Robban676 1 Postad 15 Augusti , 2011 Hejsan! Varinne och sökte allmänt på motorbyte i en Albin 25:a ,jag har idag en MD17C ( som funkar fint) i min och funderade lite på om jag på något sätt kunde få den att gå lite fortare då jag tycker om Albin som båt. Går idag ca 7 knop vid 1750rpm och strax över 8 vid 1900-1950 rpm med en 17x14 propeller. Vad skulle ni rekomendera för motor ( om så är möjligt) som skulle kunna passa in skapligt för att kunna köra kanske 12 knop? Och vad skulle en sådan kosta ny el beg..? Mvh//Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 15 Augusti , 2011 Det kanske inte spelar dig någon roll, men jag tror att man får räkna med betydligt högre förbrukning i 12 knop än i 7. Båten kommer ju hamna i något slags halvplanande läge som säkert är ganska tungdrivet. Visserligen kan säkert en ny motor ha bättre verkningsgrad än den du har, men utnyttjar man kraften så kanske det kostar mer än det smakar? Om man söker så borde man väl kunna få kontakt med andra som bytt motor, Albin 25:an är ju ingen ovanlig båt. http://www.albin25.se/ kanske? /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban676 1 Postad 16 Augusti , 2011 Hej Markus. Det är helt sant, dock så stör inte förbrukningen mig något nämvärt . Har tittat lite på Lombardini och även att sätta på ett bärplan för att lyfta upp baken lite. Verkar dock bli en slant som du säger.//robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser