Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Carl_W

Flytta båt från trailer till annan trailer

Rekommendera Poster

Hej!

Ska köra från Västervik till Enköping för att hämta en båt, problemet är att båten står på en väldigt klen biltema- båttrailer. Har som en fullkomlig galning letat efter en biltrailer på 1500 kg eller lägre i Västervik och omnäjd för att kunna köra upp och rulla på ekipaget men tyvärr utan något resultat. Ifall någon har tips blir jag mer än glad!

Jag har nu börjat snegla på att köra upp med två bilar, hyra en rejäl båttrailer och köra hem båten på. Då båten står på land och jag inte känner till området (båtramper osv) samt att säljaren inte verkar särskilt intresserad utav att hjälpa till undrar jag hur man lättast flyttar en liten sportbåt (4,20 lång) från en båttrailer till en annan på land? 

Är massa utrustning som bildäck/bockar osv ett krav för att klara av detta?

Med vänlig hälsning

Carl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det enklaste verkar väl ändå att använda en sjösättningsramp. Det finns många sajter på nätet som anvisar såna. Här är en, sök på Västervik så hittar du några. http://www.sveramp.se/ramp_list.php 

Lycka till!

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten sportbåt på 4,20 lägger du enkelt ner på en gräsmatta. Trimma/tilta upp motorn och ev, trycklogg/ ekolodsgivare sen är det bara att vinscha av båten. Se till att vagnen inte är kopplad på bilen och att framänden på trailern kan lätta så kommer det att gå hur fint som helst. Jätte enkelt, så har jag gjort med betydligt större båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett smidigt sätt som jag också gjort några gånger... se bara till att kolla av gräsmattan innan, så att det inte ligger några hårda saker där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för tipsen! Låter bra! Mitt enda problem då är väl egentligen att den billiga trailer som båten står på i dagsläget saknar vinsch, men får väl helt enkelt försöka ta det väldigt försiktigt.

Som sagt, tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle inte funka att dra upp hela ekipaget på en biltrailer då ? (du kanske hade kollat det alternativet redan?)

Senast ändrad av stallis71 | 15 augusti 2011 | 09:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle säkerligen fungera och vara det smidigaste, men kan inte hitta någon biltrailer alls i Västervik och inte ens i Kalmar sjukt nog.

Får hålla tummarna att det funkar att lägga ner båten på gräs trots avsaknad av vinsch helt enkelt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket väger båten?

Om du tar med dig två halvkralliga polare och det finns ett par välväxta snubbar i Enköping så bär ni nog båten utan problem från den klena vagnen till din trailer.

Jag har kört större båtar än så på vanlig släpkärra.

Har lagt lite wellpapp under och några bildäck utan fälg som stöd på sidorna.

Några riktiga spännband sen sitter det som gjutet utan att vicka.

Förutsatt motorn och annat tas av och ur först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får du ta det försiktigt.. inte för att det kommer skada båten, utan för att den billiga trailern kan flyga framåt när båten glider av. Så ni får passa er..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så hät gjorde jag en gång när jag hade köpt båt och lånat trailer.

Band en tamp mellan båtens akter och ett träd. Lossade Winschen och körde sakta framåt med bilen. När båtens akter dunsat i den mjuka gräsmattan gick jag av och kollade, körde sen en meter till och satte in 2 bockar under fören på båten, körde sen trailern fri och skiftade till min egen upptagningsvagn. Bara att backa på plats och veva upp båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så oerhört för att ni är så hjälpsamma här!

Har nu ringt och hyrt en båttrailer och ska påbörja min expedition på onsdagmorgon!

Nu dök det dock upp ännu ett problem, kvinnan på macken påpekade att det var en båttrailer och ingen båtkärra/vagn jag hyrde så jag fick absolut inte köra ner den i vatten? Är detta pga. elektroniken? Och, brukar inte ljusrampen gå att ta av, eller det är bara upptagning/iläggningskärrorna?

Lär bli betydligt svårare att få upp båten på den billiga trailern utan vinsch när jag kommer hem än det torde bli att få av den vid köp..

Mvh

Carl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema säljer winchar föe en överkomlig peng!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...