cMiZZAe 0 Postad 14 Augusti , 2011 Hej alla sjöbjörnar! Jag har tittat lite på en lotskutter i trä, byggd 1956. Jag funderar på att ta itu med båten som ett renoveringsobjekt men jag tänkte höra lite vad jag ska se upp för innan köp. Det ligger ganska mycket oljeblandat vatten i kölsvinet, och allt virke börjar väl se sina sämre dagar. Men som sagt, finns det någon där ute som kan berätta vad jag ska se upp för? Är det ett måste att lyfta upp den på land och ta en titt undertill? (den har legat i sjön sen de köpte den för 5 år sen). Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cMiZZAe 0 Postad 14 Augusti , 2011 Ännu en bild, ursäkta att den förra bilden kantrade. Senast ändrad av cMiZZAe | 14 augusti 2011 | 19:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 14 Augusti , 2011 Hej Jag är visserligen en lakansnisse men så mycket kan jag väl kommentera som att - jag skulle ej köpa nåt förrän jag tagit upp objektet - jag skulle anlita en besiktningsman mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 15 Augusti , 2011 har själv en träbåt och din ser mysig ut. du skriver egntligen inte mer än vad som syns på bilden. vad är träslaget eller slagen i skrovet?v ad är det för maskin i henne? är det någon röta i den? ligger hon i sötvatten och vad har hänt under vintrarna? mycket is kan dra ut drevningen och då får man dreva om oljan kan innebära att maskin varit under vatten. är det något oljeskikt som ligger intorkart en bit ovanför vattenlinjen på insidan. ta med en färgskrapa o se vad som kommer fram under när du skrapar lite här och var på hela insidan skrovet en vass kniv och sticka i trät lite överallt på båten, obs, stick längs med fibrerna så att du inte jackar trät massa tips finns på träbåtsakuten och länkar till andra eldsjälar som oss som lägger upp bilder och dokumenterar allt lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser