Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
BerraK

En riktig otrevlig upplevelse

Rekommendera Poster

Jag vill förmedla våran upplevelse på Kristinebergs båtklubbsholme Skansholmen i mälaren. Vi hade blivit rekommederade att åka dit av en god vän som är en gamal medlem där, tror han t.o.m var hamnkapten på den båtklubben en gång i tiden. Jag och min fru plus våran lilla hund(en toy fox terrier) anlände till holmen och tyckte den var perfekt ställe för våran första resa i år( jag la i båten för första gången förra sen hösten så i år var det den första riktiga resa/ semester vi skulle ha efter mitt 6-7 års bygge) Som sagt vi anlände runt 14-tiden till holmen och det var helt tom med båtar hamnen består av en brygganlägning som ser ut som ett stort U cirka en 30-40 meter bred, så jag la till till på den vänsta sidan av U nästa längts in och tyckte den var perfekt för oss , riktig mysig, helt under bart kändes det , bra väder hade vi också.

På bryggananlägning fans det minst 5 bord med fasta bänkar , typ såna som fins i de flesta parker . På våran sida fans 2 av dessa bänkar och vi flyttade en av dem ett par meter som den hamnade ett par meter från våran båt typ jämnsides med dörröppningen , perfekt att sitta där och käka lite gott och självklart ta en kall öl. Efter några timmar kommer det in en till båt, en ny motorbåt med ett par ombord som var där också för första gången, vi hälsade och det ställde sin båt på högra sidan så vi båda skulle få njuta lite för sig själva. Allt var frid och fröjd, natten flöt lungt.

Dagen efter när den andra båten skulle starta sin båt så hade de problem att få igång sin båt , självklart att jag tänkte höra om han behövde hjälp men jag tänkte först äta lite frukost först , medans jag satt och fikade så dyker en Cornet upp , kommer in i ganska hög fart med ett par runt pensionsåldern, (inget illa ment) med mannen bakom ratten och gumman i fören som skriker med otrevlg röst till killen med motor problem att han skulle flytta sin båt blixt snabbt fram eller back för vi ska stå där skriker hon, killen rusar som en galning och drar sin båt åt bakåt, utåt hamnen så de kunde ställa sig längs in på höger sida på U, det fans plats för ett 10-15 båtar så man undrade redan då vad de tänkte med.

Mannen som heter Anders som jag nu kallar cornet Anders tog ganska fort en runda på bryggan , typ en inspektion , och kom bort till oss och pratar lite , undrade vilka vi var, inget fel i det. Efter en liten stund så kommer hans fru över också men innan hon säger hej meddelar hon att hon inte tycker om hundar, kul början tänker jag och får bita mig i läppen så jag inte kläcker ur mig att jag inte gillar rugugglor. Vi berättade vilka vi var och talade om vem som berättat om den underbar plats, självklart viste han vem min vän var så vi hade ett snack om båtrenovering och lite sånt, ni vet allmänt trevligt samtal,vi pratade  om hur länge vi skulle stå där och jag sa att det blir nog 2 nätter till så samanlagt skulle det bli 3 dygn, han sa att han var tvungen att ta upp hamnavgift och det viste jag självklart, 50 kr dygnet, inte dyrt, och bara kul att sponsra lite, vet att bygga brygga är inte billigt.

Efter några timmar kommer han tillbaka och säger att en till båt från Kristinebergs båtklubb var på väg så jag behövde ändra min akter förtöjning som jag spänt upp en bra bit på en betong flytponon, självklart sa jag, inga problem och cornet-anders hjälpe mig snäll som han var att lägga trossen rätt. Efter nån timme dyker killen från båtklubben upp och ställer den på flytpotonen ca 10 meter bakom mig, frugan och jag gick in i våran båt efter en stund och fixa lite , så cornet-anders och hans vän med fruar la beslag på bänken  utanför våran båt och började dricka lite vin och grogg, man kunde höra allt de sa ,vi blev tvingad att skruva upp radion i båten för slippa höra deras snack, plus att när vi satt i styrhyttens soffa så hade vi ögon kontakt så fort man tittade ut genom dörren, roliga lirare tänkte jag, varför inte gå bort till högra sidan där det också fans bord, sitta där och störa utan anledning fattar jag inte då , solen var lika bra på hela bryggan så det kunde inte va solen som avgjorde.

Efter nån eller några timmar reser de sig och går till sina båtar och då passar jag på att gå ut och sätter mig vid bordet med en kall öl, frugan min dricker en cocacola, Efter en stund kommer cornet-anders över igen, han har med sig räkor vin och lite annat, sätter sig ner och pratar med oss om lite av varje blandannat om hur bra han har som åker till västinien varje vinter senast 7 åren eller nåt liknade,ett trevligt samtal kan man säga, efter ett tag frågar han om vi var på g att äta och vi svarade att vi åt sen lunch och skulle äta senare, efter några minuter så kommer hans polare med frun från sin båt med några bytor mat och självklart sponken och vin , cornet-anders gumma kommer också , med sallad eller typ nåt ät bart. De ställde ner sin mat på bordet, tittar lite snett på frugan och mig men jag hade redan bestämt mig för att sitta kvar, tyckte att de kunde välja bordet utanför cornet-anders båt eller bordet som stog 3-4 meter längre bort eftersom jag själv skulle aldrig sätta mig utanför nån annans båt om jag hade möjlighet att sitta utanför min egen båt eller på en sk neurtal plats. Så cornet- anders föreslog att de två borden på våran sida skulle sättas ihop till ett och det lät ju okej. Jag kanske inte ser sjuk ut men har operat min rygg ett par gånger och har problem med att lyfta saker även om det inte är specielt tungt, men det hade jag inte sagt nåt om så cornet-anders polare och hans fru gick och hämtade bordet som stog bredvid men det  lustiga är att de går förbi vårat bord med det andra och ställer det en 2-3 meter bort på andra sidan, sen sätter de fyra sig och äter och dricker utan att låsas om att vi inte fans. Efter de har ätit och krökat lite 1-2 timmar så tar de sina flaskor och går och sätter sig på högra sidan där cornet-anders båt ligger, skönt tänker vi, lite lung och ro, är ju det man vill ha på sjön. Efter nån timme kommer cornet-anders bort till oss och vill ha hamnavgiften, inga problem sa jag men hade ingen 50 lapp så han var tvungen att gå tillbaks till båten för att hämta växeln, när han kommer tillbaks med den så frågar jag om kvitto och han ger mig en blick som inte var snäll , sa att det behövs inte, jag sa att då måste han vara kvar tills jag åker så jag inte behövde betala igen om nån mer från klubben skulle dyka upp, svaret jag fick var nåt att vissa tror att allemans rätten gäller mer än vad som tänks, va sa jag vad menar du nu, inget svar bara en ryggtavla. Jag frågade frugan om hon hade hört vad han sa, jag tänkte att jag måste hört fel, men blev riktigt irreterad , men tänkte att inte fan ska de lyckas förstöra min semester, bit ihop nu.

Eftersom vi inte riktigt fattade vad han menade gick frugan över till dem och frågade lungt och sansat vad vi gjort för fel nu då. Cornet-anders talade då om att vi hade satt oss vid det bordet utanför våran båt som de hade paxat, vi var bara där som gäster och betalade ändas hamnavgift för båten och hade ingen rätt att använda deras bord eller annat som tillhörde båtklubben, gumman sa då att vi måste väll få kunna sitta ute på bryggan och inte bara vara i våran båt, cornet -anders säger igen att vi bara betalt för att stå med båten vid bryggan och inget annat, frugan vänder på klacken och börjar gå och känner något bakom sig och ser en vatten sträng på bryggan där hon pricis hade stått, hon vänder sig om och ser att cornet-anders sitter med en tepåse i handen, hon frågarom han hade tänkt kasta den på henne och det svarade han att det hade han tänkt, frugan går tillbaks till honom , säger att det kan du prova med , tyvärr kommer ett fult ord från henne då GUBBJÄVEL det här ska vi berätta och varna andra för att lägga till om detta är Kristinebergs båtklubbs policy att vara oförskämda mot gäster som betalt för en lung hamn, de andra runt bordet säger inte ett ord , låsas som det regnar typ,

Frugan tyckte det var riktigt hemskt att se cornet -anders ansikte som det var nu med lite eller mycket alkohol i sig, eftersom vi hade tyckt att det var en trevlig prick tidigare, ett helt annat ansikte , hon sa det också till honom -att han hade nog fått lite för mycket under västen och slänger ut sig massa dynga, svaret hon fick var typ ett hot att de skulle ses kl6 morgonen därpå på bryggan.

Kan också säga att det var tur för oss alla på holmen att det var frun och inte jag som gick över och pratade(fick inte för gumman) tror nog att det hade slutat rktigt illa för alla då, vem vill sitta på kåken för en sån idiot?

Jag vet inte om det är Kristinebergs båtklubbens policy , men är det så så håll er borta från skansholmen (koordinat N59*23.614, E 17*44.873)

och akta er för cornet-anders regnummer CSF27 kan ju säga att det var garanterat sista gången jag besökte skansholmen såna här upplevelse är inget man önskar nån , specielt första dan på semestern.

Det är så med vissa att med alkohol i kroppen blir vissa tokiga.

Mvh Berra

ps, Killen med motor problem fick låna mitt extra batterie så han fick igång sin båt

ds, om det är nån från Krisinebergs båtklubb som vill ha kontakt med mig vet nog vem de ska fråga om mitt telefon nummer.

Senast ändrad av BerraK | 16 augusti 2011 | 02:50

Senast ändrad av BerraK | 16 augusti 2011 | 02:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen inte kul när man råkar ut för detta, jag får en klump i magen bara jag läser detta.

Eftersom jag är ganska ny på sjön så försöker jag att så mycket jag kan unvika att  trampa någon på tårna så att stämningen förstörs men ibland går det inte att undvika.

Jag har inte själv varit med om liknande men ibland får man tråkiga vibbar utan att man gjort något fel.

Hoppas detta inte förstörde hela semestern och tack för varningen.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja-det där låter inte kul. Jag har förståelse för att en klubbholme som sköts och kanske också ägs av en båtklubb i första hand är till för båtklubbens egna medlemmar. Det kan då i extremfall innebära att om hamnen är knökfull med medlemmarnas båtar kanske man ej kan ta emot en gästande båt och därmed vänligen måste avvisa denna. Men om man, som i detta fall, har nästan tomt vid bryggorna kan det inte spela så stor roll om andra båtar besöker holmen om dessa följer de ordningsregler som är uppställda, så fungerar det på de flesta klubbholmar. Att som klubbmedlem bära sig åt som i nämnda fallet är totalt hål i huvudet! Vilken dålig reklam för Kristinebergs båtklubb. Hur tror dom att dom ska kunna locka till sig några nya vettiga medlemmar om dom har den här inställningen till båtliv! Vi får hoppas att det var bara just den här enskilda medlemmen som agerar så här, om det skulle råka vara denna båtklubbs kultur är det verkligen illa. Vi ska vara vänliga och tillmötesgående på sjön, med sådana här metoder gräver man sin egen grav.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båtklubb ligger några distans från Skansholmen och för 13 år sedan hade jag lagt mig med min 20 fots segelbåt utanför en ponton med ankar för att fika ombord.  MInns att det kom fram en person och frågade om jag medlem och vid nekande svar blev jag avvisad. Efter detta undviker jag denna klubbholme. Tyvärr sitter den obehagliga känslan kvar fortfarande och för min gäst blev det ett minne för livet vad båtliv kan vara.... Jag skäms.... 

Rent generellt flyttar jag inte bänkar och gör mig överdrivet hemma  andras klubbhamnar. I vår klubb har vi en en väl utmärkt  ponton som är reserverad för medlemmar, men det finns även platser för gästande båtar. Avgiften är frivillig och dasset får de nyttja. Skulle utomstående flytta de bänkar som finns på pontonen till de utomståendes brygga samt att det skulle vara alkohol med i bilden bäddar det ju för konflikt. Kanske har de dåliga erfarenheter av bus?  En förklaring kan vara deras policy från deras hemsida, det borde finnas skyltat på plats vad som gäller.

Skansholmen (pos. 59° 23,62' N - 17° 44,90' O WGS -84), belägen NO Färingsö på västra sidan av Hässelbyfjärden, är en ca. 200 m lång och 100 meter bred ö med en representativ och vacker natur av mälarskärgårdskaraktär. Vegetationen består i trädskiktet av ädellövträd, huvudsakligen lind och ek. Även alm, ask, björk, asp och gran förekommer. I buskskiktet kan nämnas skogstry, hassel, skogsolvon och olika videarter. Floran är rik och varierad. I klippskrevorna kan man finna axveronika, kärleksört, blodnäva och styvmorsviol. Bland karaktärsarterna i skogspartierna bör nämnas liljekonvalj, gullviva, trolldruva och spenört.

Förekomsten av mer eller mindre murkna och ihåliga träd ger goda förutsättningar för hålbyggande fågelarter.

Markägare är Kristinebergs Båtklubb, som använder ön som klubbholme. Klubben har för sin verksamhet fått tillstånd att uppföra en dansbana, torrtoa, en redskapsbod, bastu, samt en hamn med bryggor på ön. Observera att dessa anläggningar endast är till för klubbens medlemmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller med dig om att inte flytta bänkar och så, men nu var vi ensamna, flyttade bänken max 2 meter så vi fick kvälls sol, annars skulle jag aldrig ha gjort, om det hade vart nån medlem på holmen skulle jag självklart frågat fördt, det sista jag önskar mig är jidder, bråk och annat skit på semestern, man behandlar inte gäster så, kunde pratat i en trevlig ton viket min fru och jag alltid försöker när vi vistas på sjön, är jag ute med båten så är det lung och ro jag vill ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja.. som det verkar äger klubben marken och då får man vara glad om man som utomstående (ej medlem i klubben) överhuvudtaget får lägga till på bryggan eftersom det är privat mark...men det är ju ingen ursäkt för att bete sig illa mot gäster. Om de inte vill ha gäster hade de väl kunnat satt upp en stor skylt PRIVAT MARK.

Hade klubben arrenderat marken från någon kommun eller större markägare då hade det nog sett lite annorlunda ut..

Moderaterna..eller vilka det nu var.. är ju inne på att börja begränsa allemansrätten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man vill begränsa allemansrätten för företag som tjänar pengar på den,  inte för oss privatpersoner.
http://svt.se/2.22620/1.2472150/carlgren_redo_begransa_allemansratten

Nu är det så enkelt att BerraK har fått betala en avgift för att ligga där. Därmed är han välkomnad som gäst och ska bli behandlad därefter. Så snack om markägare eller endast för medlemmar är helt irrelevant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej BerraK

Nej, jag förstår att du vill mysa och att du skulle återställt allt i samma skick. Men eftersom jag själv fick ovett för 13 år sedan har kanske klubben problembesökare. Jag har faktisk aldrig varit med om liknande situationer när jag varit i andra klubbhamnar. I sajten Mälarhamnar står det faktiskt att de gärna tar emot gästande båtar, se nedan Jag har meljat klubben och hoppas att de kan bemöta kritiken. Vem vet om det var verkligen var en medlem som kasserade in avgiften?

Naturreservat, som är beläget NO Färingsö på västra sidan av Hässelbyfjärden, är en ca. 200 m lång och 100 meter bred ö med en representativ och vacker natur av mälarskärgårdskaraktär

Klubben tar, i mån av plats, gärna emot båtfarande gäster i hamnen som består av tre fasta bryggor och två flytpontoner (max. 5 tons båtar vid dessa).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som pratar om privat mark och annat som anledning till att inte lägga till vid en brygga med gott om plats och utom synhåll för bostadshus bör läsa kapitel 2 till 7 i miljöbalken, eller det hyffsade sammandrag som finns på naturvårdsverkets hemsida.

Tack för att du delade med dig av den här jobbiga erfarenheten, Berra.
Det är synd att det skall finnas sådant slödder till sjöss.

Mvh

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

från allemansrätten:

Närhet till hus Du får gå i land, bada, ankra och tillfälligt förtöja vid strand som inte tillhör tomt, eller som är skyddat för fågelliv eller annat. Tomt är det område närmast ett hus där de som bor ska kunna känna sig ostörda. Det är risken att störa som avgör hur nära ett hus du kan uppehålla dig. Det finns inga regler om minsta avstånd. Inte heller finns någon regel för hur länge du får ligga för ankar på samma plats. Man brukar tillämpa samma princip som för tältning - något enstaka dygn. Det som avgör är risken att störa markägare eller boende. Fråga markägaren om lov Om du har tänkt att ligga för ankar eller förtöjd längre tid vid någon annans strand behöver du fråga markägaren om lov. För att ha en husbåt liggande vid stranden (även den egna stranden) längre tid kan det vara nödvändigt med dispens från strandskyddet. Du kan ansöka om dispens hos kommunen. Att tillfälligt förtöja eller bada vid en brygga som ligger utanför en tomt finns det inget förbud mot. En förutsättning är naturligtvis att den som äger bryggan inte blir hindrad från att använda sin brygga.  

