Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
krabaten

Krabat740 någon här som har en???

Rekommendera Poster

Hej undrar lite om krabat 740 det sägs att det finns ca200 st men jag tycker ändå att dom verkar lite sällsynta har sett en hytt modell på nätet . skicka in lite info om du har en en bild vore kul att se lite flera båtar/ Man borde starta en liten klubb kanske!!! Mvh krabaten. min egen länk... krabat740@groups.msn.com

post-5735-1394234314,5354_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj Krabaten! Om jag inte minns fel så är det ca120st tillverkade. Farsan köpte ett halvfabrikat 1981(som jag tagit över) och de slutade tillverkas 1982. Just den hytt modellen eller Krabat 740 transport,som den heter är nog en 82:a. Det fanns en tidigare modell av transport som hade förruffen kvar men med hytt,vet ej året! Tillverkare: Bröderna Janssons Båtbyggeri (finns ej kvar) Trevlig båt, blandning på Albin25 och Nimbus26 brukar jag säga till de som inte känner igen namnet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina föräldrar hade en Krabat tidigare. En mycket vacker båt som jag tyckte mycket om. Den såldes emellertid för ett par år sedan. Den var tillverkad 1973 och båtnr 69 eller så om jag inte minns helt fel. Det blir ordentligt med svall från dessa båtar som har en benägenhet att aldrig plana ut. Jag tycker att marscfarten på vår var lite låg, ca 13 knop. Satt en volvo penta bensinare på 130 hk i vår. Perfekt familjebåt för den som inte har bråttom på transportsträckorna. Den dag jag ska leta större båt kommer jag definitivt hålla ett öga öppet efter dessa fina båtar. /Micke, numera småbåtsåkare http://hem.bredband.net/micklar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om jag inblillar mig med jag tycker Krabaten har en förmåga att gå på nosen i lägre farter. Dvs hög akter. Nån fler än jag som reflekterat över detta ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De tidigare årgångarna var nog lite tyngre tack vare att de var plastade,de senare var glasfiber.Det kanske gjorde skillnad?? Jag har jämfört Nimbus 26 skrov med Krabaten och dom ser ju lika ut,men Krabaten är ju lättare så det borde ju gå att få upp knopen. Jag har sett en Krabat nere på västkusten som hade en dj...a fart! Jag har kastat ur min MD17 och ska ha i en minst 100hk,vet ej vilket Fabrikat Sen det där med att dom vill gå på nosen i låg fart håller jag med om. Kom gärna med mera erfarenheter,tack Mvh Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

krabaten, gör slag i saken och starta en Krabatklubb här på maringuiden, du får eget forum, medlemsregister och en massa annat bra. Gå hit: http://www.maringuiden.se/klubbar/ följ instruktionerna - enkelt och kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst jag rättar mitt tidigare inlägg! Det var bara den Första som inte var helt i glasfiber!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter Lindquuist

Jag har en Krabat 740 som jag hafet ett år nu och trivs jättebra med. Jah har lite bilder som jag kan skicka hemmifrån senare. Jag skulle vilja ha tag på en hardtop istället för kapell till framdelen vid vindrutorna. Såg en Krabat på båtbörsen som hade det men jag har ingen aning om det var orginal eller hemmabygga. Annars är min en 1978 och i jäkligt fint skick tycker jag i alla fall. En mycket trevlig båt. Hej Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter...! Jag har sett en med hardtop i båtklubben som jag är med i, så jag kan kolla runt om den finns kvar,så kan jag fråga honom!? Det kan nog dröja någon månad, jag har min ligger hemma på gården.Det blir inte så ofta jag åker dit då...! Du kan meddela om du fått tag i en innan dess.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...