Amanda31 21 Postad 16 Augusti , 2011 Hej, jag har en Yanmar YSB 12 med backslag. Och allt tyder på att backslaget förjat slira. Låter som en cykelkedja som inte greppar. Det gäller endast vid framåtdrift. Eftersom jag inte vet hur det funkar googlade jag runt lite, och det verkar som det finns en slags kona i backslaget som kan slitas. Frågan är hur alltvarlgt detta är. Naturligtvis måste det åtgärdas, men kan jag vänta till nästa säsong eller bör jag helt undvika att använda motorn? Är det svårta (=dyrt) att laga? /s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 16 Augusti , 2011 Låter det som en rasslande cykelkedja hela tiden slirar den också hela tiden och skaver en massa metallspånor i backslaget. En renovering kan kosta 5-6 tusen om du lämnar in backslaget. Annars tillkommer ur- och imontering. Nya konor och ny växelförare behövs och detta ska shimsas in för att fungera perfekt, vilket brukar ta tid att utföra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 16 Augusti , 2011 Nej det låter inte hela tiden, utan har bara hörts ett par gånger en kortare stund när jag växlat mellan fram och back på låga varv vid tilläggning. Inte så mycket kvar av säsongen och jag räknar med att ta upp båten tidigt i år. Lutar åt att låta det vara tills säsongen är över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 17 Augusti , 2011 Hej! Har en YSM12 med backslag och har upplevt missljud vid vissa tillfällen. Kanske är det samma som du!? Hos mig uppstår ljudet om man har haft fram i och lägger i friläge. Har felsökt och hittat orsaken, backslaget släpper inte helt greppet mellan motor och växellåda och när axeln snurrar lite halvt med så uppstår ljudet. Kanske beror det på olja eller liknande kletar på lamellerna. Hursom så om man stoppar axeln för hand eller duttar i backen så slutar missljudet. Missljudet försvinner även av sig själv efter en stund (30 sekunder). Jag ser det inte som ett problem utan som the way it is, men vid en framtida renovering så får man väl ha detta i åtanke. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 18 Augusti , 2011 Hej Henrik, intressant. Att backslaget inte släpper helt när man frikopplar känner jag igen. Min axel snurrar långsamt också när jag frikopplar, dock blir det inget missljud av det. Mitt problem låter ändå lite annorlunda än ditt. Ibland - än så länge mycket sällan - rasslar det när man på låga varv lägger i fram. Och det försvinner när man frikopplar eller lägger i back. Hörde det första gången vid en tilläggning när man växlar mellan fram och back för att ha kontroll. Möjligen hörs det ett svagt rasslande vid enstaka tillfällen också när man kör på lite högre varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser