Botved 94 Postad 14 Augusti , 2011 Jag ska ta en Mamba 29 från Vaxholm in i mälaren om några veckor och undrar om någon vet om det behövs broöppning. För några år sedan seglade jag Murena och S-30 då klarade man sig, men nu verkar det knappt. Enligt säljaren är båten 14,5m över vattnet och broarna som det gäller är liljeholmsbron och nockebybron. Fixar man det utan öppning om man väljer någon smygväg där det är lite högre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 15 Augusti , 2011 Om du passerar under det fasta spannet klarar du båda broarna med 14,5 m masthöjd under förutsättning att det inte råder medelhögvatten samt kraftig sjögång eller höga svall. Liljeholmsbrons fasta spann= 14,7 m ( 0,5m för våghöjd och 0,3m för medelhögvatten) Nockebybrons fasta spann strax öster om den öppningsbara delen=13,9m ( säk.marginaler enl ovan) Man kan passera ännu längre österut med ytterligare någon meter högre höjd. http://www.smbf.org/vyer/broarslussar.asp Staffan Senast ändrad av naffatS | 15 augusti 2011 | 02:45 Senast ändrad av naffatS | 15 augusti 2011 | 02:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 15 Augusti , 2011 Liljeholmsbron klarar du pg derss marginal på drygt en meter. Nockebybron tar du mellan det innersta och näst innersta pelare mot öst. Där kom vi genom med vår Nova (drygt 15 m hög) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 15 Augusti , 2011 Hej Du behöver en broöppning vid Danvikstull eftersom du har den höjden.. mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 15 Augusti , 2011 Hej Du behöver en broöppning vid Danvikstull eftersom du har den höjden.. mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 16 Augusti , 2011 Danvik och skanstull har jag koll på (men det kunde ju inte ni veta) :-). Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Augusti , 2011 Finns folk som har chansat under Stockholms broar förr.... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser