jonasandre 0 Postad 14 Augusti , 2011 hej jag undrar om det går att slå på lite tvåtakts olja i bensinen i mercruiser motor 4.3 efi jag har en elektrisk bränslepump o det låter lite om den när man kör .undrar o man slår på lite olja i tanken om det smörjer den o motorn lite extra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Getz99 0 Postad 14 Augusti , 2011 Tror inte att det smörjer motorn på en fyrtaktare, kommer bara att ryka och lukta lite extra, kanske det smörjer bränslepumpen men högst marginellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasandre 0 Postad 14 Augusti , 2011 det är ingen fara att slå i en skvätt olja i tanken så att motorn tar skada av oljan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 14 Augusti , 2011 Om du hör ett vinande/tjutande ljud från en elektrisk bensinpump så mår den inte bra. Om den dessutom känns varm så jobbar den för hårt (den kyler sig själv med kall bensin från tanken) och olja i soppan kommer inte att hjälpa. Antingen så har den svårt att pumpa fram pga tätt soppafilter eller veck på slangen. Prova att byta filter och skruva loss pumpen och kolla silen som sitter i botten. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasandre 0 Postad 14 Augusti , 2011 ok jag tackar för infon andreas jag ska ner sen o kolla om det sitter någon sil i pumpen .pumpen kyls med sjövatten mvh jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 14 Augusti , 2011 Låter som det är insprutningspumpen, det kan vara så att sjövattenflödet är för lågt eller obefintligt. Isåfall borde pumpen vara tyst en stund efter kallstart, för att sedan börja tjuta allteftersom. Precis detta problem hade jag på min VP 5,7 GSI och det var tätt i hela bränslekylaren. Funktionen eller frånvaron av, är den samma på Mercruiser. Plocka loss utgående slang från bränslekylningen, borde vara anslutet på ena knät, och kolla om det kommer vatten ur slangen när motorn är igång. Om du inte vill duscha motorn med vatten så sätt ett finger på anslutningen på knät. Om inget kommer ur slangen har du funnit orsaken till din tjutande pump. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasandre 0 Postad 14 Augusti , 2011 hej andreas kylningen från bränslepumpen går till direkt till termostat huset om det inte skulle cirkulera något vatten i kylaren så skulle motorn bli överhittad direkt om jag tänker rätt jag är inte så haj på motorer mvh jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 15 Augusti , 2011 Okey, har ju som sagt VP.....om du är säker på att du har kylning på pumpen så testa med ett byte av bränslefilter. Om filtret är skitigt eller fullt med vatten så får pumpen jobba för hårt och då tjuter den i protest Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasandre 0 Postad 15 Augusti , 2011 ok tack andreas jag ska pröva att byta bränsle filter ska man fylla upp bränslefiltert med bensin innan man sätter dit det så man inte kör pumpen torr mvh jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 15 Augusti , 2011 Japp, brukar göra att motorn startar lättare. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasandre 0 Postad 16 Augusti , 2011 hej andreas du verkar kunna mycket om motorer har du något förslag vad jag kan ha för fel på min kylning på motorn .det är 7-8 grader varmare på höger knä änn vänster både limpor o knä är ett år gamla impeller byte jag i våras motor blocket är ca 2 år gammalt mvh jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 16 Augusti , 2011 Tack för den komplimangen Men så mycket kan jag inte, men det jag kan har jag vart tvungen att lära mig pga. krångel med allt från oljeläckage, bränsleproblem till dålig/utebliven kylning på min egen V8:a. Det är inget fel att ena knät är varmare än det andra, brukar vara så på tomgång. Pumpen levererar vatten så det räcker men det fördelar sig ojämnt eftersom det blir lite dålig fart på tomgång. När du varvar upp så blir det större vattenmängder från pumpen och då svalnar det varmare knät. På min motor skiljer det rejält mellan sidorna på tomgång. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasandre 0 Postad 16 Augusti , 2011 hej andreas mitt problem är att det skiljer 6-7 grader även vid 3000 rpm .får jag fråga vad du har för oljetryck vid 3000 rpm mitt ligger på 3 bar vid 3000 rpm mvh jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 20 Augusti , 2011 Den temperaturskillnaden är inget att bry sig om, hade varit värre om ena sidan varit så varm att du bränt dig på den. Vid varmkörd olja och 3800 rpm ligger jag nog däromkring, mätaren visar en skvätt över 40, och det borde vara PSI villket blir 3 bar . Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasandre 0 Postad 21 Augusti , 2011 ok tack s jag bytte oljetrycksgivare i motorn nu o då gick den upp till ca 50 psi när den var varm ca 3500 rpm jag ska byta olja i motorn nu med. jag tror att han jag köpte motorn av har lagt i helsyntet olja i den jag har köpt mercruisers olja som är delsyntet 25w-40w olja kanske oljetrycket går upp något då motorn ska inte ha gått mer änn 15-20 timmar enligt han jag köpte den av mvh jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser