Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Mattans

Hur förtöja aktern i bergöglor

Rekommendera Poster

I många naturhamnar finns på kryssarklubbens (?) försorg bergöglor. I vissa smala vikar finns öglor på båda sidorna och tanken är väl att man enkelt skall kunna förtöja både för och akter i öglorna. Hur gör man tilläggningsmanövern för att få en lina runt en ögla för akterförtöjningen om man inte har tillgång till jolle?

Om man är två ombord kan jag tänka mig att man först går in och lägger en tamp för akterförtöjningen runt en ögla och sedan får man göra en ny manöver så att man vänder båten och får fast en förtöjning för fören. En person får hantera akterlinan så att man inte får den i propellern.

Hur gör man om man är ensam ombord?

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du...? Långsidesförtöjning eller vanlig förtöjning med för mot berget och en springlina i aktern till en bakomliggande bergögla...?

I vilket fall som helst så skulle jag -vid långsidesförtöjning- gått in med fören först och lagt till med lina. Sedan skulle jag lagt in backen lätt och styrt backandes in mot berget. Då håller ju förlinan fast och båten dras in. Sedan är det bara att gå av och lägga till med akterlinan...

Skall du göra en vanlig förtöjning med för mot berg, så är väl det bästa att göra som du själv beskriver... Att lägga till med en akterspringlina i ett bakomliggande berg eller holme -förutsatt att tillräcklig mängd meter rep finns- och sedan gå med för mot berget och lägga till förlinorna, och därefter sträcka upp aktre springlinan så att allt ligger ok... Grejen med att göra på detta sätt är att man spärrar väg för andra båtar som vill komma runt dig... Därav frågan om vad du menar... Om du vill lägga en sådan här lina, är det ju precis lika lätt att lägga ankar och göra på samma sätt som ovan skrivet...

Det finns säkert en myriad andra sätt att göra, men här är vad jag skulle gjort i alla fall. Hoppas det kan hjälpa dig med ensamtilläggning smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip får man väl göra som ditt förslag när man är två.

Jag seglar alltid själv och såna detaljer brukar lösa sig - fast jag kan inte tänka mig att segla utan dinge.

Hur gör du med ankarlinan om du är själv?

Det  jag brukar få i proppelern är släplinan till dingen. Har väl hänt några enstaka gånger de senaste 40 åren. Senaste gången var i mitten av 1990-talet och av en mycket speciell orsak - samt naturligtvis att jag klantade mig.

I regel och om linorna är tillräckligt långa lägger jag alltid runt eller trär igenom och sätter fast bägge ändarna i båten. Då kan man lossa förtöjningarna när man skall gå utan att gå iland.

Om jag tex lägger ett spring kan det tänkas att jag förtöjer iland.

Spring är för mig  en lina som går tex från akern och föröver - akterspring.

En lina som går från aktern och föröver kallas för förspring.

Ett spring är för övrigt ett mycket bra sätt att ta sig ut från en kaj om tex vinden ligger på. För mig som ensamseglar är det ju att backa på ett akterspring den möjlihgeten som bjuds. Om man använder spring på det viset är det ju nädvändigt som ensamseglare att man har bägge ändarna förtöjda ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Det var som jag trodde, det blir en trixig manöver. Tänkte att det kanske fanns någon finess som jag inte tänkt på.

Ankarlinan har jag klarat av att hantera - hittills. Jag har monterat en servocleat på lämpligt ställe så att jag snabbt och lätt kan klämma fast ankarlinan medan man hoppar i land och fixar förtöjning.

Hasse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...