Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Lore

Orsak till brott på vevstake Volvo Penta AQ 145?

Rekommendera Poster

Kan ngn sitta på en möjlig orsak/teori till att en vevstake gått av i en Volvo Penta AQ 145? Brottet resulterade i hål i blocket på bägge sidor.

Motorn är från 89/90. Innan vi köpte båten kan jag inte säga så mkt om service/renoveringar men från 2005 är normal service genomförd av varv. Oljor bytt/vinterkonservering etc årligen. översyn och ok fr varv att sjösätta.

Kört i snitt 100-150 dist per år (har ej 100 koll på antalet gångtimmar totalt men motorn är ju äldrel). Motorn gick fram till dagen innan olyckan ok, dock hade motorn svårt på tomgång (motorn dog ibland när den var varm på låga varv). Den enda avvikelsen jag kan se var att vi dagen innan olyckan körde runt länge på låga varv, fick då ett motorstop och sen var den mkt svår (sur?) att starta upp igen. Dagen efter körde vi ca 15 minuter på 3000varv och sen PANG... varvet har ingen förklaring/orsak.

Någon som har egen erfarenhet eller idé vad som kan orsakat felet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn kan ha skurit. Alltså att en kolv havererat i en cylinder varvid vevstaken slitits av. Orsak kan vara vatten i olja eller dåligt tidigare skött service och vinterkonserveringar med skador i cylindrar och kolvringar som fastnat i cylinderlopp.

Alterantivt så har den skurit vid vevaxel, vid vevstekns lager och gjort så stakens överfall lossnat. Dock tveksamt om det kan göra hål i blocket på båda sidor.

Det senare har jag själv varit med om på en B20 bilmotor

OBS teorier. Man kan säkert få fram mer om man river motorn.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste nog analysera motorn mer för att kunna säga något om orsaken.

Enligt Volvo pentas hemsida slutade AQ145 att tillverkas 1985 vilket gör at du har 20års okänd servicehistorik. Jag kan tänka mig ett par ägarbyten med:

-Nej jag har inte bytt olja men förra ägaren bytte olja innan han sålde den till mig, och jag har bara haft den en säsång, den är nog ok i år också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hoppade över oljebytet utgår jag från att du kollade upp oljan att den var ok, gorde du det?

 

Och den konserverades före vintern? Glykolblandning genom kylsystem och konserveringsolja in till cylindrarna?

 

Den dog och sedan svårstartad. Överhettning och kolv skurit i cylinder, därefter totalhaveri. En teori bara. Överheetning på grund av bristande kylning, teori dålig impeller.

Lore, vem sålde båten till dig? privatperson eller firma?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hoppade över oljebytet utgår jag från att du kollade upp oljan att den var ok, gorde du det?

L: Japp - utöver att varvet kollade både olja i drev och motor inför sjösättning 2011 kollar vi alltid nivå på olja mm innan vi lättar (oavsett hur länge vi legat i hamn)..

Och den konserverades före vintern? Glykolblandning genom kylsystem och konserveringsolja in till cylindrarna?

L: Japp - varvsskött alla år jag har haft den sedan 2005.

Den dog och sedan svårstartad. Överhettning och kolv skurit i cylinder, därefter totalhaveri. En teori bara. Överheetning på grund av bristande kylning, teori dålig impeller.

L: Kan en lång process med uppstartsförsök fått den överhettad? (Teminstrument har inte indikerat överhettning, å andra sidan kommer ju inte instrumenten igång ordentligt vid uppstart (den verkade grymt sur men kom igång efter många försök). Eller kan en längre tids tomgångskörning orsakat överhettening (men återigen - inge instrument indikerade överhettning).

Lore, vem sålde båten till dig? privatperson eller firma?  

L: Privatperson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...