Gå till innehåll
måndag 14 april 2025
jmahler

Tälta i kombination med klippförtöjning i mellersta skärgården

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som kan ge tips på en mysig naturhamn i Stockholm där man kan kombinera ligga förtöjd vid en klippa med att också slå upp ett tält i närheten av båten?

Tack.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ställe jag kom att tänka på direkt är Träskö-Storö där det finns en fin gräsplan att tälta på. I närheten av den ligger både bastu, färskvatten och toaletter. Vet inte om man får campa där men har man en liten båt och inte får plats där allihopa kan jag inte tänka mig att det skulle vara förbjudet att slå upp ett tält.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gällnö - Torsviken är ett annat exempel inte långt ifrån föregående. Generellt är skärgården mellan Grinda - Finnhamn - Möja ett bra område för att hitta just den typen av smultronställen! wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som ung tältade jag bl. a. i Napoleonviken mellan Ingaröfjärden och Erstaviken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffa ett litet fjälltält av kupoltyp så kan du tälta på berget om du vill. Kupoltälten brukar klara sig utan pinnar i backen. Dock är tipset att få in lite grejer snabbt i tältet så det inte blåer bort :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag börjar känna mig sliten och det är nog 40 år sedan jag tältade där så jag är inte ung längre. Frugan är bara några år yngre så hon har inget sagt om det men tycker jag är barnslig bakom ratten, främst i bil. Slingerbulten är kul även med bil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tältat minst 100 nätter med min RYDS 480S på många platser i Yttre Skärgården och bl.a är dessa rekommendable, men mååååånga flera finns:

1. Yttre Hamnen Svenska Högarna, fantastiska plana hällar 2 meter från stranden. Där har jag tältat (självklart i ett kupoltält) många gånger. Lägg bara lite tyngre grejer i tältet så att det inte blåser iväg

2. Röder, vid militärbryggan

3. Kallskär, längst in i viken, vid vasskanten, på styrbordssidan

4. Gillöga Storskär, på udden utanför Gunnar Nordlunds bod (förutsätter att ingen är där eller att du frågar om lov då det är väl tomtmark)

5. Stor-Rävskär i Söderarms Skärgård (båten vid militärbryggan)

6. Måssten i Singö skärgården

7. Bakstamskobben i Björkskärs Skärgården

8. Lidö Österhamn bakom fd militärbryggan

9. Söderö (flera bra platser finns)

Skulle egentligen säga att om man inte har överdrivna krav på komfort och sover en eller två man i tältet så kan man tälta nästan överallt i Stockholms Skärgård. I Stora Nassa är tältning förbjuden, tältar man på fel plats på Stora Jolpan så får man med en ilsken tillsynsgubbe att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...