Elpadino 0 Postad 15 Augusti , 2011 Hej! Under min semester i skärgården så förvånades jag av det antal som har segel uppe och samtidigt går med motor. Jag kan själv inte riktigt förstå detta. Ger verkligen seglen någonting när man ändå går med motorn i 5 knop och det är ganska svaga vindar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 15 Augusti , 2011 Det handlar nog om bekvämlighet. Man har seglen uppe, vinden dör ut och man startar motorn och orkar inte plocka ner seglen. Förutom att man kan förstöra seglem med fladder så är det förvirrande för andra för det är svårt att se att de har motorn igång och därmed ska behandlas som en motorbåt enligt väjningsreglerna. Dessutom brukar de i den motorseglande båten inte ha koll på detta själva upplever jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 15 Augusti , 2011 Jodå, seglen kan göra en knop även om man går för motor. [ironi] På den bohuslänska kusten handlar det allt mindre om segling och allt mer om att hinna till nästa hamn innan den är fullbelagd och då är en knop extra kanske skillnaden mellan att ha en plats och inte.[/ironi] Senast ändrad av breckan | 15 augusti 2011 | 10:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elpadino 0 Postad 15 Augusti , 2011 ja jag tänkte väl det. Provade själv att segla med motor med det gav inget. Men det ser ju snyggt ut när man passerar alla andra seglare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 15 Augusti , 2011 Det finns en klar fördel att ha storen uppe och det är att båten blir stabil. När alla motorbåtar studsar förbi och ger en massa svall gungar det inte så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Augusti , 2011 Kan ju också vara batteriladdning de är ute efter, finns ju ofta mycket elgrunkor ombord numera? Märkligt ofta ser man seglare med inrullad rullfock som ändå går för motor i perfekt vindstyrka snett bakifrån. Hur svårt kan de va att trycka på motorns stoppknapp och dra i rullfockens snören, kan man undra? Går ju ofta lika fort, dessutom tyst o billigt o miljövänligt. Finns väl bara ett enda rationellt skäl i det läget, alltså den förbaskade laddningen? Får motorn lite hjälp av seglen så kan man minska gaspådraget och ändå behålla fart och motorvarv. Propellern går helt enkel runt lättare. Men lutar/kränger båten kraftigt så kan nog i vissa fall motorupphängningens gummikuddar ansträngas på ett felaktigt och icke avsett sätt?Kuddarna har vulkade/limmade ytor emot sina metalldelar, och normalt så pressar motortyngden ihop vulkningen. Men vid t.ex. stor babordskrängning så kan styrbords kuddar rent av få negativ tyngd, dvs i praktiken ge vibrerande isär-dragkraft i själva vulkningen? Vill så att säga till att klistret då håller, och att ingen spilld olja succesivt kan börja krypa in mellan kuddens eventuellt halvlossnade kant-vulkmolekyler? Brukar bara av den anledningen undvika att motorsegla nedkrängd längre tid, med min dessutom något topptunga inombordare.Och akta mig för att tex spraya 5-56 så ymnigt att det kan nå motorkuddarna.(För har vulket väl släppt&oljats så blir motorns rörelser nästan enbart till gnag&skav på gummits hala/oljade kontaktyta, och inte som avsett noga fördelad rörelse inuti hela gummimassan. Ger alltmer eskalerande slitage och snart nog behövs byte av kuddarna. Vilket ju är både dyrt och besvärligt.) / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 15 augusti 2011 | 14:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 16 Augusti , 2011 Kan inte tänka mig att det gör något på farten, verkar helt osannolikt i svaga vindar. Möjligen att motorn drar något lite mindre soppa - det blir ju dyrt till slut - om man kör motor hela sommaren.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 17 Augusti , 2011 Det är inte så ovanligt att vinden är mycket varierad i styrka vid väderomslag, då är det ofta lättjan som gör att storen får sitta uppe när man förflyttar sig mellan områden med bättre vind. Om det blåser svagt - ett par m/s - från sidan (halvvind) och man går med motor i fem knop blir den resulterande vinden drygt 3 m/s ca 45 gr framifrån vilket faktiskt ger ett bidrag på någon knop om man har seglen uppe (eller minskad motorbelastning). Dessutom går segelbåtar mer stabilt med segel uppe. Håller med om att det ofta är brådska och allt för mycket planering som gör att motorn används. Om man har semester och tar dagen som den kommer behöver man inte använda motorn, man kommer bara lite kortare sträcka den dag det inte blåser så bra. Glömde att skriva att en solpanel klarar av laddningen ganska bra så länge man har måttligt med elektronik. Har själv en 50 W panel, en gammal kompressorkyl, vindinstrument, GPS och radio, men ingen tv och dator (skönt att slippa). Det klarar sig hela sommaren med få timmars motordrift. Det är ju bara initialt som batterierna klarar av att ta emot någon vidare laddning från generatorn utöver vad solpanelerna kan ge. Mackey Senast ändrad av Mackey | 17 augusti 2011 | 19:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyslektikern 0 Postad 17 Augusti , 2011 Haft samma tankar, kl 10.00 lämnar man den perfekta naturhamnen, ett otroligt stressande till nästa framme senast 14.00, tat lungt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisse65 0 Postad 18 Augusti , 2011 Det är väl inget att förvånas över just denna semester. Har varit så de senaste decennierna. Segelbåt har man (eller i alla fall tycker jag) för att vara på sjön. Motorbåt har man för att färdas snabbt/ säkert från en plats till en annan. Att sedan en segelbåt även kan vara motorbåt någon gång är väl ok!? Håller fullständigt med att folk inte har förstått vitsen med det typ av flytetyg de har. Tror att det har med stress, bekvämlighet men framförallt att man har glömt bort grundfilosofin. Att t ex använda storseglet som stödsegel som trålarna har kan ge några extra knop men enligt min mening har man tappat grundfilosofin. Svårare är det att tackla batterikapaciteten med att köra motor på sjön men har man då inte missat att ta höjd för detta med fräscha batterier och tillräckligt många för att sedan ladda med sladd? Själv har jag en segelbåt för att ha bråttom (dvs kappseglar) och en motorbåt för att snabbt färdas till landstället. Det finns t o m de som har motorbåt för att vara på sjön men det går väl att betrakta som ett surrogat till sommarstuga. Kortsigtigt är det mycket billigare och dessutom kan man komma till trevliga platser. För mig helt oekologiskt och filosofiskt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser