Clubman 0 Postad 19 Augusti , 2011 Har bestämt mig att ersätta min gamla johnson55hk med en Evinrude E-tec. Båten är en Crescent Gemini HT, 488 / vikt 500kg. Är osäker på vilken motorstorlek som behövs, båten köptes ny 2004 med en 50hk Yamaha 4-takt båten är godkänd för 60hk, men nu sitter det en gammal tvåtaktare på. Det skiljer ca 10000kr på 10hk så det känns onödigt att ta till för mycket. Vi använder den för utflykter och dra ungarna i ring osv. Någon som har en E-tec 50 eller 60 på en liknande båt och kan ge råd? Mvh Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 20 Augusti , 2011 hej Urban, jag har en Galeon 475 med en 50 hp E-Tec (2005). Jag använde båten som transport båt till bad och sol, men även för gummiring och wakeboard/ vattenskidor. Max fart är ca 26 knop, marschfart ca 20 knop. Egentligen räcker 50 hp för min del ( båten väger ca 450 kg), eftersom E-Tec motorn är väldigt rapp. Men om du har 10 000 extra satsar på 60 hp. Men nödvändig är det inte ( bara litet roligare) Mvh Grönling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 20 Augusti , 2011 En större motor behöver ju inte ligga på samma varvtal för att upperätthålla viss fart. Så bränslemässigt kanske du tillslut tjänar igen pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Clubman 0 Postad 20 Augusti , 2011 Tack för svar, bra att få reda på att 50hk verkar räcka för mitt behov. 40-60hk är i grunden samma motor med samma vikt och 60hk vore kanske optimalt. Får nog bli tillfället som avgör, när ett bra pris dyker upp. vissa kör fortfarande kampanjpris men man kanske skall ha is i magen och se vad värlsekonomin gör för prisutvecklingen, det är inte säkert att det blir dyrare om 6 månader! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser