Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
the-ant

Höjden på en Storebro RC 34

Rekommendera Poster

Hej

Jag är lite sugen på att köpa en Storebro 34, men behöver veta hur hög den är på grund av den tilltänkta vinterförvaringen.

Sedan är tips på vad man bör kolla på innan köp också välkommet.

Mvh Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt men inte hittat någon info. Kan man få tips om var det kan finnas information om detta?

Någon?

Mvh Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset cinc men tyvärr, jag hittade inget där (kanske beror på mig och inte sidan), men jag kanske ska ta och ringa dom istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kontaktade Storebro Trading via email och fick omgående svar på min fråga!

Så nu behöver jag lite tips på vad jag ska se upp med innan ett köp, typ standardfel eller så.

Mvh Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu sålt min Storebro 34 efter två somrar. Jag har tyvärr märkt en del brister. Det största problemet är naturligtvis vatten. Det kommer in vatten fantamej överallt. Först har man ca 25 meter skarv mellan plastskrov och trädäck vojne vojne. Sedan har båten 12 gigantiska fönster som kan läcka. Antingen köper man en gammal (som min) med tätmassa som håller rutan på plats men inte håller tätt eller så köper man en nyare med aluramar och då heslt inte västkustkörda för då har nog de ärgat bort också.
Teakdäcket är naturligtvis en jättekälla till fukt och fel.
Elsystemet bygger på pyttekablar, glassäkringar och reläer. De funkar när de vill.
Min båt hade 2 st TMD40 - bra motorer men törstiga och det blir väldigt trångt att meka med de.
På de 30-40 år som båtarna levt kan de blivit utsatta för väldigt mycket. Så kolla allt mycket noga. Mitt exemplar hade nog gått sönder rejält undervid mer än ett tillfälle. Han som köpte den av mig fick ut 20 liter vatten ur kölen - det är inte bra....
Förstyvningarna i botten på båten är som jag förstår det inplastat trä och med den mångd vatten som ofta stått där så är de ett riskmoment. Jag tror dock mina var rätt ok men eftersom vattnet i kölsvinet rinne igenom balken finns ju risken att det rinner in.
En stor fördel är om kapellet täcker hela akterruffen.
Annars är det en helt underbar båt men stora utrymmen och ofta humant prissatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft problem med min dator, så det är först nu som jag är med i matchen igen.

Jag tackar för svaren som har givit mig en del att fundera på.

Har ni fler tips så tveka inte.

Mvh Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte ännu, men det är bara en tidsfråga. Jag blev mer sugen nu när jag var inne på din sida och tittade på den vackra SEARI (trevlig sida du har).

Mvh Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag är en riktig Storebronörd och vill du veta något som du kanske inte riktigt visste innan så hör av dig. Var ligger ditt objekt och vad är priset? Tack för ditt beröm om vår sida!

Vi ville ha en 34 från början men det blev en 31´ a istället :-)

Mvh/Danne

www.searibystorebro.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...