Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
shipsim

Fendrar från Claes Ohlson... hur pumpa

Rekommendera Poster

Någon som lyckats fylla fendar från Claes O med hjälp av en handpump? Hur? Vilken typ av munstycke? Sitter här med två opumpade fendrar och känner mig dum ;-) Långt där ner anar man en ventil...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har ventil som man pumpar fotbollar med så kan det gå. Jag körde iväg till tappen och pumpade med med tryckluft, fick dock trycka mot ventilen ganska hårt men det fungerade.

Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som föregående talare säger.
Har du tillgång till en kompressor och ett vanligt blåsmunstycke så går det fint!
Tryck bara munstycket hårt mot hålet och blås tills önskad hårdhet uppnås!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd INTE lösa specialventiler med nålar eller rör. Du riskerar bara att ha sönder kulventilen i fendern med pysläckage som följd. Som föregående talare säger är det bäst att bara trycka pumpen så hårt det går mot ventilen så det sluter tätt runtom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åk till bensinmacken och kör med tryckluft lite försiktigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack. Nu är det pumpat och klart. Tur att det finns en kompetent omgivning ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv funderat över detta. Alla(?) fendrar jag har sett verkar ha samma sorts ventilinlopp för luftpåfyllning. Ett svagt koniskt munstycke av rätt diameter borde med andra ord passa 100% av marknadens fendrar.

Varför säljs det då inga sådana munstycken eller varför inte en Fenderpump?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Clas O,Biltema mm. säljer fendrar utan att hjälpa till att fylla luft i dem-skitdåligt.Det är en av anledningarna till att jag handlar dyrare i marinbutiken,där fyller de luft i fendrarna som jag köper.

Min marinhandlare har berättat att han varje år har 10 till 20 personer som kommer till honom med nya fendrar från bl a Clas O och Biltema och vill att han skall fylla luft och blir arga när han vill ha betalt för det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag använder en vanlig bollpump med munstycke i plast. Trycker den över nålventilen, Den kostar ngn tia, och finns i leksaksaffärer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Clas Ohlson butiken i närheten där jag bor brukar blåsa upp dem gratis om man frågar.

Annars fungerar det bra med renblåsningspistol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...