http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Bad-bat-och-is/ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som avgör är risken att störa markägare eller boende 

Det är risken att störa som avgör hur nära ett hus du kan uppehålla digDet som avgör är risken att störa markägare eller boende  

Alltså..om jag känner mig störd har jag rätt att avvisa dig om det är jag som äger marken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara svårt att bevisa att du äger marken, vem som helst kan ju hävda att han äger ön t.ex , man har nog inte ägar pappren i plånboken, eller?  :)

med andra ord kan jag tänka mig att det kan ta dagar, veckor att få bort nån som ankrat på din ö om det inte fins nåt hus på lång väg från båten, eller vad säger du?

Senast ändrad av BerraK | 16 augusti 2011 | 21:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkligen tråkigt att ni ska behöva råka ut för sådant!

De ansåg uppenbarligen att ni inkräktade på deras revir. Men om nu inte Kristinebergs båtklubb vill ha gäster på sin klubbholme, så vore det väl bra om de gjorde som någon föreslog högre upp i tråden, satte upp skyltar med Privat mark, Obehöriga äga ej tillträde eller dylikt.

Det är naturligtvis fel att sätta likhetstecken mellan Coronet-Anders med sällskap och klubben. Är han bara en vanlig medlem, eller är han medlem i styrelsen? Det vore ju rätt bra om någon representant för klubben  kunde reda ut vad som gäller angående gästande båtar på Skansholmen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trist upplevelse och bra varning.
Du betalade 50 kr och  fick inte använda bordet som fanns på bryggan, de där pengarna går inte till deras klubbkassa...den saken är klar! Han såg sin chans att får en av sina vinflaskor betald.
Man bemöter inte gäster på så sätt och det spelar ingen roll om man är stupfull eller nykter.

Kanske läste dåligt men var han hamnkapten? Rent allmänt, får medlemar i klubbar ta ut avgift hur som helst på deras egna klubbholmar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De 4-5 klubbholmar jag besökt fick jag lämna ett  valfritt bidrag till driften, låg i Fifång och när jag frågade vad det kostade, sa hamnfunktionären Vad tycker du det är värt Jättetrevligt gubbars om berättade om det tidigare jordbruket på ön och deras klubb i Södertälje. Åker gärna tillbaka.

Jag tycker att om det är en Klubbholme skall det väl inte ha betydelse om det äger marken eller om de arrenderar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för tipset

tittade på flygfoto på Fifång och det ser mysigt ut, ska nog ta mig dit nån gång, tack för tipset, alltid kul att få tips om bra vikar och så, behöver ibland plats vid brygga när det bara är gumman och jag ute , vi båda har problem med våra ryggar och hund, gumman vill inte köra båten när vi lägger till och samtidigt problem att va hoppiland krabba

mvh BerraK  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nån hamnkapten var han inte, har hört att han inte äns har sin båt på kristinebergs båtklubb utan bara är en medlem, tror att alla medlemmar kan ta betalt och vet att det altid ska ges typ parkerings lapp som visar att nan betalt och sen  ska det redovisats till klubben, men som jag skrev så vägrade han ge mig det för han orkade inte gå upp till klubbhuset och hämta min ticket,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan berätta att det tog ett par dar med en irretation av like innan all kändes bra igen vi hade t.o.m funderingar på åka hem och skita i resten av båtsemetern men ilskan la sig och resten av semestern blev underbar utan några mer knasbollar.

tack ni alla för god respons

Mvh BerraK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Coronet Anders känner jag.  Inte just den här Coronet Anders alltså, men han finns i minst ett exemplar i varje båtklubb, var så säker.  Oftast är han en styrelseföredetting som fortfarande tror att klubben står och faller med honom, men i själva verket så vill inte klubben någonting hellre än att han säljer båten och drar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag heter Anders Ekström och är ordförande för Kristinebergs Båtklubb 

Om det är så att du har känt dig dåligt behandlad är jag den första att beklaga detta. Om det är så som din version återger är det naturligtvis ett uppvisande av ett dåligt omdöme som medlemmar från våran sida har visat upp. Vi har inte för avsikter att behandla någon illa. 

Jag var själv inte på Skansholmen vid det här tillfället men den här historien har jag dock hört från en annan medlem som gästade holmen vid samma tillfälle. Då var historien helt annorlunda. Ni hade betett er väldigt dåligt mot de som var där. Ni körde bland annat igång eran stora stålbåt i en timme efter 21 på kvällen så avgaserna åkte in i våran medlems båt vilket i sin tur resulterade i att han inte kunde vara i båten. Ni anklagade en medlem hos oss för att profitera på er vilket inte var fallet och kanske inte något man uttrycker om man eftersöker en bra relation, samt att ni visade på ett dåligt beteende i övrigt.

Enligt deras version alltså en gästande båt som visade dåligt omdöme och fick medlemmar därute att känna sig illa till mods. Om deras historia är sann stödjer jag en tillrättavisande hållning från deras sida., men det ursäktar inte ett dåligt beteende från oss i övrigt. 

Mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Mittipricklaugh

Meeen kan vi inte kalla honom sur-Anders eller något liknande? Öknamnet besudlar ett flott båttmärke i onödan.....wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Hej.

Alltid lika intressant när man får bägges versioner presenterade, det kan skilja rejält i berättelse. Allt är inte svart eller vitt är mer en regel än undantag

Ofta anmäler sig en ny skribent bara för att får uttrycka sin upplevda negativa version. I ett bilforum jag är med i så kom det under onsdagen en ny medlem som har gjort ett enda inlägg:

Har just köpt en subaru outback från sturesons bil umeå. passa er er för den firman

Varken mer eller mindre. Nu skal det bli intressant att följa denna tråd ang båtklubb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta svar var just det jag hade väntat mig från eran klubb! De kände säg illa till mods, av vilken anledning då? vi hade ju bara pratat och vart trevliga innan de började kröka, själv dricker jag bara 2-3 öl max de få gånger jag dricker. Är mer eller mindre nykterist sen 10 år tillbaka , har inte varit berusad sen dess. Du nämner att jag anklade medlemmen att profitera, kul, det var dagen efter på morgonen när jag pratade med killen du nämde och frågade om jag verkligen inte borde fått ett kvitto för det jag betalade, han svarde mig då att de ligger uppe i huset och det var vanligt förfarande att inte ge någon , jag svarade att då kan man ju inte vara säker på att det redovisades till klubben utan att det kunde lika mycket hamna i egen ficka, vännen som rekommenderade mig holmen ringde jag upp samma kväll efter cornet anders utbrott och frågade vad som gällde och talade om vad som hänt och frågade hur det var med kvittot och om inte gäster fick använda borden han svarade att det är en REGEL ATT ALLTID ge en ett kvitto så det alltid kan redovisades och att man inte skulle behöva fråga om det äns, lika med borden var för alla men jag kan nämna att vi inte använde dem efter anders tokeri Jag frågade både anders och hans vän som du pratat med om att jag ville ha ett kvitto men inte fick jag något kvitto, har han redovisat mina 150:- plus det han tog upp av den andra båten som var där då? Mig gör det inget om han blåser er eller ej, inget bryr mig inte om det, SOM SAGT DET VAR DAGEN EFTER , i samma samtal berättde jag för honom om att jag funderde på att skriva om min upplevelse på holmen om jag inte fick en ursäkt av ANDERS plus att jag hade funderingar innan denna dag att gå med i eran klubb men efter min upplevelse där var den lusten borta berättade jag för honom och då var jag inte efter att få nån bra relation med dina vänner efter att hot och uppträdande från cornet anders gjort kvällen innan mot min fru, så snacka inte om BETEENDE, skäms isället för hur dina vänner/medlemmar   beter sig, som du borde ha läst, 

Vad är det för beteende att sitta utanför oss ock kröka , de hade kunnat flyttat bänken några meter om de velat , eller ett gott över till högra sidan till där cornet anders båt låg som de gjorde efter ett par timmar , men jag tror nog att de ville demonstrera vilka som är bossar på holmen. Vad skulle hänt om jag hade gått bort till deras sida och satt mig och krökat?

Ja jag körde min motor, laddade mina batterier,, eller mer varmkörde motorn så vi skulle få varm vatten till duschen men det var på sena eftermiddagen när han och hans frun satt borta hos cornet anders och efter jag kört motorn i 30-40 minuter kom han och sa att på holmen laddade man max en timme , jag svarde honom då att så länge tänkte jag inte köran max en 5 minuter till, inga problem sa han då. du kan köra timmen ut, skulle det kommit avgaser på hans båt som låg en bra bit bakom mig med vinden in från min akter , plus att mina avgaser går ut en bra bit under vattnet, ryker inte ett skit från den, hade stängt av den direkt om han bet mig. , försöker bete mig som jag vill att andra gör, gick han inte till sin båt pga av att min motor va på varför inte be mig stänga av den?.

Du skriver eran stora stålbåt den har tagit mig 7 år att bygga, tycker själv den är fin , fått mycket beröm ,jag tror där skon klämmer, avundsjukan som är för mycket för vissa,  tror det spelade en stor roll att min båt var så mycket bättre bobåt än deras båtar varför annars äns nämna eran STORA STÅLBÅT?! , räker väl att säga båten.

DE KÄNNA SIG ILLA TILL MODS, skrattretande , tror nog det var vi som kände oss illa till mods, man kommer som betalande gäst till er holme och ångrar att man äns satt sin fot där, vi var nästan på väg att avbryta semestern efter deras bemötande, om du tror att jag skulle sätta mig och skriva detta om jag på minsta sätt betett illa så är du inte riktig funtad, du får lyssna så mycket du vill på vad dinna vänner säger, självklart skulle de aldrig erkänna att de beter sig så mot gäster på holmen , hade inte väntat mig annat från er, bara hoppats på er ursäkt

Tycker iallafall att det är bra att du tog dig tid att läsa detta men att du inte fattar bättre tycker jag är synd, jag hoppas inte alla i eran klubb är likadana som cornet  Anders, då är ni nog inte så populära av andra båtfolk.

Du skriver samt att ni visade på ett dåligt beteende i övrigt     ##  .

Vore bra om du kunde tala om vad det skulle ha varit?

Mvh Berra

Anders Ekström

Om det är så att du har känt dig dåligt behandlad är jag den första att beklaga detta. Om det är så som din version återger är det naturligtvis ett uppvisande av ett dåligt omdöme som medlemmar från våran sida har visat upp. Vi har inte för avsikter att behandla någon illa.   
Jag heter Anders Ekström  och är ordförande för Kristinebergs Båtklubb

Om det är så att du har känt dig dåligt behandlad är jag den första att beklaga detta. Om det är så som din version återger är det naturligtvis ett uppvisande av ett dåligt omdöme som medlemmar från våran sida har visat upp. Vi har inte för avsikter att behandla någon illa 

Detta vill jag naturligtvis tacka för

Mvh Berra

Senast ändrad av BerraK | 18 augusti 2011 | 04:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För en gång skull så är allt svart eller vitt, ny medlemm? har vart medlem här i många år nu Medlem: från 2005-05-21  t.o t.o.m längre än dig, men har inte haft mycket att tilläga tidigare, så nåt dåligt samvete denna gång har jag inte, ville mer varna och kanske som du säger uttrycka mina känslor, det jag beskrev är på pricken vad som hände på ön vare sig du eller nån annan tror något annat, Frugan skrev ner allt på kvällen , tänkte redan då gått ut och skrivit detta men har väntat för jag hoppades få en ursäkt.

Mvh Berra

Senast ändrad av BerraK | 18 augusti 2011 | 04:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BerraK

Varför så aggresiv? Här går ordföranden i Kristinebergs båtklubb ut och skriver ett mycket vettigt inlägg där han dels ber om ursäkt och dels försöker spegla sin egen medlems upplevelse och du går till direkt angrepp med då är du inte riktigt funtad osv.

Det är väl självklart att alla har olika uppfattning om en sån här sak.

Jag själv är med i Rörstrandsbåtklubb och visst vi har denna typ av medlemmar på vår holme med och dom är inte speciellt roliga att ha att göra med men vi har även haft en hel del besökare som har betett sig riktigt illa och ej varit välkommna tilbaka till vår holme.

Alla liknande historier har två sidor och man måste höra bägge.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en liknade upplevelse på denna holme. Vi lade till för att äta lunch och sedan fara vidare. Onda ögat nästa direkt, efter 15 min kum det en riktig surgubbe och upplyste om att det kostade 100 kronor. Jag förklarade att vi bara skulle äta och sedan fara vidare. Spelade ingen roll vi hade lagt till och då kostade det 100 spänn. Surgubben fick sin hundrin, ner i fickan, muttrade något och gick iväg. Aldrig mera

Problemet är att många båtklubbar har styrelseledamöter som haft uppdraget på tok för länge och börjar se allt som sitt. Max 5 år sedan avgå.

