Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
freed

Lazyjacks kopplade till dirken

Rekommendera Poster

Lazyjacks kopplade till dirken

Vill kunna reva enkelt, lazyjacks verkar vara lösningen.

Googlade och hittade en lösning där man kopplar de tunna linorna till dirken. Tycker det verkar smidigt då jag inte behöver borra och modifiera i masten när jag inte har så bra koll.

Men var på dirken fäster man linorna? Hur högt upp, med vilka avstånd etc?

Och hur monterar jag linorna på bommen?

Tyvärr var den lösning jag hittade inte dokumenterad med skiss så det är lite svårt för en ovan att hänga med.

Tacksam för input!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag utnyttjade vantspridarna till att fästa linorna i. Sedan drog jag linor ner till bommen. Hur man ska göra om dirken skak användas har jag ingen aning om

Mvh Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vantspridarna eller masten känns spontant smartare då du kan komma att vilja använda dirken som trimm också och då kommer nog de andra tamparna ivägen under segling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg också förslaget med persienlinor från bommen till dirken.

Jag är av motsatt åsikt mot de tidigare inläggen. Jag tror att det är en mycket bra och prakltisk lösning.

Funderade själv på ersätta min Layzy Jack som jag tyckte fungerade dåligt och var krånglig att hantera, med tex tre lodrätta pesienlinor på var sida om seglet. Nu blev det inte så och min nuvarande båt har så litet storsegel att det knappast är nödvändigt.

Vad har du för båt?

Hur lång är bommen?

På min Storfidra funderade jag på tre linor. Hur lång bommen är vet jag inte men storseglet var på 15,5 m2.

Jag är aldrig rädd för att borra och skruva i båten om det behövs ett fäste och hade nog satt dit nån for av bygel, om jag inte kunde använda nåt befintligt, för att säkra linorna vid bomen.

Har för mig att linorna gick relativt rakt upp på den skissen jag såg, men det gör nog ingenting om de går lite snett akterut. Däremot skulle jag va noga med att de är parrallella. Annars ser det nog inte pent  (bra) ut.

För att prova ut var på dirken kan man ju fästa linorna med ett dubbelt halvslag med några extra rundtörnar i underkant för att det inte skall glida och sträcka upp ock knyta under bommen.

När det ser bra ut och fungerar skulle jag nog sy igenom linan genom dirken förutom den redan gjorda  fastsättningen. ( det är lättare att göra än att föklara i text - åtminstone för mig wink )

När man revar eller tar ner seglet sträcker man först upp dirken och lazyjacken spänns upp. När man hissat seglet och skall börja segla så släpper man dirken och laxyjacken slackar. Tycker det verkar kanonbra.

Har för mig att Ljusne Håkan labbade med nåt liknande till sin Vagabond och skrev rätt mycket om det på Sailguide. Hittade dessvärre inte tråden.

Lycka till och håll oss uppgraderade.

Var i Sveriges avlånga land finns du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kopplade till dirken? Lazyjacks är till för att samla upp storseglet när man tar ner det. Det finns två linor på var sida om storseglet som fästes till flera linor via block på bomen. Om du bara har en lina (dirken) att fästa trådarna som sitter på bomen, vilken sida skall du använda då och var skall du fästa lazyjacks:en på andra sidan?

Att sätta ihop båda lazyjacks:en till dirken vill jag avråda starkt ifrån. Blocken som fördelar trådarna som sitter på bomen sitter inte bakom storseglet utan nästan på halva avståndet från seglets bakkant till masten. Det gör att du får väldigt svårt/omöjligt att hissa storseglet. Det går säkert, men med stort slitage på storseglet som följd.
Dessutom skall lazyjacksen vara slappa så att de fångar upp seglet som i påse när du tar ner seglet. Detta gör att du kan vika seglet snyggt på bomen och lazyjacks:en bara finns där som stödlinor. För du viker väl ditt storsegel (har sett många båtar i år med segel som urvridna lakan som bara surras fast på bomen hur som helst)?

Sätt fast öglor i masten eller använd spridarna istället. Ta inte för många genvägar. Något måste göras riktigt också.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ... jo, lite svårt att hänga med utan skiss. ;)

Är det nåt i denna stilen som avses?
(Hade kanske kunnat funka om inte storens akterrunda gått utanför dirken akteröver. För man vill ju spänna dirken innan man lossar fallet för nedtagning. )
Vill man fästa lazy jacksens (eller ev persiennlinors) slingor i bomen utan div nya borrhål, så kan väl f.ö. en hårt spänd horisontell lina under bomen enligt skissen funka att knopa i?

/ Thomas
Ps kan vid ev önskemål lägga in skissen utan mina gröna linor, om nån skulle vilja kopiera för att sen lättare kunna skissa vidare själv. ds.

post-10006646-1394236798,1077_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ville testa hur lazy-jacks fungerade utan att borra några hål, så jag fäste linorna i spinnakerbomupphalet (den man hissar upp spinnakerbommen med). Det har fungerat så bra så att de sitter kvar så även denna säsong. När spinnakern ska användas tar jag bara ned lazy-jacks (en speciell lina fungerar som nedhal och spänner upp lazy-jacks linorna längs med bommen - det är den svarta linan på denna bild: http://slowflight.net/upgrades/lazyjacks_how-to.html ).

Senast ändrad av Carl_XII | 18 augusti 2011 | 12:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var precis så som det förslag som jag såg någonstans var konstruerat.

Det finns naturligtvis många parametrar som kan inverka, som tex stor akterrunda.

På min storfidra tror jag att det hade fungerat alldeles utmärkt. Den LazyJack som jag hade fungerade inte speciellt bra och dessutom var det nån lina som gick av med ålderns rätt och som jag i all hast knöt ihop provisoriskt. Sen var det andra orsaker som gjorde att jag bytte båt, så jag fick aldrig provat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen:
Jo, jag kan vid närmare eftertanke heller inte se varför dirkpersienner enligt skissen inte skulle kunna fungera.
(Mesta akterrundan ligger väl f.ö. oftast ganska högt, ovanför skissens höjdnivå för de gröna linornas infästning till dirken.)

Vid segelnedtagning spänner man först dirken med avlastat skot och kicktalja, för att inte bomen skall ramla ner. Kanske deformeras seglets form tillfälligt om det fortfarande är fyllt av nån lätt bris, men än sen? Kan möjligen gå lite trögt också, särskilt vid fulllatte?
Men så fort man börjar släppa ner seglet så försvinner väl detta eventuella problem, och seglet ryms bra under den sträckta dirken (som väl iofs nyss legat på endera sidan av seglet, beroende på senaste bog) !?

Vid segling kan nog dirken behöva slackas såpass rejält - pga akterrundan - att irriterande gröna linbukter hänger ner under bomen, som då kanske hotar att fånga in oförsiktiga skallar vid gipp? Borde väl isf gå att enkelt lösa även detta sista gissade lilla problem, men kanske blir totalt sett ändå någon av de andra lösningarna bättre/billigare?    

Hmm ... lätt att förbise saker i linornas trassliga värld. :-)
Nya synpunkter/ invändningar?

Senast ändrad av Thomas-1 | 18 augusti 2011 | 14:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man genomgående lattor i storseglet lär väl de fastna i persiennlinorna vid hissning av seglen med lazy-dirklösningen? Normalt brukar ju lazyjacksen peka utåt mot spridarnockarna för att undvika detta trodde jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lasy med 3 linor som går till mitten på spridaren. Båda sidorna hopkopplade förkant mast och går ner till sittbrunnen. Använder mina 3 persiensnören som dirk.

http://lasselundell.se/if.html 

post-571-1394236798,2925_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt. Även med vanliga lattor fastnar det ibland . Det gäller att ligga i vindögat vid storsegelsättning.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, visst kan det vara bökigt med din lösning (som jag tror är den vanligaste), men med thomas-1´ s lösning borde det bli ännu värre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...