Chrizztheone 0 Postad 13 Augusti , 2011 Hej alla. Köpte båt för 2 veckor sen, skulle idag ut med familj och fiska och bada. Glatt i med båten, drog igång motorn och iväg, kom typ 4 min ut, sten dog. Gick igång efter typ 8 min, gick i 2 min, sen gick det inte dra runt den förräns efter typ 10 min. Känns som den blev väldigt varm på riggen ner och började lukta lite från motorn, bränt typ. Lite bakgund, motorn stått i garage från förra sommaren i kallagarage tills jag var och hämta den. Såg nere på riggen där jag tror de skall komma ut vatten för kylning, men det såg ut som luft bara. Allt jag gjort är helt i ny bensin, dock blandad med gammel som var i.... Vi drog i gång den på kärran när jag köpte den, för övrigt ser den helt ny ut inuti, inte gått många timmar. Så, vad skall jag göra? De e tråkigt att ro :-) Tackar för svar..... Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Augusti , 2011 Förmodligen är din impeller trasig o genom att köra med motorn utan kylning så har den oxå nypit för dej, två gånger.. Man ska inte köra om man inte har skvallerstråle. Du har väl olja i bensinen oxå? När du körde motorn på kärran hade ni kylvatten till motorn då, muff eller tunna? Om inte var det troligen då impellern gick åt pipan. Man får aldrig köra en utombordare utan kylvatten.. Kolla om motorn fortfarande har kompression, minst 5,7 bar säger boken. Har den det så byt impeller o kolla att termostaten funkar som den ska. Med lite tur så går den igen. Om den inte har kompresion längre är det nog enklast att köpa en annan motor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser