Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Petter10

Vill ha en Uttern 690! Utombordare, inombordare eller powerbox?

Rekommendera Poster

Hej! Efter en säsong så är familjen frälst av båtlivet! Vår fina Uttern 560 som vi haft skulle vi dock vilja byta till något lite större som har kök, porta potti, tvättställ osv. Vi är en liten familj, två barn 4 och 7 år. Vår budget klarar precis en Uttern 690. Vi tycker den verkar jättetrevlig och lämplig för oss, vi behöver ingen häftig båt utan en praktisk båt för lite enkla övernattningar några dagar i sträck. Har försökt läsa på om båten och funderar på vad man ska leta efter, en båt med inombordare, utombordare eller till och med något som hette powerbox som såg ut som ett litet extra akterdäck. Vad rekommenderar ni kunniga för något? Är det båtens och motorns totala skick som är avgörande oavsett inom/utombordare eller är något av alternativen absolut bättre?

Tacksam för era råd, njut av härliga augustihelger till sjöss!

Mvh Petter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....en till fråga: Hur driftsäkra är B21 motorerna, har de börjat göra sitt efter 30-35 år eller fortsätter de snurra på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satsa på en med en nyare motor, oavsett inom eller utombordare. Båten håller hur länge som helst, men ett motorbyte vill man inte gärna stå inför. Oftast hade de väl B20 eller B21 motorer, vilka är förhållandevis enkla å billiga att underhålla, men knappast särskilt bränslesnåla.

Kom ihåg att akteruffen är liten, inte minst med inombordaralternativet. Utombordaren ger större akteruff, Dessutom vill jag minnas att kojerna i akteruffen INTE är fullängd, å väl smala, men det klart till era barn fungerar de ju utmärkt.

Uttern 690 är i helhet mycket båt för lite pengar, helt klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar! Jo det känns som att Uttern 690 ger mkt båt för pengarna! Tyvärr är det svårt att hitta båtar där motorn är bytt någon gång. Går det att byta inombordaren, eller är det mkt dyrare än att skifta utombordare? Går det att bygga om en gammal inombordarbåt till att drivas av utombordare istället?

Mvh Petter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En B21 är en gammal motor men kan ju renoveras, fördel att den är enkel och det finns gott om reservdelar. En ny inombordare kostar mer än hela båtens värde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min 690 va jag super nöjd med. Jag hade original B20 som gick som en klocka. Enligt flödesmätaren så drog den 1,1l/M  i machfart och det är inte mycket. Min styrpulpetare på 5,4m å 75hk drog mer. JAg ser inga problem med att välja en med gammal motor. Försök att välja en som verkar vara väl omhändertagen. Jag hade ett 100a drev på och det är ju inte det roligaste men det funkade galant. Dock så har den ingen trim/tilt.

Angående utrymme så är den kanon. Vi har suttit 9 pers och ätit i sittbrunnen, visst lite trångt va det;-) Akterruffen använde vi mer som förråd då det va trångt och kunde lukta lite avgaser/olja. Jag ordnade istället så man kunde lägga ner bordet i suttbrunnen så man fick en stor bädd där. Nackdelen blev då att när ungarna skulle sova så fick man inte sitta vid bordet eller så fick ungarna ta förruffen.

Lycka till  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter kul och intressant att du är så nöjd med 690:n! Vi hoppas ju att detta ska vara rätt båt för oss med maximala utrymmen för pengarna. Vår utombordare till ht-båten drar ca 1,2-1,3 per sjömil så det skulle snarare vara en förändring till det bättre. Du har inga tricks vad det gäller dofter från inombordaren, smågrabbarna vill verkligen ha ett eget rum! Kul att det får plats så många runt bordet, jag hade lite funderingar kring layouten som är lite speciell! Hur är det annars med fukt i båten under övernattningar?

Mvh Petter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur blev det? Köpte Ni Er Utter?

Har du varit nöjd?

Kom du på något mot den eventuella doften av bensin/olja?

Funderar själv på en 690 och vill komma ifrån det här med doften om barnen skall sova i akterruffen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...