Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Janne_H

Buster XXL, trailer, upptagningsvagn?

Rekommendera Poster

Hej

Har precis köpt mig en Buster XXL och undrar vilken båtupptagningsvagn som är lämplig till min båt? Är det ok att låta båten stå på vagnen över vintern? Finns det någon vagn som är speciellt anpassade till aluminiumbåtar?

Vad jag förstår så får man köra vagnen i 30/km/h med ett vanligt B-kort och och man vill ha bromsad trailer så måste man ha C-kort?

 

Båtens vikt med motor: ca 1100kr

Båtens längd: 6.40cm

Båtens bredd: 2.40

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på din fråga vad du får dra för vikt med B körkort och bromsad trailer, beror på bilen, totalvikten får dock inte överstiga 3500 kg, kolla i ditt registreringsbevis vad som gäller. Vad jag vet finns inga speciela kärror eller vagnar för alu båtar.

Med LGF skylt så kan du dra din båt i 30 km i timmen ovsett bromsad eller obromsad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Buster XL som jag dragit på en Fogelsta 1308 trailer. Som dragbil hade jag en Honda CR-V. Det var precis maxat vad jag fick dra med den bilen och B-körkort. En XXL hade vägt för mycket. Detta gäller ju om man ska köra i 80 km/h.

Det är BE-körkort som gäller om man ska ha tyngre släp, inte C.

Har vinterförvarat båten på trailer utan problem.

/Rocketman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att bli en Fogelsta 1252, nackdelen med fogelsta som jag kan se är att de har hårda rullar i stället för gummihjul som andra har, dock ser själva vagnen grymt stabil ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ok att låta båten stå på vagn över vintern men pala upp den och ta bort hjulen. Vagnen klassas då som pallningsvirke ala båtbockar vilket är lite bättre ur stöldsynpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...