Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Elpadino

Fallande båtpriser

Rekommendera Poster

Som vi alla vet så dalar ju priserna på båtar just nu, detta beror ju dels på ekonomin i allmänhet men så har vi ju detta med att det är många äldre som nu vill bli av med sina båtar, främst seglare...

Tror ni verkligen att återväxten finns hos de yngre för en famlijeseglare, kommer båtpriserna att gå upp igen?

Själv är jag jättenöjd med min båt men sitter ändå och funderar på att slänga ut den på blocket för att inte riskera att priserna faller mera.

Om inte återväxten kommer så finns det ju ett otal båtar till övers då många äldre inte längre orkar med sina båtar.

En annan tanke jag har är att bytesmarknaden måste vara på uppgång. Jag kan tänka mig att många äldre har en för stor båt och inte riktigt orkar med den. Barnen vill inte längre följa med och åldern tar ut sin rätt. Vill man inte då byta till sig en mindre seglare för att dagssegla och komma ut med.

I alla fall har jen Albin 78 om nån vill byta bort mot en lite större seglare som dellikvid...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det beror mest på värdet på båten. Sitter man på en båt som är värd en miljon och ställer det i relation till lite mindre båtar, tex en styrpulpet i hundra tusen klassen så finns det alltid en större köpkrets för det som är billigare. Dvs, billigare båtar kan folk köpa för sparpengar, medan dyrare båtar köper folk genom att belåna huset vilket är osäkrare.

Däremot tror jag inte att äldre människor byter till mindre segelbåt, att segla är för bökigt när man blir stel. Jag tror snarare denna åldersgrupp byter in denna mot en behaglig motorbåt då man inte är villig att ge upp båtlivet helt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många äldre verkar byta till husbil. Jag ser ofta sådana i min hemmahamn med engångsgrillar och lådvin på asfalten. Fy 17 så trist det verkar.

Jag har själv en båt i halvmiljonsklassen som jag försöker sälja för att köpa en för över 1,5 mille. Med tanke på att det verkar bli trögare ju dyrare båtarna är så inser jag att det kanske inte är så bra affär. Värdeminskningen på en ny båt idag är nog en snabbare nedåtkurva än för några år sedan.

Problemet är att man inte alltid vill ha det som är den smartaste affären! Jag vill inte ha en sommarstuga eller husbil, jag vill ha en ny Greenline 33.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att många försöker bli av med sina båtar, även den yngre generationen, inför vad det är nu som komma skall. Det är verkligen fel tid att sälja båt. Jag har själv min båt på annons och har bara fått bytesförslag, men jag har inte för avsikt att bli utan båt. Måste man inte sälja nu så borde man inte göra det. Tror dom som verkligen måste sälja kommer få väldigt dåligt betalt, om dom ens kan få den såld. Som du säger verkar det som att ekonomin har skrämt upp folk ganska rejält. Folk verkar bli desperata, som med allt annat (aktier, fonder m.m.) och bara säljer iväg allt direkt.

Man märker också av girigheten hos folk som lägger ut sina båtar till överpriser och skriver att båten är värd det. Det är lite som på bostadsmarknanden har jag märkt (mycket till salu med få avslut). Båtar sjunker väl förståss i pris innan lägenheterna, men det känns också som det beror lite på vad som händer under hösten/vintern med världsekonomin. Läget är spänt just nu och det finns egentligen inget som påverkat folk ännu att tvingas sälja iväg sin båt. Men det är väl rädslan för vad som kan komma att hända som får folk att vilja göra sig av med båten. Vet inte om någon håller med mig dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man gå från en mindre till större båt så är det helt klart läge att köpa även om man förlorar på sin försäljning eftersom det finns mycket prutmån på båtar idag och procentuellt så ger det naturligtvis mer på större båtar. Sen rent generellt så har priserna fallit rejält och kommer så att göra ett tag till, till skillnad från många andra så är jag helt övertygad att när priserna återhämtar sig så är det högst marginellt. Har man köpt en båt för en mille för ett år sedan så kan man inte räkna med att få tillbaks mer än 70-75% av det i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är många faktorer som samverkar till de fallande priserna just nu.

1. Kärvt ekonomiskt i samhället totalt sett. Det är inte bara priserna på båtar som faller. Sommarstugor, bostadsrätter (åtminstone  i Sthlm), villor osv......det verkar verkligen vara dåliga tider på gång.....

2. Mättad marknad. Utbudet av begagnade båtar är nu så stort, så att man som köpare kan välja och vraka mellan objekten, vilket naturligtvis pressar ned priserna. Att man dessutom kan importera bra båtar till betydligt lägre priser än svenska säljare av båtar förväntar sig att få, gör ju knappast saken bättre ur säljarens synvinkel.

 

3. Den nya sjölagen. Say no more..........

 

edit: Stavfel...

 

 



Senast ändrad av labbibia | 19 augusti 2011 | 20:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Check

2) Check

3) Hoppas du driver med oss... för inte tror du väl på allvar att båtmarknaden påverkas så till den milda grad att man hellre ger fan i att köpa den båt man suktat efter, sparat till o längtat efter för att man inte får köra densamma berusad? SPECIELLT nu, när priserna rasar fortare än spriten går ur kroppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå, jag skojar inte.

Jag menar naturligtvis inte att att 0,2 är den viktigaste anledningen, men den finns med där, tro inget annat. det har börjat gå upp för folk att 0,2 inte gäller bara den som kör båten.........

 

Glömde för övrigt en fjärde punkt. Drivmedelpriset...vad kostar bensinen på sjömacken idag? Närmar sig kanske 17 kr litern? Jag tror smärtgränsen är passerad. Rena katastrofen för de som har båtar med stora bensinare, V-åttor och liknande törstiga motorer.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. punkt 3, nya sjöfyllerilagen så är det faktiskt flera handlare som uttalat sig i tidningar och framfört den som en anledning (såklart inte den enda) till att många säljer och få köper..

En annan anledning är så klart det enorma utbudet. Speciellt av äldre båtar med motorer som börjar bli gamla. där ägarna ändå tror att de ska få väldigt bra betalt. Tror köparna blir mer och mer pålästa. Har man en båt med en motor som är mer än 10 år så fattar nog de flesta att det är motorbyte om inte alltför lång tid. Det känns lite som det är på bomarknaden att köpare och säljare står lite för långt ifrån varandra.

En faktor till är såklart att folk fattar att bränslet kommer inte bli billigare = prisskillnad och lättsåldhet mellan nyare bränslesnåla båtar med rätt motor och äldre törstiga båtar kommer bli ännu större.

osäkert ränteläge, osäker börs mm

Rätt objekt = känt stabilt märke på både båt och motor som säkrar framtida andrahansvärde, serivce mm, bra skick, rätt motor, vettigt formulerad annons, rätt pris. kommer alltid att sälja och gör det nu med. I andra trådar i ämnet har det varit vissa som själva anser att de har alla rätt på detta men inte får sina båtar sålda. Då är det bara konstatera att ur köpares synvinkel så var  det inte alla rätt:)



Senast ändrad av thundergod | 20 augusti 2011 | 21:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående inlägg. 

Speciellt nu när många av motorerna börjar bli gamla på båtarna så har inte prisbilden avspeglat åldern på båtarna.  Eftersom det fortfarande kommer många nya båtar på marknaden men relativt få båtar försvinner (pga ålder, jämfört med exempelvis bilmarknaden) så är det en full marknad där de med äldre båtar/motorer inte har anpassat sig till den rådande situationen. Jag har exempelvis sett två identiska båtar där motorn (utombordare) skiljt sig 10 år i ålder men priset varit samma. Inte svårt att förstå vilken båt som inte säljs.

Lite samma sak är väl på gång inom segelbåtsbranchen, där man inte längre kan få ut samma pris på en båt som man köpte den för (x antal år sedan).

Generelllt kan inte man inte som säljare av båt tycka att marknaden är död etc. I dagsläget går det att sälja båten om man har rätt pris. Sedan att priset inte är vad man hoppats är en annan fråga. Folk köper båtar fortfarande så vitt jag vet. Men inte till de priser som var för några år sedan.



Senast ändrad av TommyN | 20 augusti 2011 | 21:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte sjöfyllelagen har minsta inverkan på båtmarknaden, då skulle folk liksom sålt sina bilar då nolltoleransen infördes där ju.  

Det är nog med båtar som med golfklubbar .. en fråga om tillgång och efterfråga. Nu är tillgången god och efterfrågan inte lika god ... då måste priserna falla. Inget att gråta för om nu inte båtköpet var tänkt som en ren investering förstås. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din liknelse med bilar håller inte riktigt.....

Hur många måste ta båten till jobbet?

 

Alltså, jag har lite svårt att förstå det här? Den som påstår att alkohol och sjöliv inte alls hänger ihop, borde kanske kolla in Erlandssons brygga:s hemsida. Om man bläddrar lite i deras eminenta varukatalog, kommer man så småningom fram till sidan som presenterar de kylskåp som finns till försäljning. Av någon fullständigt outgrundlig anledning tycks kylskåpen på bilderna på sidan 89  till viss/stor del vara fyllda med......alkoholhaltiga drycker!? Va?

 Nämen FY!, så politiskt inkorrekt! Eller är det faktiskt helt enkelt så att de som idkar båtliv också gärna tar en kall öl....precis som sommarstugeägaren en varm eftermiddag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst påverkar 0,2 lagen. Den möjlighet som tidigare fanns är nu borta. T.ex. att ta båten till goda vänner eller till en sjökrog. Äta lite, dela en flaska vin och ta båten hemmåt igen. Nu blir det så att en får hålla sig till mineralvatten precis som man skulle göra på land. Men där kan man ta en taxi till goda vännerna eller restaurangen.

Detta är enligt mig en av faktorerna.

Men även kontrollsamhället breder ut sig i en tidigare friare del där fritidsbåtar finns.

Det pratas om båtregister, båtskatt och lag om flytvästar mm.

KBV som åker omkring som övervakare för att leta reda på svenson som tagit en öl.

Detta tillsammans med att det redan idag är dyrt att ha båt tror jag får många att omvärdera och satsa på annat.

Slå ut kostnaden för att ha en båt på de turer man tar så har den för många redan passerat gränsen och för fler kommer det bli så.

Regeringens senaste förslag med sänkt resturangmoms kommer dock inte hjälpa sjökrogarna och många kommer nog försvinna vilket gör att även de som idag har en båt som tillåter viss alkoholförtäring blir av med denna möjlighet.

I år firade vi midsommar vid sommarbostaden och tog taxi på kvällen till Smögen med festen längs den långa smögenbryggan. Iaktog att i år fanns det nästan lika många taxibilar i området som båtar längs bryggan. (tillhörde Göteborgsområdet och passade på att tjäna sig en hacka)

Så visst finns det vinnare här också.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh katten

Jag som köppte ett kylskåp hos Erlandssons Brygga för ett antal år sen för att förvara mjölk och liknade i. Tur att jag sålde den båten.

Det var ett dåligt argument för supande ombord att Erlandssons brygga är så osmakliga att det gör reklam för sina kylskåp genom att fylla dem ned sprit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde en orsak.

Kostnader för att vinterförvara båten.

I kustområden kostar det en förmögenhet att förvara båten innomhus.

Att förvara samma båt innåt land kostar en bråkdel av vad det i kustområden kostar.

De med mindre båtar släppar dem innåt land men de med större saknar alternativ.

Att bara vinterföravara en båt kostar ofta 8-10 tusen för en mindre båt och kan innåt land förvaras för 2-3 tusen.

Givetvis tillgång och efterfrågan men blir dyrt att ha båt. Även har har staten infört 25% moms mot tidigare 12,5 (har jag för mig)

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan man ju hoppas att min båt stiger i värde då den är under 10 meter och går saktare än 15 knopdevil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ja du kan ju alltid hoppas. :-)

Men jag har faktiskt sett annonser på blocket där säljarna  använt just detta som argument....

 

En annan sak som kanske påverkar priserna neråt....

Har det inte blivit svårare och svårare att få båtplats? På västkusten verkar det som om fler och fler klubbar omvandlas till Marinor, och båtplatsen blir i ett huj dubbelt så dyr?

Stämmer det? Någon från framsidan som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att ett antal klubbar blivit dyra marinor samt att det har försvunnit någon marina, bl.a i fiskebäck där dessa platser skulle ingå för dom som köper svindyra bostadrätter i området som byggs. Men i år har det dock funnits fler båtplatser än nånsin förut ute på blocket, dock är ju dem flesta då i andra hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...