Karbonpapper 0 Postad 20 Augusti , 2011 Hej ! Helt ny i detta forum men inte utan problem, har en indmar 5,7 (-99) med förgasare som låter som den spikar, knattrar. Ljudet kommer när jag maxar maskin samt när jag gasar duktigt från stillastående. Drar jag bara ner från max så tystnar det. Hitills har jag bara kört på 95 oktan tror det är ok, jag har heller inte än kollat tändinställning trodde kanske inte att det var det när missljudet kommer vid max.. Tacksam för lite goda råd då jag är i ny motorbåtsvärlden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 20 Augusti , 2011 Sk knackningar som uppstår vid fel tändläge resp oktantal uppträder i regel enbart vid belastning, därför möjligt att du är inne på rätt spår. Men har problemet uppstått plötsligt, möjligen efter senaste tankningen? En motor kan förstås, tyvärr knacka av andra skäl också. Jag är ännu inte så hemma på just båtmotorer, de tycks ha lite egenskaper och finesser jag ännu inte helt snappat .. så min hjälp är begränsad .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karbonpapper 0 Postad 20 Augusti , 2011 Hej ! Du har rätt i att det kom plötsligt och jag kan inte knyta det till en tankning. Och jag håller med dig att knackning borde komma när man segdrar och inte går lätt och maxar. The search goes on.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Augusti , 2011 Jo, om det nu verkligen är knackning eller spikning som du hör, så verkar symptom-tillfällena som sagt något spretande.[Ljudet uppträder ju dels vid acceleration med stort gaspådrag, dvs högt propellermotstånd/cylinder-maxtryck (oktantal klart misstänkt), men också vid lätt gång nära maxvarvtalet (tändförställning mera misstänkt). Blir ju sällan två likartade - men orsaksmässigt helt oberoende - fel samtidigt, kan man tycka. (Tändförställningen ändrar sig väl dessutom knappast så plötsligt, särskilt inte i riktning mer tidig?)] Enligt manualen (1994) kan motorn vara känslig - inte så överraskande med tanke på prestanda - för bensinens oktan-kvalitet, sid 5.1- 5.3 ... http://www.indmar.com/About/ContactIndmar/Manual1994_2002web.pdf Förgasarvarianten kan tydligen klara neråt 89 oktan (gäller inte LS1-varianten), men med många förbehåll. Verkar klara max 15% inblandning av den oktanhöjande tillsatsen MTBE. (Kan nog vara frestande att som test tillsätta oktanhöjaren, men enligt wikisajten nedan så används måhända redan MTBE i standardbensin? Innehåller kanske redan 15%??) ... http://sv.wikipedia.org/wiki/MTBE Denna wikisajt innehåller nog f.ö. det mesta i ämnet knackningar, kanske dryg läsning i alla sina detaljer, men ändå en bra översikt i mitt tycke. ... http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking Skulle nog själv först försökt med 98 oktan!Och hjälper mot förmodan inte det, så kanske det inte alls rör sig om knackningar? Men först kanske bara testat 98:a ifrån nån en helt provisorisk tank ifall du redan har massor av bensin i tanken, kanske även kontaktat bensinbolaget och frågat om mtbe-procenten. Även försökt stroba tändförställningen vid maxvarv, kanske är den sen gammalt något högt grundinställd? Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 21 augusti 2011 | 15:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedero39 0 Postad 21 Augusti , 2011 Funderar på om du kan ha fått problem med fördelarens funktion att ställa om tändningen vid högre varv? Antar att det är en elektronisk fördelare med tanke på årsmodellen men kanske med mekanisk (centrufigallösning) omställning för högt / lågt varv? Om den höjer tändningen för mycket vid högt varav så skulle det kunna förklara varför problemet kommer vid högt varv och inte under vridmomentbelastning i de nedre varvtalen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karbonpapper 0 Postad 21 Augusti , 2011 Hej och tack för kvalitativ input. Jag är förstås inte 100 på att den spikar det var länge sen jag meka med bilmotorer men det påminner om det ljudet fast inte lika hårt mer som kavitation. Jag ska naturligtvis tanka 98 nästa gång det kommer tyvärr dröja men det måste provas, tändförställningen skall testas till nästa helg hoppas jag. Ska även kolla upp fördelaren ! MEN om det inte skulle ge något resultat, vad kan det isåfall vara, min kunskap tar liksom slut vid dessa två alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedero39 0 Postad 21 Augusti , 2011 Om knackningarna har den frekvensen så att de inte kan kopplas till någon enstaka cylinder så känns alternativen bortom tändningsproblem ganska små. Som jag förstått det så är ljudet likvärdigt oberoende på om du varvar i friläge eller med växeln i för annars så kanske det kunnat vara ett rassel från t.ex ryckutjämnaren eller så... Spelar det någon roll om motorn är varm eller kall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karbonpapper 0 Postad 22 Augusti , 2011 Har fått en massa bra input att jobba med, återkommer om 2 veckor med ett hoppas jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser