Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
hbed

Mc batteri till utombordare?

Rekommendera Poster

Hoppas båtsommaren har varit bra för alla.

Har en fundering om inte ett mc-batteri skulle räcka som startbatteri till en 35 hp utombordare, eller faller det på laddningen?  Jag har inget annat förutom landtärnor som drar ström i båten. Ett mc-batteri skulle ju spara både utrymme och vikt. Finns det någon som vet?

/Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med ett batteri för en större hoj. De flesta motorcyklar kräver mer än en mindre utombordare. Kolla så  du får byta till större batteri om det inte skulle funka. Jag köpte ett batteri till min Transalp på Biltema och den startade inte men fick byta till ett som fortfarande efter fyra-fem år är helt OK.

När det gäller laddningen så spelar det ingen större roll men se till att du inte överladdar. Den risken blir ju lite större när du går ned i batterikapacitet. Det går ju alltid att bränna lite ström, t.ex i lanternor. De tar väl mer än vad motorns laddning ger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under min barn/ung-dom åkte jag runt i en liten styrpulpetare med en 30 hästkrafter stark Yamaha på akterspegeln. Till den hade jag ett litet MC-batteri och det fungerade hur bra som helst. Det fanns även andra förbrukare utöver startmotorn så som en liten länspump, el-tilt och lanternor. Men det fungerade som sagt jätte bra.

Nu, snart 2 decennier senare sitter jag på lite mer kunskap i ämnet elektronik och skulle därför börja i andra änden.
Hur stort batteri kräver din motorn? D.v.s. hur många A drar startmotorn under ett uppstartsförsök. Därefter skulle jag välja ett batteri som kan leverera den startströmmen som krävs, gärna med kapacitet för flera startförsök.
MC-batterier är oftast optimerade för start medans marin&fritidsbatterier är en kompromiss mellan startförmåga och förbrukning.
Titta efter ett batteri med högt CCA-värde, det anger hur mycket ström batteriet kan ge under en kort tid.

Lycka till
//PeltO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...