Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Midshipman

Upptagning - räcker bien till?

Rekommendera Poster

Har en öppen plastsnipa, 6,80 x 2,35 som väger knappt 900 kg. Köpte en båtvagn Finn från Båt & Trailer (1500 kg lastkapacitet). Dragbilen är en Toyota Corolla 1,6, (81 kW) manuel. Hur brant uptagningsrampen är kan jag inte bedöma. Det här är första gången jag ska ta upp båten själv och jag undrar om bilen klarar det här?

Midshipman

post-10000680-1394236797,2958_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det bästa är om du då tar med en kompis med bil ,så kopplar ni ihop er med bogserlinan . Nu blir ni två som drar och risken att det kan gå fel är noll :-)

Jag har gjort detta flera gånger , både med manuella lådor och med automat . Klart lättare med automat så klart .   Lycka till :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

* sopa rent rampen innan upptagning

* lägg klossar bakom bilens hjul

om man är lite varsam med kopplingen brukar det funka bra

välj helst en ramp som inte lutar för mycket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte vevar upp båten helt så får du negativt kultryck och lite bättre grepp på framhjulen. Veva sedan färdigt när du står på plan mark.

Glöm inte att spänna fast båten om du åker ut på vägarna, den ska inte kunna röra sig varken framåt eller bakåt eller upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak till du måste tänka på, Har du B eller BE körkort?

Är det en registrerad vagn med totalvikt på 1500kg?

Kolla på bilregistrering hur mycket du kan max dra med B körkort.

Tänk att det är det som står på vagnen ID brickan som bestämmer om du får köra eller inte.

Ex: Om det står max 1200kg med B körkort på din bilregistrering och det står max last 1500kg på vagnen ID brickan då får du inte köra även om du inte har båten på vagnen.

Det även står hur mycket du kan dra med BE körkort om du har det.

Jag själv blev stoppad 3 gånger med båten bakom bilen, som tur har jag BE och kan dra 2000kg annars var det bara att koppla av vagnen och hämta någon som har rätt behörighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofta är det problem med framhjulsdrivna bilar när man ska ta upp på ramp.

De flesta bra råd som finns har du fått ovan men jag kan tillägga att vagnens hjul bör vara mycket bra pumpade. För lite luft så blir minsta bula på rampen en stor knöl.

Den ramp jag tar upp båten på är nästan så flack det går men jag har problem ibland ändå. Bilen är en Volvo S70 och båten väger ca 500 kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter konstigt att du får problem med så låg båtvikt. Vi tar upp en släktings flipper 575 med hans v70 2.4i utan problem.

Corolla 1.6 som dragbil är jag däremot mer skeptisk inför.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...