Undra om medlemmarna i Kristinebergs  båtklubb letar rätt på någon när dom lägger till på en annan klubbö  och proppsar på att få betala :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag kanske ska be om ursäkt ifall jag blev lite otrevlig okej, aldrig bra att skriva när man både trött och arg.

det som gjorde mig arg i natt, det var lite för  mycket för mig att läsa hans kommentar bland annat 

samt att ni visade på ett dåligt beteende i övrig                       22  utan mer precisera sig,

Till saken hör att jag kontaktade honom genom Facebook utan få nåt svar där.

-tror du de skulle berätta för honom vad som hände på holmen , - ja herr ordföande vi var otrevliga mpt gästen , eller vad tror du själv, självklart försöker man göra allt för skydda sig själv om det t.o.m kan finnas risk för uteslutning, står i deras pragrafer att

2.6 Uteslutning

På styrelsens förslag kan medlem av ordinarie eller extra föreningsmöte uteslutas ur klubben om medlem:

- motverkar klubbens ändamål eller syften

- skadar klubbens intressen

- inte fullgör de skyldigheter som är stadgade

- eller gör sig skyldig till sådant klandervärt handlingssätt eller uppträdande inom eller utom klubben att dess

anseende äventyras.

För sådant beslut fordras minst två tredjedelars (2/3) majoritet.

Bra at

att bara ens inbilla sig att jag skulle ta mig tid att sitta och skriva allt det här om det inte hade hänt är för mig ett stort skämt,

men igen Jag ber så mycket om URSÄKT ifall min ton blev aggresiv i natt, men då var jag lika arg som efter dygnen på holmen, kände mig liksom på hoppad, att jag sitter och hittar på i ren jävelskap

undrar också varför han själv inte tar upp detta med kvitton?  idag kan du knappt  ta konant betalning utan man alltid måste använda sit kort att betala med.

Mvh Berra

Senast ändrad av BerraK | 18 augusti 2011 | 10:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt med det inträffade och det finns säkert flera orsaker till att det blev som det blev på Skansholmen.

Samtidigt bra att sådana här diskussioner kommer igång så att folk får klart för sig vad som gäller och hur man ska uppträda på sjön. Jag har själv vid flertal tillfällen under många år besökt olika klubbholmar och kan bara minnas ett enda av dessa tillfällen då man försökte köra iväg mig, övriga gånger har jag välkomnats. 

Jag tycker att Kristinebergs båtklubb tar åt sig av kritiken (ingen rök utan eld), går igenom sina rutiner för klubbholmens skötsel och förankrar dom hos sina medlemmar. Som tidigare skrevs här någonstans så är det säkert bara ett fåtal medlemmar som kanhända har sådana här attityder men dessvärre kan det förstöra stämningen i en klubb för lång tid. Gå även igenom hur gästhamnsavgiften ska erläggas,  vem som kan ta betalt och rutiner med kvitton m.m. Kanske t.o.m kolla upp hur förhållandet mellan ideell förening och skatteverket påverkas av gästhamnsavgifter!

Sedan tycker jag, utan att ha besökt Skansholmen själv för att kontrollera, att man ska ha tydliga anvisningar vad som gäller besökande båtar (gäster eller medlemmar). Det kan komma gäster (inte nämnda BerraK nu) som tycker dom kan bära sig åt som hemma bara för att dom betalt en avgift. En gäst är en gäst och får ta seden dit den kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tummen upp

kan bara hålla med det du säger .

Tack för mig

kramar till alla

BerraK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klubben har för sin verksamhet fått tillstånd att uppföra en dansbana, torrtoa, en redskapsbod, bastu, samt en hamn med bryggor på ön. Observera att dessa anläggningar endast är till för klubbens medlemmar.

Detta från klubbens hemsida. Här framgår det ju klart att ingen utom medlem är välkommen.

Självklar så antar jag då att dess medlemmar inte lägger till på någon annan klubbs ö eftersom denna klubbs medlemmar inte är välkommna till Skansholmen.

Mycket märklig policy måste jag säga. Har aldrig hört talas om något liknande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...