Gäst Mårten Postad 18 November , 2004 Jag håller på och gör vid en gammal Ryds 425. Den var ganska så fuktskadad eftersom den aldrig var skött som den skulle. Först började jag att slipa lite, sen tog jag vinkelslipen och tog bort lösa glasfiberdelar som hade lossnat helt från distansmaterialet (polyuretan tror jag att det är). Till slut blev det att jag plockade bort halva insidan av båten och slipade bort all gelcoat på hela båten. Nu har jag bara glasfibern och polyestern kvar. Hade så klart varit billigare att köpa en begagnad likadan båt i bra skick, men inte alls lika kul. Nu till min fråga. När jag har slipat båten så har det blivit lite bukligt här och var, jag har helt enkelt slipat ojämnt överallt i princip. Ska jag slipa allt så jämnt jag kan med sandpapper. Eller vilket jag funderar på, ska jag spackla upp alla ihåligheter och slipa lite finslip här och var. Insidan måste ju byggas upp på nytt med polyester och glasfiber. Tänker nu mer på utsidan av båten. Vad är att föredra? Fungerar båda alternativen? Jag går ju hellre på det andra, att spackla och slipa jämt. Bilder finns på adressen: http://www.svemark.com/bat/ Mvh. Mårten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 19 November , 2004 Har du verkligen slipat hela utsidan? :shock: Då är det bara att bredspackla på hela utsidan. Lycka till Sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Postad 19 November , 2004 Om jag har slipat hela utsidan? Skojar du. Tog mig totalt 10 timmar att slipa utsidan av båten. Gjorde det med vinkelslipen, för med excenterslipen tog det alldeles för lång tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 19 November , 2004 Spackla upp och slipa till en jämn yta. Det finns specialspackel som är vattentätt, men eftersom du slipat bort all gelcoat antar jag att du ska lägga en fuktspärr med epoxi eller gelshield eller liknande? Spackla, slipa och lägg på en spärr. Glasfiberspackel borde funka bra. Är lite svårt att applicera jämnt, men lätt att slipa. Fäster också himla bra mot plast om allt är rent. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Postad 19 November , 2004 Tack för svaren, känns ju bra att jag kan köra den enkla metoden med spackel. Min tanke är att jag ska lägga gelcoat över hela, sen gelshield 200 på nedre delen som står i vatten. En tre lager. Sen tänkte jag nog ta lite inne på golver i båten också. Där står ju gärna lite vatten. Sen Bottenfärg där den ska vara och lackfärg på allt som är över vattenlinjen och inne i båten. Hade tänkt mig en billig 1-komponentslack. Tycker det priset skjuter i höjden för mycket med 2-komponent. Kanske är dumt, vet inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Postad 4 December , 2004 Hej. Har nu uppdaterat med lite fler bilder. Har spacklat lite på insidan av ¨åten för att se hur det blev. Funkade fint, blev hårt som fan och sitter bra fast på distansmaterialet. Problemet var att få upp värmen till över 15 grader. En liten värmefläkt på 9 kilowatt gjorde susen. Bilderna finns på adressen: http://www.svemark.com/bat/ Mvh. Mårten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 4 December , 2004 Om du inte använder en 2komp färg, får du en mycket ömtåligare yta. 2komp ska det vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Postad 4 December , 2004 Ok, då får det väl bli två-komp då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser