Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Eastwood

Då har det slutligen hänt...

Rekommendera Poster

 

Köpte mig en välskött Johnson 30 förra hösten, båten var bestyckad med en Mercedes OM 621 motor som sattes in 1992, den är dock från sent 60-tal. Jag var först lite tveksam till en såpass gammal motor, men den verkade gå fint och vara välskött.

För ett par veckor sedan då familjen och jag var på väg tillbaka till Bua hamn efter en tripp upp i Bohuslän.  Precis i höjd med Käringön, efter att vi gått ett par timmar bestämmer vi oss för at stanna till ett tag och käka lunch. Då vi skall starta igen är tändningen stendöd, blev bogserade till närmsta hamn med en mekaniker, vilken konstaterade att startmotorn var slut. Meken beställde en ny startmotor från Tyskland och installerade och i lördags anträdde vi återresan. Döm av min förvåning då motorn dog efter ca 800 meter, det var inget gradvis stopp utan tvärstopp. Vi fick kalla på Sjöassistans vilka konstaterade att dels var bränslepumpen körd, dels sprutade det sjövatten från ett antal olika ställen då man körde startmotorn, både från pumpen och avgaslimpans svetsfogar... Killen från Sjöassistans erbjöd sig att bogsera oss till GS Marin i Rönnäng, vilken var närmsta varv. Sagt och gjort, nu ligger båten förtöjd där sedan igår em.

Min spontana reaktion är att det är bortkastade pengar att börja felsöka och reparera upp en dryga 40 år gammal motor, efter senaste reparationen höll den ju hela 10 minuter... sad

Frågan är då vad jag skall ta mig till:

1) Skall jag be varvet leta upp en hyffsat ny begagnad motor av välkänt fabrikat och installera?

2) Skall jag köpa/installera en ny motor, typ Beta, Lombardini?

3) Skall jag kolla med varvet om de kan tänka sig att byta in båten mot en större styrpulpetsbåt...indecision

Vad hade ni gjort och varför? Mycket glad för synpunkter och råd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Skall jag be varvet leta upp en hyffsat ny begagnad motor av välkänt fabrikat och installera?

Möjligtvis om du hittar en nyrenoverad motor,  Varför säljer ngn en begagnad motor? Jo, oftast för att man bytt till något nyare...

2) Skall jag köpa/installera en ny motor, typ Beta, Lombardini?  tja eller Craftsman eller en kina motor...  Att montera in en ny motor kostar inte mer än att montera in en begagnad. Försök hitta ngn där  installationen blir så billig som möjlig om du inte gör det själv. Alltså tag reda på total priset, många gånger får man ju plasta om byta propeller, axel etc.

3) Skall jag kolla med varvet om de kan tänka sig att byta in båten mot en större styrpulpetsbåt..

Nej, inte om du gillar din båt och av bilden att dömma tycker jag den verkar mysig, och just nu är om jag förstår det rätt beg marknaden väldigt död.  Så inbytespriset på en båt med trasig motor är nog inte högt.  Å andra sidan att byta motor kostar pengar och det är nog ngt du ska göra främst om du tänker behålla din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, du har nog rätt, saken är ju den antar jag att om jag hittar en nyrenoverad motor så lär ju den inte vara mycket billigare än en ny Beta, Craftsman eller liknande...

Jag vill verkligen behålla båten men anser själv att det är att elda för kråkorna att fortsätta bränna stålar på den gamla OM 621'an, har redan lagt över 10.000 på startmotor mm och det tog inte många minuter innan nya saker rasade. Känns som om det skulle bli en ond cirkel.

Jag skall snacka med varvet imorgon och se vad som erbjuds. Tanken är att låta båten ligga där under vintern och låta dem fixa till det i lugn och ro för att sedan tuffa hem med båten till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu pratat med varvet och de tplockar upp båten, mastar av, lyfter ut den gamla motorn samt täcker över båten. Tanken är att låte dem sätta i en ny maskin till tidiga våren, säsongen är ju ändå slut för min del...

Frågan är ju då vad jag skall satsa på. Har haft frågan uppe i forumet förut och då var jag övertygad om att Beta Marine var det som gällde. Har dock även tittat på Lombardini och även de verkar ju rätt trevliga, små kompakta samt hyffsad ljudnivå.

Om valet står mellan Beta eller Lombardini (ca 50 hk) vad skall jag då välja, vilka är pålitligast i längden, mest lättservade, tystast etc...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara värt att lyssna med något varv nära din hemmahamn.

Jag antar att dom ska serva motorn åt dig i framtiden.

Då bör det ju vara ett fabrikat dom klarar av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du med service menar filterbyte, oljebyte, impellerbyte, ev dränering av värmeväxlare osv... så hanterar jag det själv.

Mekanikern jag har i hemmahamnen har iofs förkärlek för Yanmar men verkar kunna ta det mesta. Köper jag ny motor så har jag ju dock upp till 3 års garanti.

Så om man bortser från vad meken vill ha, vad skall jag välja av Beta eller Lombardini. Jag är iofs rätt förtjust i Lombardini, tyst och litet format, men är lite tveksam till att den är såpass tekniskt avancerad. Beta å andra sidan är gjord helt i gjutjärn och lika enkel som en 70-talare. Har det någon betydelse när jag väljer eller oroar jag mig i onödan?

Yanmar hade ju varit trevligt, men priserna avskräcker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...