Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Filip_Sanden

Användning av spolmuff

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska imorgon köpa en båt med en gammal Yamaha 50hk utombordare, problemet är att båten står på land och kan ej testköras. Då jag inte får tag i någon stor tunna har jag börjat snegla på att köpa en spolmuff för att kunna se att motorn startar. Nedan följer två nybörjarfrågor som jag skulle bli väldigt glad ifall någon hjälpsam båtvän kunde svara på.

Fråga 1, I beskrivningar på hur man använder en spolmuff inför konservering står det att man måste ta av propellern, har detta med konserveringen att göra eller måste jag ta av propellern för att överhuvudtaget kunna testa motorn med spolmuff? Jag är som sagt nybörjare, hur ser jag vilket av hålen som är kylvattenintaget?

 

Fråga 2, Förstår att en motor inte ska vara igång ovanför vattenytan, men hur stor är risken att skada tex impeller eller något annat ifall man bara som snabbast startar upp den för att se ifall den startar och sedan stänger av den fort igen?

 

Mvh

Filip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du behöver inte ta av propellern för att använda spolmuffen, det är av säkerhetsskäl som den skall av.

På motorns nederdel mellan propeller och kavitationsplatta har du kylvatteninsugen med en plastsil med massa små hål i på båda sidor av riggen. Över denna trär du på spolmuffen och ser till att den sitter bra.

Trycker skall inte vara för högt få då kasar muffen bara iväg.

Du skall INTE köra motorn utan spolmuff överhuvudtaget, det är inte många sekunder som behövs innan du skadat impellern.

Är det en gammal motor hade jag personligen sett till att sjösätta båten för provkörning om det inte är så att det är väldigt, väldigt billigt.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite väl kort om tid kanske men jag köpte en säck för två år sen som man klämmer fast på kav. plattan och fyller med vatten, funkar hur bra som helst men jag vet inte om den kommit i butik ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var köpte du säcken om den inte finns i butik?

Jag skulle behöva en sådan då jag inte har tillgång till trycksatt vatten där jag förvarar min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var på en anonns, just nu kommer jag inte ihåg men ska kolla om jag har kvar nåt emballage i stugan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack, om du inte har kvar något emballage kanske det finns något märke på säcken så det går att googla på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, en sådan är det!

Fast det var fasligt vad dyr den blivit...



Senast ändrad av yama60 | 20 augusti 2011 | 02:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så skaffar du en dränkbar pump 12V från t.ex. Biltema och har en platbalja under drevet där du lägger dränkbara pumpen samt en spolmuff med en slang till pumpen.

Billigt och funkar jättebra.

Garanterat mer hållbart än en plastpåse som dessutom behöver extra pump för att tömmas.

Dessutom funkar det till de flesta modeller.

Exempel på pump http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Lanspump2/

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte med att den startar. den ska klara av att gå med belastning också.

Vanligaste felet är kylproblem. En fiffig säljare visar vad bra den startar men kanske inte så gärna att den stoppar efter fem minuter på fullgas.

Jag köper inte en motor på det fiffiga sättet längre. Häng den på något i vattnet, en brygga eller varför inte en akterspegel om det går att låna. Sen full gas i fem minuter. klarar den det så kan det vara värt att köpa den.

Klarar den bara att puttra utan att propellern snurrar och med full gas är testen inte så mycket värd.

Det är oftast lättare att fixa en motor som inte startar än att hitta varmgångsproblem som också kan ha givit nypta cylindrar/kolvar. Då är motorn inte reparerbar till vettigt pris.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som en säck kanske är det bästa sättet ändå, jag har ingen aning om hur mycket vatten motorn drar på fullvarv men med en säck och en tiolitershink borde det inte vara något problem att köra fem eller tio minuter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär räcka gott och väl med säcken, större delen av kylvattnet går ut vid propellern, så svinnet lär inte bli stort, om det var det du var orolig för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ha en stor balja för att kunna köra motorn med växel i och fullgas. Fullgas i friläge rekommenderas inte och ger ingen belastning. Motorn kan gå sönder av övervarvningen.

En motor kan verka kyla bra med spolmuff då muffen kan ge fart på vattnet genom motorn med trycket från vattenledningen. Ger ingen bra koll på impellerns funktion eller kylkanalernas skick.

Ganska vanligt att någon/några kanaler är igensatta och ger överhettning partiellt. Det kan innebära att motorn går varm på det stället/ställena men det ser ut som kylvattnet rinner bra. Efter ett tag kan det bli sämre med genomströmningen pga ångtryck i kylkanalerna som trycker emot det inkommande vattnet. Ångpuffar och nysningar i skvallerröret kan vara ett tecken.

Lösningen för dig kan vara att skriva förbehåll merd full returrätt om motorn inte går mer än fem minuter på fullgas när du kör den i sjön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men överdriver vi inte lite nu?

Vad trådskaparen, Filip, vill var ju bara att se om motorn startade och var då fundersam om vad som krävdes för att inte skada impelelrn.

Men som ofta försvinner trådskaparen och vi andra fortsätter debatten och kommer med olika tipps.

Tråden skapades tisdag 16/8 och Filip skulle nästa dag köpa båten med motorn vilket blir den 17/8 onsdag

Idag 21/8 söndag och vore kul om Filip kunde komma tilbaka och berätta hur det gick.

 

Filip, köpte du båten och startade motorn?

Berätta gärna hur du fixade kylningen

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Först och främst, tack så hjärtligt till alla hjälpsamma personer! Har befunnit mig i sommarhuset hela veckan och endast haft tillgång till ett obeskrivligt dåligt mobilt bredband, därav inget svar.

Köpet blev iaf av!  Möjligen lite naivt från min sida, inte minst när jag läser era kommentarer nu i efterhand. Det visade sig att styrningen var riktigt kass så har ännu inte hunnit testa båten i vatten och se ifall motorn fungerar mer än på tomgång i några minuter. Fick båten för ett billigt pris men känner väl såhär i efterhand att jag kanske tagit lite väl stora risker, framför allt med tanke på att säljaren försökt lura mig med styrningen. (Priset är i slutändan som vanligt kanske inte så billigt längre)

Pga. denna säljare med synnerligen brist på heder och dåligt samvete har jag även börjar fundera på ifall jag inte borde be den lokala båtservicegubben ta en titt på motorn och serva den innan jag sjösätter båten.

Servicekillen sägs vara duktig och betydligt billigare än Marinorna i närheten. Någon som har en aning om ett ungefärligt pris vad en service med impellerbyte osv. kan tänkas kosta till en gammal yamaha 55BE? (Om man tänker sig ett pris lite lägre än Marinor)

 

Återigen tack för all hjälpsamhet! Uppskattas mycket.

 

Mvh
Filip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...