Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
FredMcDrool

En färsking i en Stortriss MKII =)

Rekommendera Poster

Hej på er alla glada.

Jag köpte en stortriss mkII nyligen och har ingen som helst erfarenhet av segelbåtar, det närmaste jag pysslat med förut är windsurfing.

Iallafall, jag har varit ute och seglat på Vänern 4-5 ggr med den utan några problem men sista gången som jag var ute så blåste det Jäxxxligt mycket mer än dom andra gångerna och båten rusade fram som en galen gocart med segel =)

Jag kan säga att nästan gjorde i byxan när båten började luta och min fundering är nu, hur mycket kan en MKII luta innan jag blir blöt =) Finns det nån vältrisk?

MVH

Fred

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Omöjligt att säga så här om du menar hur många grader lutning båten tål. Försök att få tag i ett gammalt båttest av Stortrissen.

Mvh Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter som du kanske skulle revat storseglet lite där.smiley hur som helst, det kan inte hända sådär himla mycket. du välter ner det som ligger löst i ruffen och när hon börjar närma sig ytan längs med masten(spänningen stiger) så tror jag att hon vrider upp i vind automatiskt då rodret är mer eller mindre i luften. och så släpper man på skoten och revar storseglet.

lönar sig aldrig att pressa ner båten för det ger inte mer fart, men du är mer ett med vattnet när du närmar dig vattenytan

jag håller med att du bör tita på några tester på olika båttidningars hemsidor

men jag ser ingen vältrisk om du inte är ute i orkan eller stormbyar

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis till ett bra båtköp! :)

Jag ägde, och seglade, en MKII:a i 13 år (!) som såldes i våras. Lite saknad känner jag helt klart men den nya båten är en aning bekvämare och rejält mycket sanabbare! wink

Du behöver inte oroa dig för att välta på grund av vinden. Kölbåtar fungerar på det sättet att ju mer det blåser desto mer lutar de, men bara till en viss punkt. Denna punkt är när vindens kraft mot seglen inte längre kan väga upp kölviktens hävkraft. Om du tänker dig att du står på stranden med din windsurfingbräda och håller i seglet. Det krävs en jädra kraft att hålla seglet tvärs vinden men ju mer du vinklar ned seglet mot marken, bort från vinden, desto lättare är det att hålla i det. När seglet är parallellt med marken så krävs ingen kraft alls eftersom vinden då passerar utan motstånd. Samma princip är det med en segelbåt. Kölen motsvarar motvikten din egen kropp utgör när du står på brädan.

Som Zaphir skriver: reva seglen när det blåser hårt (byt ut genuan mot focken och rulla upp storen ett par varv på bommen). Båten går långsammare ju mer den lutar eftersom skrovet inte är utformat för att passera vattnet på sniskan. Zaphir har också rätt i att Stortrissen är det man kallar för rovgirig. Ju mer den lutar desto mer vill den lova upp mot vindögat. Man får ofta brottas rejält med rodret för att hålla kursen vilket fungerar som en effektiv broms. Bättre då att anpassa segelytan så att båten lutar lagom mycket, kanske 20-30° från lodlinjen (enbart min egen uppskattning).

Allt detta gäller på bidevindbogar, halv- och undanvindar gäller inte samma sak. Där vill man gärna ha stor segelyta för att få stor fart. Dock kan Stortrissen sätta sig på nosen om man har för mycket segel på undanvindar.

Kolla gärna in min sjöbod så får du se lite bilder på min älskade Stortriss! Förlåt, föredetta Stortriss...crying

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren =) misstänkte att det inte var nån större fara men tänkte att det är bäst att fråga så man inte drunknar första året som segel-båts ägare ;)

Nån som har ett storsegel till salu? mitt släppte i sömmen (ca 30cm) Det är nog det enda felet på båten att seglen är lite slitna annars tror jag att jag gjort en bra affär.

Köpte den för 7000:- med 30km kärra, ny bottenfärg, yamaha 4h 4-takt -06, Kompass(Silvia), nya block samt all dokumentation sedan den var ny -73 plus allt som ska finnas i den.

Har aldrig varit så lycklig som när jag har varit ute och Övningskört) =)

Om ni har några mer tips på vad jag ska tänka på så är det välkommet.

Flintstone: Måste säga att det var smarta lösningar i din MKII, nåt att pilla med inför nästa sommar =)

Ha det bäst

Fred

 



Senast ändrad av FredMcDrool | 16 augusti 2011 | 10:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med en segelmakare om det inte går att laga seglet.

Nya segel kostar mycket pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ett dilemma när man köper äldre segelbåtar i den prisklassen, ingen tidigare ägare har ansett det vara värt att skaffa nya segel till båten eftersom det aldrig går att ta hem den kostnaden vid framtida försäljning.

Precis så var det för mig, mina segel var hela men de var urblåsta som det kallas och jag var mycket nära att beställa nya. Hade jag vetat att jag skulle ha båten så länge som jag hade så ett köp varit självklart.

När jag letade efter alternativ så hittade jag detta. Jag tror att det är så billigt man kan komma undan om man inte känner någon segelmakare privat som vill göra lite jobb vid sidan om. Inte sååå farliga priser ändå.

När det gäller mina lösningar så kan jag säga att de fungerade mycket bra! Speciellt knipknapen för försegelskotet på utsidan av skrovet var en riktig höjdare när jag seglade själv! Neddragna fallen gjorde också mycket.

Om det är något du undrar, Fred, så är det bara att fråga på så ska jag hjälpa dig så gott jag kan!

Mvh
/Fred (ja, jag heter faktiskt det också! laugh)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för hjälpen 

kollade på länken och 3600:- för ett nytt storsegel tycker jag nog att det kan vara värt, då har jag lagt ut drygt 10.500:- för den och det bör jag kunna få tillbaka om jag skulle få för mig att sälja vilket jag sällan får eftersom jag har en förmåga att förälska mig i mina prylar och fordon ;)

Finns det nån bra beskrivning nånstans på nätet hur man mastar på och av? Masten satt på när jag köpte den så jag har ingen koll alls på hur den sitter fast.

 

MVH

Fred 2 ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon kompis? Om denna i så fall kan hjälpa till så är det busenkelt att både masta av och masta på. Den här tekniken utvecklade jag:

(Vi tar det i den ordning du kommer behöva göra det.)

Lägg båten långskepps vid en kaj som är ungefär lika hög som båtens rufftak. För enkelhetens skull säger vi att du lägger dig med babordssidan mot kajen. Be din kompis ställa sig på utsidan av masten (alltså på styrbordssidan), nära mastfoten, och ta tag runt masten. Han/hon (h*n) ska sedan, med hjälp av sin kroppsvikt, agera den kraft som styrbords vant utgör. När båda är redo tar du och skruvar ur stybords vantskruv så att vantet slackar så pass att du kan lossa vantskruven från båten. När detta är gjort hoppar du iland (försiktigt så att inte båten gungar för mycket, tänk på att det är bara din kompis som ser till att masten inte rasar!) och gör dig beredd att ta emot masten. Din kompis släpper nu trycket åt styrbord så att masten långsamt börjar vika sig in mot kajen samtidigt som h*n sätter en fot vid mastfoten, detta för att undvika att masten glider ur och fjongar iväg. När masten passerar 45° vinkel mot horisontallinjen börjar det bli det kritiska läget, här gäller det att ni samarbetar och att du tar emot masten så tidigt som möjligt för att inte din kompis ska bryta ryggen. Masten är inte alls tung när man väl har kontroll på den men i fällningsmomentet kan det vara lite bängligt.

När masten väl är fälld så lossas de tre ävriga vantskruvarna från båten. Observera att du INTE ska gänga ur någon annan än styrbords vantskruv! När masten väl är fälld så är ju spänningen borta ur wirerna och vantskruvarna är enkla att lossa! Just detta gör att det är otroligt enkelt att masta på på våren. Då gör du helt enkelt tvärt om:

Masten vilar på kajen, du fäster för- och akterstag samt babords vant. Din kompis gör sig beredd att ta emot masten och har en fot vid mastfoten. Du lyfter masten tills din kompis kan ta över helt och denne står på styrbordssidan och hänger i masten åt styrbord. Du fäster styrbords vant och gängar åt vantskruven tills bra spänning uppstår. Klart!!

Efter några seglingsturer ska man kontrollera att alla vant och stag har bra spänning.

Var den en förståelig förklaring på hur momenten går till?

Mvh
/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande!

 

Hur höga master klarar man på detta sätt? På min klubb kan man iofs torrsätta med masten på, men, är lite osäker på hur jag ska göra i höst. Alternativet, mastkranen, är inget alternativ för mig då jag lär svimma av höjdskräck innan jag passerat fem meter.........och masten är ca 9 meter hög.....

 

Hua!

 

 

redigerar stavfel.



Senast ändrad av labbibia | 16 augusti 2011 | 22:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

labbibia,

Det är nog inte höjden på masten som avgör utan vikten. Man måste orka resa masten och hålla emot vid mastfoten för att min metod ska fungera.

Men inte behöver du klättra i kranen för att masta av/på?! Du lägger ju ett sling runt masten som du sedan vevar upp mot spridarna. När sedan mastens vikt bärs av kranen lossar du vantskruvarna runt om och vinklar in masten mot kranen samtidigt som du vevar ned. Du står på kajkanten hela tiden! Klättra i mastkran behöver man bara göra om man tappat ett fall eller när man upptäcker att man glömt att sätta på Windexen när man mastat klart (been there done that! laugh).

Jag testade att använda mastkran till Stortrissen en gång med det var bara bökigt. Eftersom vantspridarna inte är fastskruvade så lossnade de och risken var att slingen skulle glida upp med ganska jobbiga konsekvenser.

Mvh
/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Angående problem med av o påmastning. Varför inte följa den trend som råder och ta upp båten med masten på, borde väl vara en baggis för en Stortriss.

Mvh Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

För inte så länge sedan satt jag o läste på www.sailguide.se (eller com?) och där var det en person som hade lyckats kapsejsa med sin stortriss. Normalt skulle jag hålla med de andra i deras kommentarer då det dom säger brukar gälla så vitt jag vet men enligt killen som hade skrivit där så gick det att kapsejsa den. Man kanske måste överaska på något sätt så att båten välter innan vridkraften hinner gå ur den, genom att skota hår och sedan falla fort? 

Jag vette fan men har iaf lsät det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går ju...men det tillhör nog verkligen ytterligheterna att man lyckas kapsejsa en Stortriss. Visst kan man kanske lägga den rejält under en kort sekund i mycket hård vind men den rätar alltid upp sig så länge kölen sitter fast. Sen kan alla båtar rulla runt om de utsätts för en rogue wave men då pratar vi havssegling på riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...