Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Mack

Vinterarbete

Rekommendera Poster

Det var lite tyst här på klubbens forum så jag tänkte skriva ett litet inlägg. Det vore kul att höra vad ni alla ska göra i vinter åt era båtar. Så man slipper känna sig ensam när man står där i det iskalla mörkret. :) Själv ska jag och Anna göra en hel del i år. Byta dåligt trä, renskrapa, slipa, bleka, betsa, olja och fernissa överbyggnaden. Byta dåligt trä i stäven och en del av det övre bordet på styrbord sida. (verkar vara ett vanligt ingrepp då det redan var gjort på den andra sidan) Laga två laskar som har börjat släppa. Byta trä i skottet in mot kabinen bakom instrumentkonsolen. Byta en bit av relingen i fören. Tillverka en ny bumerang eller vad man nu ska kalla det. Den stora bumerangformade biten i fören som sitter mellan hakiparna. Renskrapa däcket, slipa, bleka, betsa olja och fernissa. Olja och rötbehandla kölsvinet och fribordens insida. Ta ut rutorna, rötskydda och epoxybehandla spåret där rutorna sitter och sätta dit dom igen med nya lister och gucka. Renovera instrumentkonsolen som ser för j**lig ut. Måla rufftaket. Dra ny el. Plus lite annat fix, förutom det årliga underhållet. *pust* Finns det någon annan som ska spendera vintern i båtskjulet? /Mackan

post-6012-1394234314,4764_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte maila grannen några ggr och be han kolla pressen ... egentligen borde man ha en webcam på sommarstället som övervakning ;-) ... annars är det lugnt ... :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas

Tjena, Inte för att jag har en träbåt men jobba det ska jag. Själv ska jag bygga toalett i båten, så jag ska bygga ett skåp, ner med en septi och dra el och slangar. Så jag lär spendera mycket tid i båthuset i vinter. Det blir jag och mina vänner med träbåtar :) /Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jobb finns det alltid att göra.. själv så ska jag lägga teak sy nya dynor, klä om skrovsidorna i ruffen mm. men det är ju halva nöjet, och om jag inte ha något att fixa med under vinter så blir jag tokig... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Alla Solöägare....vi skulle för en gång skull önska att vintern var ungefär dubbelt så lång för det är den tid vi behöver :-| , Vi har nu hållit på i tre veckor, under den tiden har vi renskrapat på utsidan under vattenlinjen samt skrapat hela kölsvinet. All inredning ligger utanför och motorn är borttagen. Den är nu tyvärr ett minne blott, det måste till en ny. Den är beställd. Kapellet var så ruttet att det ramlade sönder av att vi tittade på det. Ett nytt är beställt...puh...till vinterpris.... :-? . Idag har vi börjat med att ta bort delar av bordläggningen som vi nogsamt märker upp för att ha som mallar. Vi räknar med att byta ca 6 bord från kölstocken och uppåt både på babord och styrbords sida. Bägge skotten ner till ruffen måste bytas och bägge främre rutramarna både till ruffen och sittbrunnen. Fribordet på styrbords sida behöver bytas bitvis och hela skarndäck skall bli nytt. Vi tänkte strunta i mattan och lägga dit teakplywood som ser nåtad ut (18 mm). Vi tror det blir snyggt. Ny duk på rufftaket som ska behandlas efter konstens alla regler. När all bordläggning är bytt så ska det slipas och oljas och lackas och målas och slipas och oljas och målas och lackas och ........never ending story. Ny list och kvartstav, nya gardiner och nya fönsterglas att hänga gardinerna framför. Ja nu kan man ju undra om det inte skulle bli billigare att köpa en färdig båt men vi har ju ändå inget för oss i vinter och de närmaste 20 åren framåt så därför så köpte vi vår pärla.Ny instrumenpanel måste tillverkas då den gamla var gjord av spånskiva och det vet vi ju alla hur spånskiva reagerar på vatten och fukt. All el har vi rivit ur så den ska dras på nytt och alla instrument utom gasrglage skall införskaffas. Nya trimplan. Vi kommer säker på flera saker som vi nu har gömt. Vi avlägger nya rapporter allteftersom. Vi lägger också in bilder vartefter vi kommer vidare. Iskalla Solöhälsningar från ett vintrigt Södermalm Angelica och Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag ser Ni har en hel del att fixa står Ni i värme? Annars tänk på att sjösättningen är om 5 månader skojar ett tips slipa decket i stället för att olja det då slipper ni ett tråkigt deck som ska oljas varje år om Ni har teak förstås ett tips! MVH Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, Har nu skrapat överbyggnad, däck, relingslist och lite till. En glad överaskning var att mahognydäcket är i fint skick. Dåligt trä i stäven och ett par laskar är borttaget. Konsolen för instrumenten är skrapad/slipad/oljad/betsad. Nu får den ligga tills fernissan kommer fram. Jag har nu rivit lite vid styrplatsen och insett att delar av däcksbalken behöver bytas förutom skottet in till cabinen. Det blir att beväpna sig med dragsåg och stämjärn i helgen. Fönsterramarna måste tyvärr bort, hade hoppats på att kunna lämna dom på plats men kommer inte åt ordentligt med dem på plats. Vilken tur att jag hittade något att göra, renskrapningen gick ju på tok för fort... ;) /Mackan

post-6012-1394234318,2333_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag har köpt en 17 fots öppen träbåt som jag tänkt bygga styrpulpet och ruta på, samt hydralstyrning.och en ny motor skall jag också behöva men det får nog vänta ännu ett år för annars går det att vända fickorna ut och in utan att det händer något.dessutom har jag tänkt att fernissa båten så den blir fin. kan någon föresten svara på vilket märke ev hydralstyrning som är bäst då det skalöl vara slitstarkt och hålla för regn, smällar och dylikt. ps. bumeranggrejen där framme heter STAMKRAFT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud vad mycket jobb! Har precis köpt en båt som jag planerar att få i sjön i maj. Jag hade bara tänkt att lacka henne och fixa till rufftaket första säsongen. Eftersom hon står under presenning är det inte mycket mer än olja in som jag kan göra i vinter, möjligen också titta över el-systemet. Har någon synpunkter på vad jag mer ska tänka på finns hon på http://hem.passagen.se/edenborg/GM.html /Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rutramar och sargen på babord sida är lossade. Tidigare ägarens lagning var inte gjord på rätt sätt så jag får göra om det. I eftermiddag demonterar jag däcksbalken på babord sida och ett par karvlar. Tillverkar ny balk och karvlar i helgen och monterar dom i nästa vecka. Jag sparar styrbord sida till nästa år. (nått kul ska man ju ha den vintern också) Sen är det bara att ge sig på sargen och rutramarna. Lite friskt trä ska laskas i och sedan ska dom monteras. Lite annat småfix ska också göras. Ett skott ska bytas, lite inredning lagas osv. Sen får jag äntligen börja olja, betsa och fernissa. :) /Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går lite sakta just nu... Har tillverkat en ny däcksbalk och monterat den. Har köpt virke till en ny karvel som går längst hela båten i stort sett. Den ska hyvlas till och förhoppningsvis monteras i helgen. Har också påbörjat en reparation av över fribordet i fören på styrbord sida, ska förbi lite senare idag och se om epoxyn vill torka. /M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arbetar du med epoxy? Har du värme i båthuset? Enligt vad jag har förstått så måste man minst 20 grader för att epoxy ska härda. Hade själv tänkt lägga epoxy på rufftaket men vågar inte förrän det blir varmt. Jag tänker använda West epoxy som enligt experterna ska vara bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte märkt några problem med att använda epoxy i den här värmen. Det jag har limmat sitter som det ska. Jag fanerlimmar allt som monteras och värmer efteråt med värmepistol. Fem nya däcksbalkar och halva karveln är på plats. Jag ser fram emot att få ta tag i rutramar och sargen, dom ska repareras och sättas på plats innan det är dax för den rena perioden. /Mackan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla däcksbalkar och karvlar är nu bytta. Har påbörjat att fräsa ut dåligt trä i sargen och ersätter med nytt friskt virke. Sargen kommer att vara monterad i helgen och då är det dax att göra samma sak med rutramarna. /Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sargen är på plats och renoveringen av rutramarna har jag kommit halvvägs med. Har reparerat skottet in till kabinen vid styrplatsen som hade gett upp pga all väta. I helgen kommer alla rutramar vara på plats och då börjar arbetet med att få dit instrumentkonsolen igen med alla kablar och reglage. /M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är alla delar på plats, vilket jävla pussel! :) Nu väntar jag på att limfogar ska torka ordentligt innan slipen ska fram. /M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jäklar vilket arbete! Det har varit intressant att följa din mödor. Hoppas nu bara att detta arbetet är en investering som håller i många decennier. Själv har jag linoljat i vinter på trärena ytor och väntar otåligt på att jag ska våga börja fernissa. Måste nog tvätta av strybordssidan med aceton efter ett dieselläckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske man kan bidra med några träbåtshistorier om vinterarbete ävenom det inte gäller en Solö. Iallafall läser jag era berättelser med stort intresse! Själv pular jag med skrovskrapning invärtes och försöker hinna med utvärtes innan isen blir alltför svag att stå på intill skutan. Det går bra att lägga på roslagsmahogny i sträng kyla om man bara är medveten om att den stelnar först när det blir varmare. Ena ruffluckan som flög bort i orkanen är lämnad till en skutsnickare som ska göra en ny och bättre variant, i hans verkstad ligger också gaffeln på tork som jag tror måste få en ny klo innan seglingarna i april. Det börjar kännas stressigt, men så brukar det vara. Ska försöka hinna med att skrapa och fernissa mast, bom, gaffel och block under torra vårvinterdagar. De första varma vardagarna i maj kommer däcket att behöva sin årliga duvning. Förra året drevade jag hela däcket. Nu behäver becket värmas ned och fyllas på. Det börjar efter 16 år kännas som ett sisyfosarbete, men det är en njutning att inte höra droppen på kojerna vid ett regn. Alla helgerna i maj har jag sjökurser och vissa vardagar bokat för charter. Till skillnad från andra som hälsar våren välkommen hälsar jag att den kan dröja. Länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cilla, vi får hoppas att du får en lång senvinter innan våren kommer igång. :) Jag har slipat insidan med 60papper och har börjat på utsidan. Man orkar inte så många timmar med slipen innan det börjar brinna i axlar och armar. Räknar med att ha slipat färdigt och gjort rent båthuset om två veckor. Då ska äntligen oljan fram och den härliga doften som hör oljan till. /Mackan

post-6012-1394234352,4899_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara klistra in ett par länkar på det färdiga resultatet. Båten MOA är numera sedan länge såld och vi har nästan avslutat renoveringen av vår Jac M Iversen ritade motorkryssare Jemima. Jac M Iversen ritade motorkryssare Jemima.

 

MOA färdig bild 1 http://www.maringuiden.se/images/sjobod/fotoalbum/251/CIMG0048.JPG

Moa färdig bild 2 http://www.maringuiden.se/images/sjobod/fotoalbum/251/CIMG0049.JPG

 

/Mackan

 

Senast ändrad av Mack | 10 maj 2007 | 10:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...