Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Gäst Björn Johansson

Evinrude med tändnigsproblem

Rekommendera Poster

Gäst Björn Johansson

Hej, Jag har en gammal Evinrudesnurra 69a 60 hk 3cyl brytarspetsar och CDI-BOX . Gnista saknas. En annan CDIbox är under eftersökning men vad jag undrar är om någon kan förklara hur fördelningen av gnistor till de tre tändstiften går till. Under svänhjulet sitter en plastring där fyra kablargår in/ut. En kommer med högspänning från tändspolen och de tre andra går till varsitt tändstift. Inga rörliga delar som tex rotor syns till. kan det vara så att allt är ihopkopplat så att alla stift får gnista samtidigt eller? Vid Ohmmätning är det dock avbrott mellan kablarna. Vet någon hur det funkar??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Sök på CDI så finns det förklarat hur ett sådant tändsystem funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga rörliga delar som tex rotor syns till. kan det vara så att allt är ihopkopplat så att alla stift får gnista samtidigt eller? Vid Ohmmätning är det dock avbrott mellan kablarna. Vet någon hur det funkar?? Det behövs ingen rotor då det är svänghjulet som snurrar i stället. Sitter magneter i svänghjulet som inducerar ström via tändspolen och laddar en kondensator som sen ger impulsen till tändstiften styrt av brytarna. Brytarna styrs av en kam under svänghjulet, precis som på en moppe. På dom trecylindriga får dom yttre cylindrarna gnista samtidigt och den mittersta däremellan. fattar inte det där med CDI-BOX, som du beskriver kabeldragningen med kablar direkt från tändplatta till stiften finns det knappast användning för den. Sådana känner jag bara till i samband med brytarlösa system som kom under senare delen av 70 talet på Evinrude.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Johansson

Tack för svaren! Jag kanske beskrev motorn lite oklart. Magneterna på svänghjulet tror jag helt enkelt är motorns generator som efter likriktning laddar batteriet. Det finns två brytarspetsar som styrs av kammar på vevaxeln. Brytarspetsarna bryter en svag ström och den puls som då uppstår orsakar att en kondensator i CDI-Boxen laddas ur genom tändspolens primärlindning. (det fanns tydligen en period då man körde med brytarspetsar och CDI-box samtidigt för att skona spetsarna, numera har man ju hallelement eller liknande). Min fråga gäller närmast vad som händer med spänningen från tändspolens sekundärlindning. Innanför svänghjulet sitter en plastkrans med spolar som är motorns generator (se ovan). Till denna krans går även en kabel från tändspolen och ut går en kabel till varje tändstift (3st). Hur ser kopplingen ut inuti denna krans? Om två kolvar går synkront som du skriver skulle det kunna förklara de två brytarspetsarna. /Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstod tydligen inte frågan rätt första gången. Kan inte hjälpa dig med detta då jag bara haft ren magnettändning eller Cd2 brytarlösa system på mina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Det är inte lätt att förstå hur det ser ut på din motor, men en CDI-tändning, också kallad tyristortändning, bygger på pricipen att ladda ur en kondensator genom tändspolens primärlindning. Oftas har man en kanal med separat kondensator/tändspole per cylinder. För att kondensatorerna inte skall bli orimligt stora, laddas dessa med en spänning om 200-300V. Denna spänning genereras av högspänningspolar som sitter under svänghjulet. Det finns alltså två separata generatorkretsar, en för batteriet och en för tändningen, med en gemensam rotor (svänghjulet). Även om kretsarna är seprata, så är de inte oberoende då de har gemensam magnetisering. Fel på tändningen kan i vissa fall bero på fel i 12 V systemet. Exakt hur din tändning är konstruerad vågar jag mig inte på att gissa, men med ledning av ovanstående kan du kanske lista ut det själv. Det måste iofs inte vara en CDI-tänding, det finns även transistortändningar. Jämfört med en konventionell tändning hade dessa fördelen att brytarspesarna inte slets ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Johansson

Tack för svaren Jag bifogar en bild som visar kransen med generatorlindningar och de två brytarspetsarna som verkar vara parallellkopplade.Att det också finns en CDI-box är nog klart.En stor helgjuten låda med ett antal anslutningar bla signalen från brytarspetsarna och tändspolen. Jag trodde tidigare att 300V spänningen till kondensatorn genererades i själva CDI-boxen men det kan ju förstås också vara så att den alstras i en spole och likriktas. Vad som är förbryllande är hur högspänningskablarna är internt kopplade. Kanske är det gnistgap mellan varje kabel. Det finns ingen mätbar resistans mellan någon av de fyra högspänningskablarna. Frågan är hur man skall kunna verifiera att högspänningsdelen är hel. kanske genom att skicka på gnistspänning från en fungerande källa och se vad som händer. /Björn

post-0-1394234314,7974_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...