Gäst Richard Postad 18 November , 2004 Hej! Jag och 3 andra studenter på KTH håller på och ska utveckla peken, mantåget och pulpiten, men ingen av oss har någon större erfarenhet av båtar och seglar och skulle uppskatta om någon kunde svara på dessa frågor: 1. Vad kräver en tävlingsseglare / seglare av sin peke, pulpit och mantåg? 2. Vad används peken till? 3. Till vilken sorts segel används peken? 4. Vad saknas på dagens pekar, pulpiter och mantåg ? 5. Vad finns och används mest? 6. Vilka material används? 7. Hur är de fästa, permanenta/lösa? 8. Hur stora krafter ska den tåla? 9. Prisläge, hur mycket är folk villiga att betala? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 18 November , 2004 Vore det inte bättre att överlåta detta projekt till seglande KTH-studenter, och hitta ett projekt där ni iaf. inte behöver lära er de mest elementära detaljerna från från början. Det finns ett gammalt talesätt som lyder ungf. så här: skomakare, bli vid din läst MVH /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 18 November , 2004 1. Vad kräver en tävlingsseglare / seglare av sin peke, pulpit och mantåg? - Att det är lätt, smidigt att använda och att det håller till det som det skall användas till. 2. Vad används peken till? - Att hissa segel på. 3. Till vilken sorts segel används peken? - Maxgenua eller gennaker bl a. 4. Vad saknas på dagens pekar, pulpiter och mantåg? - Det är ni som tycker att det behöver utvecklas. Vad anser NI saknas? 5. Vad finns och används mest? - Avseende vaddå?!! 6. Vilka material används? - Aluminium och kolfiber är vanligast i pekar, rostfritt i pulpits, rostfri plastöverdragen vajer mellan rostfria stöttor i mantågen. 7. Hur är de fästa, permanenta/lösa? - Pulpiten är skruvad, peken är antingen utdragbar ur skrovet eller fast, mantågsstöttorna sitter nedstuckna i skruvade fötter. 8. Hur stora krafter ska den tåla? - Jaaa, det beror på båtens storlek och hur den (vad den?!!!) skall användas... 9. Prisläge, hur mycket är folk villiga att betala? - Det beror på hur bra produkten är... Studiematerial för er är: http://www.gransegel.se/ - klicka på granboken. http://www.batnytt.com/artiklar_bn/index.html http://www.batnet.se/batnet/kategori/utrustning.php?aid=167&ord=peke http://www.batnet.se/batnet/kategori/utrustning.php?aid=161&ord=mantåg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ziggy Stardust Postad 18 November , 2004 Bosse.... Vad tror du dessa KTH elever har för avsikt med sitt projekt?? Inte är det i första hand att agera kunsult åt en marinfirma iallafall. Utan det är nog i utbildningsyfte det handlar om. Låter som en produktframtagningskurs och där är det själva utbildningen som är viktig. Då är det vitala också produktutvecklingsgången. Stegen är många i sådana situationer och eleverna skall gå igenom alla. Det marina företaget vet nog vad som gäller och ser möjlighteten i att komma en bit på vägen och samtidigt kanske finna lösningar som de inte alls hade tänkt på från början. Den kreativitet som bolaget besitter kanske inte räcker till längre och då är det ibland mycket bra att brainstorma utifrån noll för att hitta nya synsätt. Så jag tycker att eleverna är mycket duktiga då de försöker leta information, som här på maringuiden t.ex. Stå på er... Hälsningar från Utvecklingsingenjörerna vid Högskolan i Halmstad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fagelbla 0 Postad 18 November , 2004 Tjenare grabbar, kul uppdrag! Svårt att svara på alla frågor, men jag ger mig på några i alla fall: 1. Vad kräver en tävlingsseglare / seglare av sin peke, pulpit och mantåg? Av sitt peke: Att det är lagom dimensionerat för att få bra segelbalans i båten och att det inte försvårar segelskifte alltför mycket. Med ett peke följer att man kan ha högre mast. Pulpit: I tävlingssammanhang har denna möjligen en funktion att ge förgasten stöd vid arbete längst fram vid tex segelskifte eller föresgeltrimning i hög sjö. Något annat användingsområde kan jag inte se i kappseglingssammanhang. Mantåg: Möjligen något att hålla i under förflyttning mellan sittbrunn & fördäck för förgast och kanske för att fånga upp ivägblåsande nedtaget segel...? 2. Vad används peken till? Används till att flytta fram förliket (framkanten på förseglet) för att få större vindexponering och därmed bättre balans i båten. 3. Till vilken sorts segel används peken? Försegel & gennaker traditionellt sett. 4. Vad saknas på dagens pekar, pulpiter och mantåg? Vet ej. 5. Vad finns och används mest? På modernare kappseglingsbåtar (J80 tex) finns ett utdragbart peke som fälls in för att kunna komma till bryggan. Viktigt att en pulpit inte stör förseglets profil eller försvårar vid slag. På många kappseglingsbåtar finns inget mantåg alls. Det är helt enkelt ivägen. 6. Vilka material används? Peke: Plast eller glasfiber Mantåg: Plastöverdragen wire/nylonnät uppspänt på stålstöttor. 7. Hur är de fästa, permanenta/lösa? 8. Hur stora krafter ska den tåla? 9. Prisläge, hur mycket är folk villiga att betala? dessa levereras ofta med båten, eller tillverkas på begäran. Finns nog inte standardutförande i speciellt riklig mängd eftersom de är anpassade till specifik båttyp. Oj, det blev långt - hoppas det ger något! //Theo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trio 1 Postad 18 November , 2004 Vad kräver en tävlingsseglare / seglare av sin peke, pulpit och mantåg? 1. Vad används peken till? a)Förbättra båtens balans (minska lovgirighet) Öka segelarean (med genua genaker etc) c)Bättre hoppiland d)Snyggare båt 2. Vad saknas på dagens pekar, pulpiter och mantåg ? Mantåg och mantågstöttor och dess infästningar klarar normalt inte kravet på att skydda en person att falla över bord (dvs tåla den kraften och ha ett sådant höjd som krävs) Pulpits ofta för klent dimensionerade eller att infästningen i båten är för klen. 3. Vad finns och används mest? Underdimensionerade konstruktioner som ofta inte är en fröjd för ögat. 4. Vilka material används? Rostfritt typ 316, 318, aluminium, komposit 5. Hur är de fästa, permanenta/lösa? Peke: normalt permanent men det finns utdragbara Mantåg: Permanet men går att skruvas loss vid tex kappsegling Pulpits: permanenta 6. Hur stora krafter ska den tåla? Peken bör tåla brottgränsen på akterstaget och förstaget och de sidolaster som kommer att uppträda pga av segelföringen. Mantåget och speciellt mantågsstöttorna bör tåla en kropp som stoppas inom någon halv sekund. typ 5000 N Pulpits: samma laster som mantåg, men ofta hänger man grejor på pulpitsen typ livflotte, ankare etc vilket ger större krafter 7. Prisläge, hur mycket är folk villiga att betala? Gissar Svensson kanske 10. 000 för ett peke 6.000 för pulpits 2000 för mantåg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard Postad 18 November , 2004 På en del racerhojar jag har åkt på har pulpit, pushpit och mantågsstöttor varit i titan, inte snyggt men lätt (och dyrt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 19 November , 2004 Hej, Här är länkar till två olika sorters peken som fyller olika behov men ändå fungerar. Detta kanske kan vara något att utgå ifrån. http://www.hammax.se/hamsveng.htm http://www.stbprod.se/gennakerpeke.php Lycka till med uppgiften. Hälningar maringuiden.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias Heiding Postad 18 December , 2004 1. Hållbat / styvt och lätt 2. Fästa främst undanvindssegel på (gennaker) 3. Gennaker främst 4. Hållbarhet/styvhet och att det är lätt till ett Ok pris (dagens i det utmärkta mrl kolfiber för att uppnå egenskaperna bir svindyrt) 5. Vad gäller peke, så är det kolfiber och göres av bla omohumro och selden. 6. kolfiber 7. justerbara (för att inte båten skall vara 3 meter längre i hamn) 8. ? så att det håller för extrem segling 9. Max 5000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser