Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
ossy

Sjunkande motorvarvtal pga bottenbeväxning?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en liten undran. Vi har tittat på en Albin 25 idag för eventuellt köp. Båten ska  enl. säljaren marcha bäst vid 2600 varv (3-cyl. Yanmar), men vid provturen får vi bara upp den i 2500 varv, med reglaget i botten. Säljaren kliar sej i huvudet, och säger att den ska gå en bit över 3000 varv med växel i. Båten har enl. utsago knappt använts på hela säsongen, så vi spekulerar i om det bildats så mycket påväxt på botten och ev. propeller, att den inte orkar upp i varv. Verkar detta som en rimlig förklaring, eller är det troligt att det är motorn som håller på att sjukna in?

Mvh Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mycket konstigt om 3000 varv skulle reduceras till 2500 av beväxning på proppen? Det lilla som blir kvar på proppen efter man har kört en stund skall inte göra 500 rpm. Kan dock inte säga om motorn börjar lägga av men en noggrannare undersökning borde göras. Vibrerar det mycket när ni kör på maxvarv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska lite beväxtning på proppellern kan göra enormt mycket. Det vet jag av egen erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I viket vatten finns båten? Insjö, östkusten eller västkusten? Jag vet av egen erfarenhet att beväxning, inte bara på propellern, utan även på skrovet, kan göra en enorm skillnad. Min förra båt toppade ren ca 23 knop, men på hösten när den legat mer eller mindre oanvänd i närmare en månad, var toppfarten nere i 15 knop......på grund av beväxning....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beväxning på skrovet borde bara påverka maxfarten, inte maxvarvet. Beväxning på propellern påverkar däremot båda. 

Om försäljaren är intresserad av att sälja borde han gå med på att lyfta båten, kolla och ev. rengöra propellern och sedan bjuda på en ny provtur. Om varvet fortfarande är lågt skulle jag inte köpa den båten förrän felet är åtgärdat och det finns en godtagbar förklaring.

Mvh/Sea Maniac

Senast ändrad av SeaManiac | 21 augusti 2011 | 08:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med facit i hand, så var nog snäckor orsaken till problemet. Vid båtlyft visade sej att botten var nästan ren, men propellern såg ut som ett korallrev. Nu blev det inte den båten av andra orsaker, men tack för alla svar

Mvh Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Oscar

Se mitt innlägg ang.varvar ej ut

Så självklart kan det beropå påväxt på propellern!

det visade sig endast vara det som var felet ,

lycka till Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...