unot 1 Postad 20 Augusti , 2011 Jag har problem med vattenläcka som rinner in via styrbords vindrutetorkarkabel till innetaket i toaletten. Någon stans kommer vatten in och följer nämnda kabel vilket endast syns med innertaket borttaget. Vid 5 timmars regn blev det 3 dl i burken som stod på toalocket. Finns någon annan med liknande problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 21 Augusti , 2011 Du är i gott sällskap. Jag tror de flesta båtar har smärre eller ibland värre läckage ovaninfrån. Det är så många ställen där vatten kan smyga sig in att det är mer eller mindre oundvikligt, och det gäller ofta även helt nya båtar. I min båt är det på ett par ställen det kommer typ nån droppe var 10:e minut. Det kan jag leva med så länge det inte hamnar olämpligt. 3 dl på 5 timmar skulle jag försöka åtgärda. Finns inte mycket annat att göra än att passa på när det regnar ihållande, var på plats och plocka isär, öppna upp och följ rinnet till källan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 22 Augusti , 2011 Bara att täta skruvar och synliga hål med Sikaflex 291 eller motsvarande. För de mindre läckage har LeFant en bra produkt - Spricktätare ! Tror även att det finns liknande produkter från andra tillverkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 23 Augusti , 2011 Hej, Har du tillgång till vattenslang där du för har din båt kan du alltid prova att spola vatten där du misstänker att inträngning sker sedan kan du du försöka täta om möjligt med sika eller annat lämpligt matrial beroende på vart inträngning sker. Jag hade problem för några år sedan med inträning i kring mina ruffrutor men efter att jag satt dit en lite extra silicon utanpå de existerande gummilisterna så avtog detta problem. Gummitätningar och packningar torkar och och blir spröda med tiden och det är ofta där som man då får vatteninträning. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
unot 1 Postad 3 September , 2011 Problem att följa vattnet från ingång till utgång i håltagning i toalettaket. Där är det ju dubbelplastat med något emellan. Kanske heter det sandvich. Jag har sprutat vatten på rutor, på grabbräckfästen ja på hela båten men då läcker det inte. Endast vid regn. Säljes Nidelv 24 årsmodell 1991 med hardtop. Snålstrilande dusch på toalett vid regn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
unot 1 Postad 24 November , 2011 Jag har funnit läckan. Babords frontruta längst ner till vänster en minimal springa i rutskarven. Konstigt att vattnet rann åt styrbod och inte åt babord? Nu är det fixat med en liten sträng Sica.. Så lite ger så stort problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser