känner en hel del medlemar och många anser att klubben styrelse inte är den bästa. Tyvärr är det även många som inte bryr sig om vilka som styr i klubben så länge de själv inte blir drabbade. Först vill jag gratulera till turen som vänt det andra är att det problemet finns i många båtklubbar, medlemmar som inte bryr sig hur klubben styrs. Berra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 22 Augusti , 2011 Tack Berra:) Nu får vi hoppas att slutet av båtsäsongen blir kalasbra. Sen får jag tacka för stödet och självklart varningen för den klubbholme som du besökte. Liten rolig berättelse. Har en medlem i min båtklubb som jag är båtgranne med som sa något till mig i sommar...Det är ingen som hälsar längre på bryggan, man borde väl kunna säga hej i alla fall..jag höll med honom och tyckte det var trist. Han nämnde då att han inte vill vara likadan utan ..istället går jag fram till personerna och säger hej 30 cm ifrån skallen...sen skrattade han. Jag är inte lastgammal men det var faktiskt bättre förr:-) Senast ändrad av elfanomad | 22 augusti 2011 | 20:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 22 Augusti , 2011 Vi har hört din version av händelsen.Det skulle vara intressant att höra styrelsens.Jag är mycket tacksam för allt arbete och engagemang som många lägger ner i sin båtklubb bl a genom styrelseuppdrag.Det finns båtägare som inte följer båtklubbens bestämmelser-inte bryr sig,tycker att någon annan skall göra allting mm.Du är väl inte någon av dem? Mvh Optimisten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 22 Augusti , 2011 Exakt, det var det första jag påpekade i mitt första inlägg om denna händelse. Att det här är min version och styrelsen får gärna kommentera ifall de instämmer eller (troligen) inte instämmer. Självklart ska man vara tacksam att det finns personer som åtar sig styrelseuppdrag, men jag tycker att de som sitter i denna styrelse borde vara mer lyhörda och rättvisa (kanske låter barnsligt men alla ska väl ha samma förutsättningar). T ex om jag skulle sitta som styrelsemedlem och få in 30-40 av ca 170 medlemar till olika sorters evenemang (40 års firande, kräftskivor m.m.) så kanske man ska ta sig en funderare varför det bara kommer ca 20% av alla medlemar i klubben. Visst, många är bortresta,semestrar (åker båt såklart), sjuka, jobbar etc..Men nja, det går nog att få upp den siffrar om man är lite mer aktiv. Tyvärr är inte jag något facit men självklart försöker jag dra mitt strå till stacken. Finns säkert en hel del mer som jag kan göra som medlem men att inte få ett Hej från en styrelse då man står 1,5 meter och tokglor på dem...det var sisådär. Aja, jag är inte bitter nu..hehe. Menar, jag löste problemet på egen hand och det ända jag vill är att styrelsen ska se över kanske sina rutiner eller stadgan resp. hamnordningen. Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 22 Augusti , 2011 Båtklubbar bygger på frivilligas insatser, samarbete och att funktionärer tillsätts genom omröstning på årsmöte. Har man problem med det sätt som en båtklubb agerar finns alternativen att öka sitt egna engagemang genom att ta försöka få en plats i styrelsen, byta till annan båtklubb eller söka sig till en marina med kommersiella intressen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 22 Augusti , 2011 Skulle jag vara bosatt närmre båtklubben så skulle jag kanske göra ett försök att hamna i styrelsen. Byta båtklubb eller söka sig till en marina är kanske väl drastiskt, nu handar det bara om en y-bom som vi har olika syn på tidsfristen att byta. Sen att jag anser rent allmänt att styrelsen kanske skulle kunna vara mer aktiva är något som kanske ändras på sikt. Men ni måste väl hålla med om att ett Hej inte är i vägen? Ok, man kanske missar att säga Hej men att stå och prata om min båt framför mina ögon och totalt ignorera mig..nja....inte så kul. Mina arbetskollegor (som jag hade med mig) undrade vilka det var som pratade om min båt utan att presentera sig.. Tänk, vore rätt kul att få höra någon från samma klubb eller ev. styrelsen att kommentera sig här inne. Skulle inte alls kännas fel, bara intressant. Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 22 Augusti , 2011 Hej igen Ville inte välja sida genom mitt inlägg ,men har sett en del märkliga beteenden i klubbar genom åren. Till exempel när medlemmar vägrar ha anständiga förtöjningar trots att det torde vara i allas intresse att båtarna inte förstörs vid hårt väder etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 22 Augusti , 2011 Nämde i en annan tråd problemet med att hälsa,men där fick jag skit med detsamma av en tjomme. Men du Elfa,ropa inte Hej ännu,i min Klubb får man inte låna ut sin plats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 22 Augusti , 2011 Haha...jaså kalledrag. Då är det bäst att jag inte hälsar så mycket framöver, vill inte få skit:) Psst..säg inget. Men jag har snackat med hamnkaptenen och han godkände att jag fick låna en annan båtplats. Fast vänta..jag kanske måste lusläsa stadgan och hamnordningen så det inte står något i mikroskopisk stil där..hehe Det är lugnt Flipp760:) Exakt, det finns såklart medlemar som man verkligen undrar om de ska ha båt överhuvudtaget. De finns nog i nästan varje båtklubb,tyvärr. Fast vi som är här inne på maringuiden är väl bra båtklubbsmedlemar...eller hur? Senast ändrad av elfanomad | 22 augusti 2011 | 23:28 Senast ändrad av elfanomad | 22 augusti 2011 | 23:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 23 Augusti , 2011 -Hoppas nu att den osamarbetsvillige och orättvisa styrelsen har inhandlat en bom och har slängt ut pengar i onödan...för ett byte av bom utan anledning kommer definitivt att polisanmälas. Har du inte fått veta att du behöver byta bom minst tre månader i förväg tycker jag att det är helt fel att styrelsen är så hård. Man kan behöva tid både för att lösa ett inköp praktiskt och ekonomiskt. MEN: Är du medveten om att det är en KLUBB som är grundat på gemensam ekonomi och arbete du har din båt på. Det är alltså inte DOM som slänger ut SINA pengar i onödan utan DU som slänger ut ERA pengar i onödan. Inte mycket till hämd enligt mitt sätt att se det. Senast ändrad av ciaraud | 23 augusti 2011 | 09:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 28 Augusti , 2011 Samtidigt som jag håller med ts om att det borde ligga i styrelsens intresse att hitta en smidig lösning måste jag hålla med Flipp760 här. Jag är aktiv i styrelsen vår båtklubb m m just för att..ja dra mitt strå till stacken. Vi vill jobba för allas trevnad i hamnen, vi vill tänka på framtida investeringar och vi vill att allas röst ska räknas. ÄNDÅ finns det några otacksamma dryga jävlar som anser att deras eka är viktigast i hamnen och att dom alltid förfördelas på något infernaliskt vis. Far nu inte i taket elfanomad jag tycker att du verkar ytterst sansad när det gäller din y-bom men det kan ju vara så att styrelsen i din klubb haft problem med andra medlemmar (se min beskrivning ovan) och du bara var på fel plats vid fel tillfälle med din bom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser